Person

Nils Malmros

Tidligere børneskuespiller Pelle Hvenegaard: »Jeg var nødt til at genstarte mit liv som 25-årig«

Hvilken betydning har det for ens liv at opnå stor berømmelse i en tidlig alder? Pelle Hvenegaard og Eva Gram Schjoldager, der som børn spillede med i henholdsvis ’Pelle Erobreren’ og ’Kundskabens træ’, fortæller om både gode og hårde erfaringer

Dansk film dumper i mangfoldighed

Dansk film var i 2013 hvid, heteroseksuel og mandsdomineret. Information tester årets 19 danske spillefilm for repræsentation af køn, race, seksualitet, kroppe, klasse og demografi

Året der gik 2013

Dansk film sælger masser af biografbilletter, men ser man nærmere på filmåret 2013, mangler der trods Lars von Triers nymfoman både kvinder og eksperimenter

Det, vi føler, er …

Debat om filmkritik er vidunderlig. Men den her omgang er ved at udvikle sig en anelse absurd

Græd hun?

’Sorg og glæde’ er en personlig tragedie, der bevæger sig uden for det genkendelige erfaringsrum, som Nils Malmros’ andre erindringsbårne værker har åbnet for os. Filmens styrke ligger hverken i den sorg eller glæde eller kærlighed, der formidles, men i lagene af distance til den helt private rædsel og (selv)bebrejdelse

’Guderne blev vrede’

I sin nye film, ’Sorg og glæde’, graver Nils Malmros dybt i sit eget liv og fortæller en stærk historie om skyld og den store kærlighed. Information har talt med den 69-årige instruktør om konsekvent at tage af det, Per Højholt kaldte hovedstolen, og om at ’Sorg og glæde’ er kronen på hans store erindringsværk

Forbandede ungdomsfilm

Lad os glemme Bille August, Søren Kragh-Jacobsen og Nils Malmros. Exit Elin og Mulle. Først da kan dansk ungdomsfilm komme videre

Har du set et pubertetsdrama?

Der er ingen brug af vampyrer eller eksplosioner, når hormometeret slår ud til Søren Kragh-Jacobsens ungdomsklassiker 'Vil du se min smukke navle?' til årets børne- og ungdomsfilmfestival Buster. Hvad er der sket med pubertetsdramaet siden dengang i 1978, hvor en ung Birger Larsen lå i robåden og smaskede i Lenes navle?

Ungdomsfilmens anden ungdom

Instruktører som Søren Kragh-Jacobsen, Bille August og Nils Malmros gjorde ungdomsfilmen dyb, stor og rørende i 1970'erne og 1980'erne. De sidste årtier har mest budt på klodset målgruppetænkning og kikset moralisering. Men nu er en række unge filmfolk og en ny konsulent muligvis på vej til at give ungdomsfilmen en renæssance og gøre den fortjent til dens danske særstatus

Over Stregen

Kaspar Munk har før vist sensitivt talent for at skildre ungt spirende følelsesliv, men i ’Hold om mig’ arbejder han med et postulat af en historie, som giver følsomheden ringe kår

Sider

Mest læste

  1. I sin nye film, ’Sorg og glæde’, graver Nils Malmros dybt i sit eget liv og fortæller en stærk historie om skyld og den store kærlighed. Information har talt med den 69-årige instruktør om konsekvent at tage af det, Per Højholt kaldte hovedstolen, og om at ’Sorg og glæde’ er kronen på hans store erindringsværk
  2. Ny Nils Malmros-film griber tilbage til 'Kundskabens træ' og gymnasietiden på Aarhus Katedralskole med dens indviklede forelskelser. Fredag den 13. marts har den premiere i biografer over hele landet
  3. Hvilken betydning har det for ens liv at opnå stor berømmelse i en tidlig alder? Pelle Hvenegaard og Eva Gram Schjoldager, der som børn spillede med i henholdsvis ’Pelle Erobreren’ og ’Kundskabens træ’, fortæller om både gode og hårde erfaringer
  4. Sproget udvikler sig nogle gange epidemisk. Pludselig er et nyt modeord på alles læber, og straks er det kode og smart, men snart kan det være træls. Dog, de fleste overlever
  5. Lad os glemme Bille August, Søren Kragh-Jacobsen og Nils Malmros. Exit Elin og Mulle. Først da kan dansk ungdomsfilm komme videre
  6. Afstemningen om Nordisk Films fjerde jubilæumsfilm er nu afsluttet, og stemmerne landede på Nils Malmros' hovedværk fra 1981 - Kundskabens Træ. Nu kan alle få et gratis gensyn i 10 biografer over hele Danmark søndag den 2...
  7. *Peter Weir kom fra Australien til Hollywood, men er heldigvis aldrig blevet et afrettet medlem af filmbyens ellers så ofte konforme instruktørstand. Der er altid et eller andet usædvanligt eller originalt på færde i hans film, senest selvfølgelig i The Truman Show...
  8. Allermest hader jeg hensynsløshed, der stiller sig an som 'nødvendig', skriver Bo Green Jensen, der fredag udsender artikelsamlingen 'Dét der bliver tilbage'