Person

Ole Birk Olesen

Nedrivning og salg af gode sociale boliger er en molbohistorie – fra virkeligheden

Det forventelige regeringsskifte er en kærkommen anledning til at gentænke den destruktive ’ghettopakke’, som VLAK-regeringen fik vedtaget

S vil flytte klimaet ind i Finansministeriet: Vi skal have grønne regnemodeller

Med grønne regnemodeller vil Socialdemokratiet have Finansministeriet til at beregne miljø- og klimamæssige konsekvenser af al politik. Det er åbenlyst rigtigt at gøre, mener eksperter, og der er bred opbakning i Folketinget

Regeringen leder stadig efter den perfekte model for en afgift på flytransport

På et samråd fredag i Europaudvalget med klimaminister Lars Christian Lilleholt og transportminister Ole Birk Olesen tyder alt på, at regeringen stadig ikke er interesseret i at følge nabolandenes eksempler med passagerafgifter på flytransport

Lad os stille feministiske krav til transportpolitikken og sikre alle lige adgang til mobilitet

Flere kvinder end mænd bruger offentlig transport og er derfor mere afhængige af, at den er velfungerende. Transport er et stort, uopdyrket område for feministisk politik, skriver sociologiforskere i dette debatindlæg

Alle Danmarks naboer har afgifter på flyrejser. Danmark tøver stadig

Fredag skal klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) og transportminister Ole Birk Olesen (LA) i samråd for at besvare spørgsmål vedrørende flyafgifter og arbejdet mod en flyskat i Danmark. Et område, hvor Danmark fortsat venter på EU, mens alle nabolandene er i gang. Men vi kan lære af deres erfaringer, som vi gennemgår her

Trafikpolitikere afviser at ophæve afgiften for Storebæltsforbindelsen

Der er ikke megen opbakning at hente hos de tre store partiers trafikordførere for dagens kronikør, der ønsker afgifterne på Storebæltsbroen ophævet

Regeringen har ikke beregnet de samlede klimakonsekvenser af infrastrukturplan til 112 milliarder kroner

Regeringen og Dansk Folkeparti bliver nu kritiseret for ikke at have beregnet, hvor meget den omfattende infrastrukturplan vil påvirke Danmarks CO2-udledning. Det vil være en meget tidskrævende opgave, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA)

Eksperter: Regeringen og DF favoriserer privatbilismen uden at gøre bilerne grønnere

Regeringspartierne og Dansk Folkeparti vil foretage store investeringer i udvidelser af vejnet, nye motorveje og jernbaner frem mod 2030. Men planen gavner ikke den grønne omstilling, da den favoriserer privatbilismen uden at øge incitamenterne for en grønnere bilpark, lyder det fra eksperter

FOLK

FOLK fra dagens avis

Forkert, at boligminister Olesen kalder kamp for grønne områder ’egoistisk’

Hvis LA’s boligminister Ole Birk Olesen leder efter den egoisme, der presser jævne indkomster ud af storbyerne, skal han ikke lede i beboeres kamp for rekreative områder. Han skal snarere lede i sin egen økonomiske politik

Sider

Mest læste

  1. Fredag skal klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) og transportminister Ole Birk Olesen (LA) i samråd for at besvare spørgsmål vedrørende flyafgifter og arbejdet mod en flyskat i Danmark. Et område, hvor Danmark fortsat venter på EU, mens alle nabolandene er i gang. Men vi kan lære af deres erfaringer, som vi gennemgår her
  2. Flere kvinder end mænd bruger offentlig transport og er derfor mere afhængige af, at den er velfungerende. Transport er et stort, uopdyrket område for feministisk politik, skriver sociologiforskere i dette debatindlæg
  3. For liberal til Venstre og for blå til Berlingske startede journalist Ole Birk Olesen sit eget borgerlige netmedie og skrev bogen ’Taberfabrikken’ om velfærdsstatens onder, før han som ideologisk idealist fandt et acceptabelt fællesskab i Liberal Alliance. Nu er han transportminister og skal igen forholde sig til sine tidligere udtalelser om alt fra kvinder til arbejdsløse. Og så har han et seriøst problem med venstrefløjen
  4. Ole Birk Olesen mener ikke, der er et modsætningsforhold mellem en transportpolitik, der øger antallet af biler i Danmark, og en stærk klimapolitik. Det er bare ikke ham, der skal lave den
  5. Med grønne regnemodeller vil Socialdemokratiet have Finansministeriet til at beregne miljø- og klimamæssige konsekvenser af al politik. Det er åbenlyst rigtigt at gøre, mener eksperter, og der er bred opbakning i Folketinget
  6. Der er ikke megen opbakning at hente hos de tre store partiers trafikordførere for dagens kronikør, der ønsker afgifterne på Storebæltsbroen ophævet
  7. Regeringen og Dansk Folkeparti bliver nu kritiseret for ikke at have beregnet, hvor meget den omfattende infrastrukturplan vil påvirke Danmarks CO2-udledning. Det vil være en meget tidskrævende opgave, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA)
  8. Det forventelige regeringsskifte er en kærkommen anledning til at gentænke den destruktive ’ghettopakke’, som VLAK-regeringen fik vedtaget