Person

Paprika Steen

2018 lærte os, at film udvikler sig bedst på kunstens egne præmisser

Lars von Trier viser, hvor højt der kan være til loftet i dansk film. Sammen med en flok dygtige debutanter – og Paprika Steen – tegner han et filmår fuld af visuel og fortællemæssig eventyrlyst
Anmeldelse

Julen er højsæson for skuffelser (men Paprika Steens nye film er ikke en af dem)

Den julefejrende familie i Paprika Steens charmerende julefilm, ’Den tid på året’, har en bred vifte af konflikter at bore i over julemiddagen, men filmen tager også julefilmgenren alvorligt nok til at levere et (heldigvis troværdigt) lille håb for familiesammenholdet

»Jeg er Paprika! Jeg er Zlatan! Jeg er alle mulige ting!«

Paprika Steen er selvsikker, skarp og flamboyant. Og tvivlende, ydmyg og selvransagende. I anledning af premieren på hendes tredje film som instruktør, julekomedien ’Den tid på året’, hvori hun også spiller en af hovedrollerne, har Informations filmredaktør mødt den snart 54-årige skuespiller, der på trods af grænseløs irritation måske snarere opfatter sig selv som filminstruktør
Informations humorkanon

Jeg vil i seng med de fleste – mænd og koner, heste, grise, køer og får

Da kulturredaktør Katrine Hornstrup Yde gik på efterskole, klappede hun og vennerne sig på patterne og sang »trives BEDST med hvide men’skeeer, for jeg synes, de er pææænest« og fandt et hemmeligt sprog, de kunne bruge til at vrænge af selvalvoren i den voksenverden, de var ved at vokse ind i. Informations idiosynkratiske humorkanon er nået til: Lex & Klatten

Desværre i biografer landet over

Platheder og sjofelheder står i kø i Nikolaj Peyk og Casper Christensens julekomedie, ’Undercover’, der på ingen måder lykkes med sit forehavende: at underholde

Paprikas værelse

Paprika Steen glider ind i Tove Ditlevsens stofmisbrugsmareridt med fænomenal kraft i Folketeatrets forestilling ’Toves værelse’

Aalbæk: Ekko skal knaldes big time

Zentropas direktør, Peter Aalbæk, har indledt et frontalangreb på filmmagasinet Ekkos journalistiske metoder. Personlige sagsanlæg, pres på Ekkos bestyrelse og et totalboykot af bladet er ‘Ålens’ metode til at bekæmpe, hvad han ser som intimiderende journalistik

’Jeg hader alle, der slikker min kone’

Sådan lyder en Strindberg-replik i ’Tribadernes Nat’. Og Peter Langdal fanger fint mandens angst for ophidsede kvinder i sin opsætning på Betty Nansen Teatret. Til gengæld ryger publikums ophidselse alt for hurtigt

Og Bodil’erne gik til …

Lars von Triers ’Melancholia’ blev valgt til årets bedste film, da Bodilpriserne her til aften blev uddelt i Bremen i København. Nikolaj Lie Kaas og Lars Ranthe vandt for deres roller som hhv. Dirch Passer og Kjeld Petersen i Martin Zandvliets ’Dirch’. Og Ghita Nørby fik en Æres-Bodil

Parforholdets klichépille

Ole Christian Madsen leger ubesværet med kultur- og kønsklicheer i sin friske, Argentina-eksotiske skilsmissekomedie, 'SuperClásico'. Vinen flyder. Det gør humoren til nøds også. Skuespillet swinger, og det hele ender fornuftigt. Er det nok til, at vi gider se endnu et dansk middelklassepar i krise?

Sider

Mest læste

  1. Det er guddommeligt morsomt, når Anders Thomas Jensen parodierer behandlersamfundet og jonglerer med godt og ondt i sin hidtil bedste film, ’Adams æbler’
  2. Da kulturredaktør Katrine Hornstrup Yde gik på efterskole, klappede hun og vennerne sig på patterne og sang »trives BEDST med hvide men’skeeer, for jeg synes, de er pææænest« og fandt et hemmeligt sprog, de kunne bruge til at vrænge af selvalvoren i den voksenverden, de var ved at vokse ind i. Informations idiosynkratiske humorkanon er nået til: Lex & Klatten
  3. Thomas Vinterbergs Festen er et fremragende og stærkt spillet familiedrama, der på imponerende vis får søsat det ambitiøse dogmeprojekt FILMFESTIVAL Skal man allerede nu, hvor den første af de to danske dogmefilm i konkurrence i Cannes er blevet vist, begynde at vurdere hele projektets gangbarhed, så må man sige, at det starter overmåde godt...
  4. Den julefejrende familie i Paprika Steens charmerende julefilm, ’Den tid på året’, har en bred vifte af konflikter at bore i over julemiddagen, men filmen tager også julefilmgenren alvorligt nok til at levere et (heldigvis troværdigt) lille håb for familiesammenholdet
  5. Paprika Steen er selvsikker, skarp og flamboyant. Og tvivlende, ydmyg og selvransagende. I anledning af premieren på hendes tredje film som instruktør, julekomedien ’Den tid på året’, hvori hun også spiller en af hovedrollerne, har Informations filmredaktør mødt den snart 54-årige skuespiller, der på trods af grænseløs irritation måske snarere opfatter sig selv som filminstruktør
  6. Arketyper og nørder mødes i Morti Vizkis velsignet urealistiske 'Fyrtårnet' i Turbinehallerne TEATER Morti Vizki er underlig. Som dramatiker kaster han sig ud i alt det, de andre ikke gør i øjeblikket: Det mytiske og det fantastiske...
  7. Intet er for meget, intet er for lidt i Vibeke Bjelkes fascinerende 'Festen' på Gasværket
  8. Ole Christian Madsen leger ubesværet med kultur- og kønsklicheer i sin friske, Argentina-eksotiske skilsmissekomedie, 'SuperClásico'. Vinen flyder. Det gør humoren til nøds også. Skuespillet swinger, og det hele ender fornuftigt. Er det nok til, at vi gider se endnu et dansk middelklassepar i krise?