'Imprimatur' er en af de største romansucceser fra Italien siden Umberto Ecos 'Rosens navn'. Kun ikke i Italien selv, hvor dens udbredelse søges undertrykt af den etablerede forlagsverden - efter tilskyndelse fra Vatikanet
Litlive, det nordiske netmagasin for litteratur, fejrer 60-nummerjubilæum, hurra! Jubilæumsnummeret indeholder rigtig gode anmeldelser, men er desværre en lidt ujævn omgang
Jens Smærup Sørensen modtager De Gyldne Laurberg, København får egen litteraturfestival, Martin Glaz Serup sabler Gyldendal og så elsker de svenske anmeldere 'Vi, de drunknade'
Otto Steen Dues værk var et ambitiøst forsøg på at skabe et dansk der kunne gengive de litterære kunstsprog, de klassiske digtere skrev på, så de kunne forstås af en større læserskare
Naja Marie Aidt er indstillet til Nordisk Råds Litteraturpris med novellesamlingen 'Bavian'. Her fortæller hun om de bedste bøger, hun har læst i år, og om hvad litteratur betyder for hende
At være udsat i bjergene skal være en ensom fornøjelse, og er man udsat på hjertets bjerge som i et digt af Rainer Maria Rilke, er det en ekstrem position af følelsesliv, fortabt, men også stolt og suveræn...
STIKORD
GRÆKENLAND har fået løfte om at blive medlem af euroen. Og det er noget, Grækenland gerne vil. Man behøver ikke engang at spørge folk. Grækerne har altid haft det fint med Europa, hvis man skal tro deres klassiske mytologi, hvor Europa er et pigenavn, nærmest et kælenavn...
Dantes guddommelige komedie genopføres i sublime, nye danske vers ved Ole Meyer
Ny bog
Man kan være ganske sikker på, at der i Dantes helvede findes en afdeling for alle dem, der påstår, at de har læst Den guddommelige komedie og refererer til den med stor selvfølge, selv om de ved, at de er fulde af løgn...
Naja Marie Aidt er indstillet til Nordisk Råds Litteraturpris med novellesamlingen 'Bavian'. Her fortæller hun om de bedste bøger, hun har læst i år, og om hvad litteratur betyder for hende
Otto Steen Dues værk var et ambitiøst forsøg på at skabe et dansk der kunne gengive de litterære kunstsprog, de klassiske digtere skrev på, så de kunne forstås af en større læserskare