Person

Ole Lemmeke

Anmeldelse
21. januar 2013

Stalins støvler træder vande

At give Stalin et menneskeligt ansigt er for så vidt et modigt projekt, ligesom debatten om censur og kunstnerisk frihed – endda med aktuel reference til Pussy Riot – er vigtig og relevant. På trods af dette bliver ’Stalins støvler’ aldrig rigtig interessant teater
Trods intentionerne om at beholde skyklapperne på ender Ole Lemmekes forfatter alligevel med at forbarme sig og udvise lidt velvalgt medmenneskeligt retsind i kraft af sin position som fri europæisk kunstner.
Anmeldelse
19. oktober 2012

Det farlige Bang-kompleks

Ole Lemmeke brillerer som Herman Bang på Folketeatret. Men Jakob Weis’ stykke tør ikke gå tæt nok på forfatteren
Anmeldelse
8. marts 2010

Parodi på Politkovskaja

Hanne-Vibeke Holsts teaterstykke er bombastisk og uden flair for teater. Til gengæld fornærmer Peter Langdals iscenesættelse den tjetjenske præsident i en tumpet satire. Hvad er Betty Nansen egentlig ude på?
Brutalitetsbilledet af Tjetjeniens præsident virker både groft og naivt i 'Moskva 7. okt.' Her er det Paprika Steen og Janus Nabil Bakrawi.
3. november 2009

Ibsens mænd passer ind i tiden

Desillusionen er drivkraften i både 'Bygmester Solness' og 'Et Dukkehjem', der lige nu iscenesættes på henholdsvis Folketeatret og i Skuespilhuset. Der er overraskende mange lighedspunkter i de to iscenesættelser - i hvert fald i mandetolkningerne
Henning Jensen mister fatningen, da Signe Egholm Olsen tvinger sig ind i hans ellers urørlige superarkitekt-univers i Det Kgl. Teaters dirrende Bygmester Solness.
Anmeldelse
9. marts 2009

Schiller eller 'Sjjlillr'?

Det kniber med Maria Stuart-diktionen på Betty Nansen Teatret, hvor dronningeopgøret hæmmes af svage mænd med slaskede konsonanter
Det kniber med Maria Stuart-diktionen på Betty Nansen Teatret, hvor dronningeopgøret hæmmes af svage mænd med slaskede konsonanter
Anmeldelse
26. oktober 2007

Frit fald

Det er ikke mindst skuespillerne Lars Brygmann og Rikke Louise Anderssons troværdige, intense præstationer, som gør Jannik Johansens 'Hvid nat' til en god film
Klasse. Lars Brygmann og Rikke Louise Anderssons spil er blændende og skaber interesse for historien og personerne.
17. september 2007

Tartuffe ud af den muntre tangent

Hvordan kan man tro på offeret i Tartuffe? Hvordan kan man tro på, at en mand er parat til forære alt til en svindler som Tartuffe - sin kone, sin datter, sine penge - uden at tøve overhovedet? Denne skepsis er ofte omdrejningspunktet for iscenesættelser af Molieres Tartuffe
Op på hesten igen. Henning Jensens Orgon er så besat af ordrerne fra sin coach, også om kondihesten, at han er parat til at give Helle Fagralids Barbie-skønne datter væk til Søren Sætter-Lassens forblændende skurk Tartuffe på Det Kgl. Teater. Også selv om Bodil Jørgensens Dorine råber i baggrunden.
17. marts 2001

Scenen er sat

Efter at have trukket tæppet til side for først balletten, så operaen, åbenbarede Det Kgl. Teater i går repertoireplanen for skuespillet i den kommende sæson 2001-02. Hvad angår nytænkning må man sige, at afdelingen med den yngste chef, dvs...
14. januar 2003

Romeo eller Carlsberg

I programmet til musicalen Copacabana står der omhyggeligt, hvilke tv-reklamer de forskellige udenlandske medvirkende er kendte fra – Bailey Latte eller Nike – helt på linje med opremsningen af deres tidligere roller...
26. september 2005

Burbasker

Nikoline Werdelins 'Akvariefuglen' er bare blevet til et lillebitte pip

Sider

  • 19. marts 2004

    Asta Nielsens frygtelige hemmelighed

    'Afgrunden' er en flot opsat, men hult klingende melodrama om stumfilmstjernen
  • Anmeldelse
    9. marts 2009

    Schiller eller 'Sjjlillr'?

    Det kniber med Maria Stuart-diktionen på Betty Nansen Teatret, hvor dronningeopgøret hæmmes af svage mænd med slaskede konsonanter
    Det kniber med Maria Stuart-diktionen på Betty Nansen Teatret, hvor dronningeopgøret hæmmes af svage mænd med slaskede konsonanter
  • 3. november 2009

    Ibsens mænd passer ind i tiden

    Desillusionen er drivkraften i både 'Bygmester Solness' og 'Et Dukkehjem', der lige nu iscenesættes på henholdsvis Folketeatret og i Skuespilhuset. Der er overraskende mange lighedspunkter i de to iscenesættelser - i hvert fald i mandetolkningerne
    Henning Jensen mister fatningen, da Signe Egholm Olsen tvinger sig ind i hans ellers urørlige superarkitekt-univers i Det Kgl. Teaters dirrende Bygmester Solness.