Person

Nikolaj Hübbe

Leder
2. december 2022

Alle taber, når vi skal gætte os til, hvad der er foregået i Den Kongelige Ballet

Vi kan gisne om, at sagen på Den Kongelige Ballet formentlig bunder i et reelt og vanskeligt dilemma om, hvordan man vægter godt arbejdsmiljø i forhold til adgang til bestemt kunst. Men vi ved det ikke. Og det er et tab for den offentlige samtale om kunsten
Den amerikansk-tyske koreograf John Neumeier bortvisning fra Det Kongelige Teater er omgæret af stor tavshed.
Klumme
30. november 2022

Neumeier-krisen burde være en personalesag, ikke en offentlig debat

Jeg er overbevist om, at de svære samtaler om arbejdsmiljø og krænkelser foregår bedst i øjenhøjde mellem personale og ledelse ude på arbejdspladserne. Derfor ærgrer det mig, at sagen mellem Den Kongelige Ballet og John Neumeier er blevet blæst op i medierne
Yngre mennesker har nemmere ved at tage det personlige med på arbejde. Det udvider begrebet for, hvad arbejdsmiljø er – og åbner for at gøre jobbet til et bedre sted.
Kronik
29. november 2022

Vi skal stille krav til Den Kongelige Ballet. Kunsten bliver ikke ufri af at blive udfordret

Kritikken hagler ned over Nikolaj Hübbe og Den Kongelige Ballet, men frem for at blive bange og snakke om indskrænkning af ytringsfrihed, bør man tage udfordringen op og skrue op for de kreative visioner
Nikolaj Hübbe skal være glad for kravene om forandring, for de viser, at kunsten betyder noget for nogen – og dermed, at den har en fremtid.
Kulturkommentar
25. november 2022

Balletmellemleder Hübbe ser frem til at blive afløst af nogen med ’alle de rigtige tanker’

Sjældent har udsigten til tre og et halvt års yderligere ansvar for en af de vigtigste kunstneriske institutioner i kongeriget været så tåget til som det, vi er tilskuere til i et sigende tv-interview med balletmester Nikolaj Hübbe
Nikolaj Hübbe føler sig mere ufri som balletchef, fortæller han i et interview med DR’s Kulturelt
Kommentar
24. november 2022

Neumeier-krisen viser, at balletmesteren er ved at miste grebet

Balletterne af koreografen John Neumeier er ikke længere på repertoiret hos Den Kongelige Ballet. Men hvordan kunne det gå så galt?
 
Anmeldelse
11. november 2022

’En skærsommernatsdrøm’ hos Den Kongelige Ballet har bestået klassikertesten

Neumeiers ballet over ’En skærsommernatsdrøm’ har bestået klassikertesten hos Den Kongelige Ballet. Med stærke dansere i spændende fortolkninger af forelskelse og erotisk længsel
Styrkekampen mellem alfedronningen og alfekongen er brutal og konkret i ’En skærsommernatsdrøm’. Men den ender som jævnbyrdig kærlighed mellem Emma Riis-Kofoed og Jonathan Chmelensky.
Kommentar
13. august 2022

Lad dansen blive i København

Fremtidens koreografer lokkes med konkurrencer og projekter i København. Imens trues Den Danske Scenekunstskoles afdeling for dans og koreografi med udflytning til Holstebro. Men der er mest kunstnerisk logik i at beholde uddannelsen i København
Dansekonkurrencen ’Copenhagen Made’ blev vundet af den franske danser Lauréline Epaulard med dansen ’La Rencontre’. Her med danserne Oliver Starpov, Eukene Sagues, Elvira Thomsen og Luís Fernando.
Kommentar
17. juni 2022

Det Kongelige Teater har truffet en forkert beslutning om at aflyse ’Othello’. Nu tier de ovenikøbet om den

Balletten ’Othello’ er blevet fjernet fra repertoiret, fordi danserne føler, at bevægelserne er racistiske. Men beslutningen er forkert. For ’Othello’ er netop en antiracistisk ballet
 
Folk
3. juni 2022

Kongelige balletdansere: Nej tak til stammedans med abelyde

Informations egen sladderspalte, hvor ingen er for høj eller lav nok til at flyve under radaren. Et uundværligt og personorienteret nyhedsoverblik.
Informations egen sladderspalte, hvor ingen er for høj eller lav nok til at flyve under radaren. Et uundværligt og personorienteret nyhedsoverblik.
Anmeldelse
12. maj 2022

Spansk flæsedans og guld for alle pengene hos Den Kongelige Ballet

Nikolaj Hübbes nye opsætning af ’Don Quixote’ byder på stærke dansere med teknisk overskud hos Den Kongelige Ballet. Og en ny smuk scenografi med symbolsk, rødglødende måne
Steffen Aarfings nye scenografi til balletten ’Don Quixote’ hos Den Kongelige Ballet er blevet forrygende flot – med en blodrød måne som sensuel symbolik.

Sider