Person

Nikolaj Lie Kaas

Artikler
Anmeldelse
24. oktober 2022

’Riget Exodus’ er en rendyrket komedie – lavet med et skævt, uartigt smil

I fjerde og næstsidste afsnit af ’Riget Exodus’ skruer Lars von Trier og Niels Vørsel op for komikken, forløber sig lidt med MeToo og lægger op til en grand finale i næste og sidste afsnit. NB. Man bør ikke læse denne anmeldelse, inden man ser afsnittet
Karen (Bodil Jørgensen) og Bulder (Nicolas Bro) må sammen med Judith (Birgitte Raaberg) søge tilflugt på overlæge Pontopidans (Lars Mikkelsens) kontor, da de møder deres egne, onde dobbeltgængere i fjerde afsnit af ’Riget Exodus’.
Anmeldelse
3. februar 2022

Der var mange grunde til at tro, at ’Vildmænd’ ville være sjovere, end den faktisk er

Sammenstødet mellem storladen natur og menneskelig latterlighed har helt klart et komisk potentiale. Det bliver bare ikke forløst i Thomas Daneskovs ’Vildmænd’
Rasmus Bjerg er det oplagte valg til rollen som Martin, der overdramatiserer sin midtlivskrise noget så gevaldigt. Desværre udnytter ’Vildmænd’ ikke hans evne til at gøre et selvcentreret fjols rørende.
Kommentar
12. januar 2021

Pixar var for dovne til at caste en sort mand til hovedrollen i Sjæl

Pixar-valg af Nikolaj Lie Kaas til at lægge stemme til en sort karakter viser endnu en gang, at man som minoritet skal lede langt efter sand repræsentation, for den hvide mand bestemmer stadig, hvad en sort mand er, skriver gymnasielærer Michael Bowden i dette debatindlæg
Anmeldelse
20. november 2020

Anders Thomas Jensens klub for ødelagte voksenbørn har aldrig før gjort så ondt som i ’Retfærdighedens ryttere’

’Retfærdighedens ryttere’ føles som et Susanne Bier-drama podet med genmateriale fra en Anders Thomas Jensen-film og er en magtdemonstration af Jensens evne til at mestre både det melodramatiske og det infantile
Retfærdighedens Ryttere er en magtdemonstration af at mestre både det melodramatiske og det infantile, i at trække virkemidler fra det første og bore videre med det sidste.
Anmeldelse
31. oktober 2019

Avaz-brødrenes nye melodrama ligner resultatet af en brainstorm over, hvad der kan gå galt i et liv

Tragedierne falder over hinanden for at få én til at tude i Avaz-brødrenes nye drama, ’Kollision’. Men det nytter ikke noget, når handlingen ikke hænger bedre sammen, end den gør
Én ulykke kommer sjældent alene, og da slet ikke i Avaz-brødrenes melodrama Kollision, hvor den ene tragedie tager den anden.  
Anmeldelse
4. marts 2016

Gedigen flaskepost

’Flaskepost fra P’ er noget nær fremragende filmhåndværk og byder på nogle hæsblæsende action-scener. Historien kniber det dog med
Anmeldelse
4. marts 2016

Hovedpersoner har det med at få de mest umotiverede hjerneblødninger i sæsonfinaler

De onde blev bange, de gode fik travlt, og dem med almindelig mangelfuld dømmekraft blev venner i DR’s spændingsserie ’Bedrag’
Anmeldelse
2. januar 2016

Sådan er kapitalismen

Danmarks Radios nye dramaserie, ’Bedrag’, der handler om økonomisk kriminalitet, er både spændende, velskrevet og velspillet. Den har potentialet til at blive en begavet udstilling af det danske samfunds mere uheldige sider
Nikolaj Lie Kaas spiller den skruppelløse virksomhedsleder i DR’s nye dramaserie, ’Bedrag’, der handler om økonomisk kriminalitet og korrumperende grådighed.
Baggrund
19. december 2013

Året der gik 2013

Dansk film sælger masser af biografbilletter, men ser man nærmere på filmåret 2013, mangler der trods Lars von Triers nymfoman både kvinder og eksperimenter
Et år, hvor man kan opleve en ny Malmros og en ny Trier i biografen, er et godt filmår. Foto fra Nymphomania: Christian Geisnæs
Nyhed
27. november 2012

Vi tager publikum i hånden

Med sin blotte tilstedeværelse kom Peter Aalbæk Jensen til at overstråle hovedattraktionen, da Zentropa mandag inviterede til pressebesøg på optagelserne af den første af selskabets fire Jussi Adler-Olsen-filmatiseringer, ’Kvinden i buret’
Opbuddet af fotografer var stort som til en kongelig dåb, men det drejede sig om lanceringen af fire ny kriminalfilm baseret på Jussi Adlers-Olsens romaner om kommissær Carl Mørk, spillet af Nikolaj Lie-Kaas.

Sider