Person

Ning de Coninck-Smith

Artikler
Baggrund
14. oktober 2019

Når Socialdemokratiet vil sænke støtten til privatskoler er det en klassisk kamp mellem lighed og frihed

Når Socialdemokratiet som det eneste parti i Folketinget vil skære ned på støtten til privatskolerne, så skyldes det ifølge eksperter, at folkeskolen er en hjertesag for partiet. Og hjertesagen gør ekstra ondt, fordi S har været hovedaktør bag flere af de tiltag, som har fået folkeskolen til at bløde
Står det til Socialdemokratiet, skal der skæres i støtten til friskolerne for i stedet at styrke folkeskolen. Billedet er taget på folkeskolen i Gram, som Information besøgte tidligere på året.
Baggrund
29. december 2014

’Vi har den skole, vi fortjener’

Skolepolitikken er ikke kommet sig over Anders Fogh Rasmussens krigserklæring mod ’faglig slaphed’, siger professor Ning de Coninck-Smith. Folkeskolen er stadig kampplads for indenrigspolitiske slag. I stedet bør politikerne tage ansvar i en tid, hvor folkeskolens skæbne er ved at blive beseglet, mener hun. Det bør vi alle
’Det er interessant, at i takt med, at Danmark er blevet langt mere mangfoldig, så er skolen blevet mere nationalt forankret. Debatten om modersmålsundervisning handlede om alt andet end skole. Vi er jo ikke i tvivl om, at danske børn skal kende deres modersmål først, inden de kan lære engelsk. Hvorfor gælder noget andet for børn af anden etnisk herkomst?’ spørger professor Ning de Coninck-Smith
Nyhed
12. oktober 2012

Forældre vælger ikke skole for fællesskabets skyld

Folkeskolen er vigtig for samfundets fællesskabsfølelse og sammenhængskraft. Men tilsyneladende ikke for nutidens forældregeneration. Derfor vælger den privatskoler til sine børn. Generation X er nemlig mere individualistisk og resultatorienteret end tidligere generationer
Forældre af i dag vælger ikke folkeskolen til for fællesskabets skyld. Det er det faglige udbytte af børnenes skolegang, som har højeste prioritet, mener flere forskere.
Interview
6. februar 2012

'Det er gratis at investere i menneskelige kompetencer'

Når børne- og undervisningsministeren agiterer for fællesskab og menneskelige kompetencer, er det positivt, men timingen skyldes mest af alt, at hun fattes penge, lyder det fra folkeskoleforsker Ning de Coninck-Smith, professor og dr.phil ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)