Minder er bearbejdninger af levet liv. Også i Pedro Almodóvars fremragende nye og delvist selvbiografiske film, ’Smerte og ære’. På dybt rørende og lunt overrumplende måder går livet op på helt usandsynlig, tilfældig vis, og dermed rammer filmen med stor, håbefuld, emotionel, men ikke realistisk præcision
Antonio Banderas spiller en version af Pedro Almodóvar i den spanske filmskabers meget personlige og selvbiografiske nye film, ’Smerte og ære’. Information har talt med 69-årige Almodóvar, der i filmen beskæftiger sig med smerte, ensomhed, kærlighed og fortidens spøgelser, og som har fundet frem til en anderledes afdæmpet fortællestil end i sine tidligere, mere barokke værker
De ellers så udskældte veteraner og Cannes-darlings har levet op til forventningerne på årets filmfestival. Det gælder Loach, Tarantino og Bellocchio, og det gælder i den grad Almodóvar. Men de yngre filmskabere har også kunnet følge med, ikke mindst en af de fire kvinder i hovedkonkurrencen, Céline Sciamma
Spanske Pedro Almodóvar er i topform i sin nye film, den selvbiografiske ’Dolor y gloria’, der vises i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes, og han har i Antonio Banderas fundet den helt rigtige til at spille en version af sig selv
Den spanske mesterinstruktør søger nye veje i sin nyeste film, ’Julieta’. Den melodramatiske tilgang er erstattet af en søgen efter ’det rene drama’. Her fortæller han om det svære stilskift, om sit behov for ensomhed og om et kriseramt Spanien, der har mistet 1980’ernes sorgløse frigjorthed
Så lad os sutte og slikke, drikke og danse, synge og hore og knalde på tværs af klasser og køn. Pedro Almodóvars flykabine i ’De elskende passagerer’ er en krisemetafor, men den benytter sig på begavet og lystig vis af overfladiskhed
Filmkunstner. Tredje omgang af forlaget Taschens på flere måder monumentale bogserie om store filminstruktører er helliget spanske Pedro Almodóvar. Resultatet er overvældende, flot og oplysende
Pedro Almodóvars noget ujævne hævnmelodramakomedie 'Huden jeg bor i' er et bizart profeministisk statement samt en kinky hilsen til instruktørens egen filmfortid
Minder er bearbejdninger af levet liv. Også i Pedro Almodóvars fremragende nye og delvist selvbiografiske film, ’Smerte og ære’. På dybt rørende og lunt overrumplende måder går livet op på helt usandsynlig, tilfældig vis, og dermed rammer filmen med stor, håbefuld, emotionel, men ikke realistisk præcision
Antonio Banderas spiller en version af Pedro Almodóvar i den spanske filmskabers meget personlige og selvbiografiske nye film, ’Smerte og ære’. Information har talt med 69-årige Almodóvar, der i filmen beskæftiger sig med smerte, ensomhed, kærlighed og fortidens spøgelser, og som har fundet frem til en anderledes afdæmpet fortællestil end i sine tidligere, mere barokke værker
Den spanske mesterinstruktør søger nye veje i sin nyeste film, ’Julieta’. Den melodramatiske tilgang er erstattet af en søgen efter ’det rene drama’. Her fortæller han om det svære stilskift, om sit behov for ensomhed og om et kriseramt Spanien, der har mistet 1980’ernes sorgløse frigjorthed
Spanske Pedro Almodóvar er i topform i sin nye film, den selvbiografiske ’Dolor y gloria’, der vises i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes, og han har i Antonio Banderas fundet den helt rigtige til at spille en version af sig selv