I 00’erne havde den skandinaviske litteratur et æstetisk overskud – den var tænkende, men også handlende. Den vendte sig mod verden, og den havde et distinkt dansk præg. I Norge lod vi os overvinde
To tendenser tegner sig blandt de indstillede værker til Montanas Litteraturpris: en idiosynkratisk omgang med essayformen og en optagethed af det nære og intime i fiktionen. Og så er der Lone Aburas’ agitprop, der stikker helt af genremæssigt
Pablo Llambias stopper helt uventet som rektor for Forfatterskolen, 3 måneder efter han fik forlænget sin ansættelse. Hvad ville han egentlig med skolen?
»Jeg tror ikke, at jeg ville blive skudt for mit første kritiske spørgsmål, men jeg ville helt sikkert få internettets kærlighed at føle. Dét er der ikke mange, der kan holde til i længden. Hvad stiller vi op med dén trussel?«
Læsningen af Erik Skyum Nielsens anmeldelse (fredag den 1. februar 2013) af Pablo Llambias’ seneste sonetværk, Hundstein, fik mig til at fundere over, hvad man egentlig kan forvente af en anmeldelse, som forfatter og som læser?
Enestående. Christina Hesselholdts forfatterskab er i stadig udvikling, og som det folder sig ud, bliver det vigtigere og vigtigere. Tre litterater karakteriserer Hesselholdt, hvis roman 'I familiens skød' er nomineret til Montanas Litteraturpris
Såvel danske som internationale forfattere udgiver kriminalromaner og erotiske romaner under pseudonym for tiden. Er der tale om pikant maskespil, eller er det blot en vellykket markedsføringsstrategi?
Som rektor for Forfatterskolen opnåede Hans Otto Jørgensen en voldsom popularitet blandt skolens elever. Han blev en faderfigur, ja nærmest en gud, lyder det fra flere tidligere elever. Men hans store autoritet havde også omkostninger
Det vrimler med biografier og selvbiografier i efterårets bogstakke. Hungeren efter intime betroelser synes uden ende, men man kan også stille sulten på anden vis