Person

Paprika Steen

Informations humorkanon

Jeg vil i seng med de fleste – mænd og koner, heste, grise, køer og får

Da kulturredaktør Katrine Hornstrup Yde gik på efterskole, klappede hun og vennerne sig på patterne og sang »trives BEDST med hvide men’skeeer, for jeg synes, de er pææænest« og fandt et hemmeligt sprog, de kunne bruge til at vrænge af selvalvoren i den voksenverden, de var ved at vokse ind i. Informations idiosynkratiske humorkanon er nået til: Lex & Klatten

Desværre i biografer landet over

Platheder og sjofelheder står i kø i Nikolaj Peyk og Casper Christensens julekomedie, ’Undercover’, der på ingen måder lykkes med sit forehavende: at underholde

Paprikas værelse

Paprika Steen glider ind i Tove Ditlevsens stofmisbrugsmareridt med fænomenal kraft i Folketeatrets forestilling ’Toves værelse’

Aalbæk: Ekko skal knaldes big time

Zentropas direktør, Peter Aalbæk, har indledt et frontalangreb på filmmagasinet Ekkos journalistiske metoder. Personlige sagsanlæg, pres på Ekkos bestyrelse og et totalboykot af bladet er ‘Ålens’ metode til at bekæmpe, hvad han ser som intimiderende journalistik

’Jeg hader alle, der slikker min kone’

Sådan lyder en Strindberg-replik i ’Tribadernes Nat’. Og Peter Langdal fanger fint mandens angst for ophidsede kvinder i sin opsætning på Betty Nansen Teatret. Til gengæld ryger publikums ophidselse alt for hurtigt

Og Bodil’erne gik til …

Lars von Triers ’Melancholia’ blev valgt til årets bedste film, da Bodilpriserne her til aften blev uddelt i Bremen i København. Nikolaj Lie Kaas og Lars Ranthe vandt for deres roller som hhv. Dirch Passer og Kjeld Petersen i Martin Zandvliets ’Dirch’. Og Ghita Nørby fik en Æres-Bodil

Parforholdets klichépille

Ole Christian Madsen leger ubesværet med kultur- og kønsklicheer i sin friske, Argentina-eksotiske skilsmissekomedie, 'SuperClásico'. Vinen flyder. Det gør humoren til nøds også. Skuespillet swinger, og det hele ender fornuftigt. Er det nok til, at vi gider se endnu et dansk middelklassepar i krise?

Bier Oscar-nomineret igen

Ikke overraskende blev Susanne Bier nomineret til en Oscar for Hævnen. Det var dog Kongens store tale, der fik flest nomineringer, 12 i alt

Parodi på Politkovskaja

Hanne-Vibeke Holsts teaterstykke er bombastisk og uden flair for teater. Til gengæld fornærmer Peter Langdals iscenesættelse den tjetjenske præsident i en tumpet satire. Hvad er Betty Nansen egentlig ude på?

Boes labyrint

Christoffer Boe leger med fortællestruktur og udforsker grænsen mellem fiktion og virkelighed i den velspillede thriller ’Alting bliver godt igen’

Sider

Mest læste

  1. Da kulturredaktør Katrine Hornstrup Yde gik på efterskole, klappede hun og vennerne sig på patterne og sang »trives BEDST med hvide men’skeeer, for jeg synes, de er pææænest« og fandt et hemmeligt sprog, de kunne bruge til at vrænge af selvalvoren i den voksenverden, de var ved at vokse ind i. Informations idiosynkratiske humorkanon er nået til: Lex & Klatten
  2. Det er guddommeligt morsomt, når Anders Thomas Jensen parodierer behandlersamfundet og jonglerer med godt og ondt i sin hidtil bedste film, ’Adams æbler’
  3. Sådan lyder en Strindberg-replik i ’Tribadernes Nat’. Og Peter Langdal fanger fint mandens angst for ophidsede kvinder i sin opsætning på Betty Nansen Teatret. Til gengæld ryger publikums ophidselse alt for hurtigt
  4. Susanne Biers film "Den skaldede frisør" bliver til en musical. Thomas Helmig skal lave musikken.
  5. Paprika Steen glider ind i Tove Ditlevsens stofmisbrugsmareridt med fænomenal kraft i Folketeatrets forestilling ’Toves værelse’
  6. Livet gør ondt i Susanne Biers intense dogmedrama ’Elsker dig for evigt’, som handler om kærlighedens foranderlighed og rummer hudløse scener, man sent vil glemme
  7. Styrtflod af danske på vej *Foråret har været en stille periode for dansk film med kun seks spillefilm-premierer. Til gengæld tages der revanche til efteråret, hvor ikke mindre end 15 nye danske film konkurrerer om publikummets gunst...
  8. (2. sektion) *John Cleese, altid et gensyn værd, har selv skrevet denne meget veloplagte, amerikansk producerede, men engelsk orienterede krimikomedie, der blev en stor succes overalt...