Person

Pedro Almodóvar

Streaming
21. september 2021

Sådan kan du streame ikkeamerikanske film og serier (og hacke Netflix)

Hvor går danskere hen, når de vil se andet end de store streamingtjenesters overvejende amerikanske film- og serieudbud? Her er en guide til tre mindre kendte tjenester – og et tip til, hvordan man kan ’hacke’ den mest magtfulde af dem alle: Netflix
Den tyske filminstruktør Wim Wenders smukke, poetiske undersøgelse af ensomhed, kærlighed og Berlins omtumlede historie, ’Himlen over Berlin’ (1987), kan ses på filmstriben.dk.
Anmeldelse
5. september 2019

Pedro Almodóvar har med ’Smerte og ære’ skabt en fremragende, selvbiografisk film

Minder er bearbejdninger af levet liv. Også i Pedro Almodóvars fremragende nye og delvist selvbiografiske film, ’Smerte og ære’. På dybt rørende og lunt overrumplende måder går livet op på helt usandsynlig, tilfældig vis, og dermed rammer filmen med stor, håbefuld, emotionel, men ikke realistisk præcision
Ring på ring sluttes i Pedro Almodóvars nye, selvbiografiske film, ’Smerte og ære’, hvor Antonio Banderas spiller instruktørens alterego, Salvador Mallo.
Interview
3. september 2019

Pedro Almodóvar: ’Der er flere generationer af mennesker i Spanien, hvis liv jeg ikke længere har føling med’

Antonio Banderas spiller en version af Pedro Almodóvar i den spanske filmskabers meget personlige og selvbiografiske nye film, ’Smerte og ære’. Information har talt med 69-årige Almodóvar, der i filmen beskæftiger sig med smerte, ensomhed, kærlighed og fortidens spøgelser, og som har fundet frem til en anderledes afdæmpet fortællestil end i sine tidligere, mere barokke værker
Voldsomme hovedpineanfald og alvorlige rygproblemer har konfronteret Pedro Almodóvar med isolation og ensomhed – og den smerte er grundtonen i hans nye film, ’Smerte og ære’.
Baggrund
25. maj 2019

De gamle kendinge styrer i Cannes, men tænk, hvis Guldpalmen for første gang i 26 år går til en kvinde

De ellers så udskældte veteraner og Cannes-darlings har levet op til forventningerne på årets filmfestival. Det gælder Loach, Tarantino og Bellocchio, og det gælder i den grad Almodóvar. Men de yngre filmskabere har også kunnet følge med, ikke mindst en af de fire kvinder i hovedkonkurrencen, Céline Sciamma
Marco Bellocchio fortæller medrivende om mafiosoen Tommaso Buscetta (Pierfrancesco Favino), der i 1980’erne bragte Cosa Nostra i knæ, da han vidnede mod sine gamle ’venner’.
Anmeldelse
19. maj 2019

Pedro Almodóvars ’Dolor y gloria’ er en moden mesters værk

Spanske Pedro Almodóvar er i topform i sin nye film, den selvbiografiske ’Dolor y gloria’, der vises i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes, og han har i Antonio Banderas fundet den helt rigtige til at spille en version af sig selv
Filminstruktøren Sebastian Mallo (tv. Antonio Banderas) bliver konfronteret med sin fortid, blandt andet i skikkelse af vennen og skuespilleren Alberto Crespo (Asier Etxeandia), i Pedro Almodóvars ’Dolor y gloria’. Foto: Filmfestivalen i Cannes
Leder
29. maj 2017

Netflix kom, så – og tog hjem igen

Cannes er nødt til at erkende, at verden har ændret sig, hvis festivalen vil forblive relevant
De to Netflix-film, ’Okja’ og ’The Meyerowitz Stories’, har været blandt de bedste i konkurrencen, men der var ingen gevinst. Og nu har festivalen ændret reglerne, så der fra næste år ikke er mulighed for Netflix-producerede og -distribuerede film i hovedkonkurrencen.
Anmeldelse
9. september 2016

Flygte fra fortiden eller svælge i den

En kvinde gør tabet op efter sit stormombruste voksenliv i Almodóvars nye melodrama, Julieta
Som midaldrende mor går Julieta rundt og venter på livstegn fra sin voksne datter, der har vendt hende ryggen.
Interview
2. september 2016

’En pige i 1980’erne ville have taget sig den frihed at kneppe en mand i et tog, hvis hun havde lyst’

Den spanske mesterinstruktør søger nye veje i sin nyeste film, ’Julieta’. Den melodramatiske tilgang er erstattet af en søgen efter ’det rene drama’. Her fortæller han om det svære stilskift, om sit behov for ensomhed og om et kriseramt Spanien, der har mistet 1980’ernes sorgløse frigjorthed
Siden midten af 1990’erne har Pedro Almodóvar fjernet sig fra forargelses- og perversitetssporet, som hans tidligere film ellers var kendt for. I den nyeste film, ’Julieta’, har han også forbudt sig selv at bruge humor.
Anmeldelse
27. juni 2013

Hvis lortet bryder sammen

Så lad os sutte og slikke, drikke og danse, synge og hore og knalde på tværs af klasser og køn. Pedro Almodóvars flykabine i ’De elskende passagerer’ er en krisemetafor, men den benytter sig på begavet og lystig vis af overfladiskhed
’De elskende passagerer’ er, bogstaveligt talt, højt hævet over de sydeuropæiske landes konkrete finansielle problemer, for den finder mestendels sted i kabinen på et fly med kurs fra Madrid til Mexico City.
Anmeldelse
23. februar 2012

På hat med Pedro

Filmkunstner. Tredje omgang af forlaget Taschens på flere måder monumentale bogserie om store filminstruktører er helliget spanske Pedro Almodóvar. Resultatet er overvældende, flot og oplysende
Hunkøn. ’Kvinder er i centrum af mine film, ’ sagde den spanske filminstruktør Pedro Almodóvar til Information i forbindelse med premieren på  ’Volver ’, der har Penélope Cruz i hovedrollen: ’Jeg ved ikke hvorfor, men måske har det at gøre med, at det er mere interessant at arbejde med kvindelige karakterer, når man udvikler en historie. Jeg vil ikke sige, at kvinder og mænd har forskellige problemer – de har de samme glæder og sorger – men jeg tror, at kvinder har en større frihed til at udtrykke deres følelser.’

Sider

  • Streaming
    21. september 2021

    Sådan kan du streame ikkeamerikanske film og serier (og hacke Netflix)

    Hvor går danskere hen, når de vil se andet end de store streamingtjenesters overvejende amerikanske film- og serieudbud? Her er en guide til tre mindre kendte tjenester – og et tip til, hvordan man kan ’hacke’ den mest magtfulde af dem alle: Netflix
    Den tyske filminstruktør Wim Wenders smukke, poetiske undersøgelse af ensomhed, kærlighed og Berlins omtumlede historie, ’Himlen over Berlin’ (1987), kan ses på filmstriben.dk.
  • Anmeldelse
    5. september 2019

    Pedro Almodóvar har med ’Smerte og ære’ skabt en fremragende, selvbiografisk film

    Minder er bearbejdninger af levet liv. Også i Pedro Almodóvars fremragende nye og delvist selvbiografiske film, ’Smerte og ære’. På dybt rørende og lunt overrumplende måder går livet op på helt usandsynlig, tilfældig vis, og dermed rammer filmen med stor, håbefuld, emotionel, men ikke realistisk præcision
    Ring på ring sluttes i Pedro Almodóvars nye, selvbiografiske film, ’Smerte og ære’, hvor Antonio Banderas spiller instruktørens alterego, Salvador Mallo.
  • Interview
    3. september 2019

    Pedro Almodóvar: ’Der er flere generationer af mennesker i Spanien, hvis liv jeg ikke længere har føling med’

    Antonio Banderas spiller en version af Pedro Almodóvar i den spanske filmskabers meget personlige og selvbiografiske nye film, ’Smerte og ære’. Information har talt med 69-årige Almodóvar, der i filmen beskæftiger sig med smerte, ensomhed, kærlighed og fortidens spøgelser, og som har fundet frem til en anderledes afdæmpet fortællestil end i sine tidligere, mere barokke værker
    Voldsomme hovedpineanfald og alvorlige rygproblemer har konfronteret Pedro Almodóvar med isolation og ensomhed – og den smerte er grundtonen i hans nye film, ’Smerte og ære’.
  • Anmeldelse
    29. september 2011

    Kvindekamp ført med skalpel

    Pedro Almodóvars noget ujævne hævnmelodramakomedie 'Huden jeg bor i' er et bizart profeministisk statement samt en kinky hilsen til instruktørens egen filmfortid
    Pedro Almodóvars noget ujævne hævnmelodramakomedie 'Huden jeg bor i' er et bizart profeministisk statement samt en kinky hilsen til instruktørens egen filmfortid
  • 30. maj 2008

    Bind mig, elsk mig (1990)

    Den egentlige hovedrolle i Pedro Almodóvars kontroversielle kærligheds- og gidseldrama Bind mig, elsk mig (1990) spilles af de stærke og sanselige farver, som gennemvæder snart sagt hver eneste scene og spejler en allestedsnærværende lidenskab
    Den egentlige hovedrolle i Pedro Almodóvars kontroversielle kærligheds- og gidseldrama Bind mig, elsk mig (1990) spilles af de stærke og sanselige farver, som gennemvæder snart sagt hver eneste scene og spejler en allestedsnærværende lidenskab
  • Anmeldelse
    7. april 2006

    De fortjener kærligheden

    Der er både humor og skrøbelighed i Pernille Fischer Christensens Berlin-vinder 'En soap', som er en modig lille film om store følelser
  • Anmeldelse
    23. maj 2008

    Mange historier, der godt kunne have båret alene

    Talentfuld spansk debutant skaber overbroderet familiedrama
    Forudsigeligt. Det der skulle have været en tjeneste i form af befrugting udvikler sig naturligvis til mere end det.
  • Anmeldelse
    27. juni 2013

    Hvis lortet bryder sammen

    Så lad os sutte og slikke, drikke og danse, synge og hore og knalde på tværs af klasser og køn. Pedro Almodóvars flykabine i ’De elskende passagerer’ er en krisemetafor, men den benytter sig på begavet og lystig vis af overfladiskhed
    ’De elskende passagerer’ er, bogstaveligt talt, højt hævet over de sydeuropæiske landes konkrete finansielle problemer, for den finder mestendels sted i kabinen på et fly med kurs fra Madrid til Mexico City.