Person

Ole Bornedal

2018 lærte os, at film udvikler sig bedst på kunstens egne præmisser

Lars von Trier viser, hvor højt der kan være til loftet i dansk film. Sammen med en flok dygtige debutanter – og Paprika Steen – tegner han et filmår fuld af visuel og fortællemæssig eventyrlyst

FOLK

FOLK fra dagens avis

En hjerteskærende evighedsbrandert set indefra

Ole Bornedals film om John Mogensen er fuld af fikse ideer og overtydelige visualiseringer, men også bare gribende, fordi den tager sin hovedpersons lys og mørke lige alvorligt
Center for Vild Analyse

Forsinket mansplaining

Hvis patriarken for enden af bordet ikke når at afbryde kvindens tale, og hun i stedet når at sige det hele, og alle lytter og i stilhed generelt er enige, så bliver det pludselig rigtig underligt, når han endelig vågner op og bryder ind

FOLK

FOLK fra dagens avis
Uddrag af ny biografi om Ingolf Gabold

Ingolf Gabold om kontroversielle 1864-udtalelser: »Min tanke var at bygge et bolværk mod den stadigt stigende sindelagskontrol, Dansk Folkeparti udøver«

I februar 2016 udtalte den pensionerede dramachef Ingolf Gabold i et interview til Politiken om den heftigt kritiserede DR-serie ’1864’, at serien var et »slag mod DF«. Det førte til en heftig debat i medierne og en sønderlemmende kritik af DR. Vi bringer et uddrag fra første kapitel af bogen ’Drama – en biografi om Ingolf Gabold’ af Kristoffer Zøllner, hvor Gabold fortæller om sine motiver for interviewet og sit virke som dramachef i DR

’Hvis jeg skal være allermest fladpandet, vil jeg nok sige: Bare meld jer til et salsakursus’

Små tre år efter balladen om tv-serien ’1864’ er Ole Bornedal igen filmaktuel, denne gang med en sort komedie, ’Dræberne fra Nibe’, der handler om lejemord og kærlighed. Information har mødt den danske filminstruktør til en snak om John Mogensen, den svære komediegenre og arrogance – eller mangel på samme

’Dræberne fra Nibe’ er et lallet forsvar for resignationen

Ole Bornedals nye folkekomedie har gode intentioner, men døjer med et sjasket plot

Streaming

Kvinder- og veninde-edition

I krig på ryggen af underklassen

I filmversionen af ’1864’ er det dårligste fra tv-serien væk. Og det er godt. Desværre er der så ikke så meget tilbage. Ud over helt fantastiske billeder og nådesløs nærkamp

Sider

Mest læste

  1. Lars von Trier viser, hvor højt der kan være til loftet i dansk film. Sammen med en flok dygtige debutanter – og Paprika Steen – tegner han et filmår fuld af visuel og fortællemæssig eventyrlyst
  2. I går fejrede vi Holbergs 250 års dødsdag. I dag er det på tide at se ind i vor egen tid og spørge hvad Holberg gør der
  3. Ole Bornedals film om John Mogensen er fuld af fikse ideer og overtydelige visualiseringer, men også bare gribende, fordi den tager sin hovedpersons lys og mørke lige alvorligt
  4. Det svidende nederlag ved Dybbøl i 1864 har på godt og ondt præget dansk selvopfattelse gennem de seneste 150 år
  5. Komiker Frank Hvam gider ikke diskutere grænseoverskridende humor - hvert menneske har sin scene med absolut frihed, mener han. Fra på mandag er han igen aktuel med den prisbelønnede tv-sitcom 'Klovn'
  6. Halvdelen af DR’s store tv-serie om krigen i 1864 er blevet optaget i Tjekkiet med brug af billig tjekkisk arbejdskraft. Det møder kritik fra både en dansk filmproducent og to politiske ordførere. Med 100 mio. danske statskroner i ryggen burde DR være forpligtet til at holde produktionen på dansk grund – til gavn for danske filmarbejdere, mener de
  7. Gennem radiomontager, tv-serier, teaterstykker og ikke mindst film har Ole Bornedal ofte demonstreret, at han tør, hvor andre tier. Men subtilitet og mådehold er ikke hans stærke side, og ind i mellem bliver man træt af at høre på ham
  8. Kunsten har det skidt, men den har det godt