Person

Pedro Almodóvar

Feature
4. marts 2022

Almodóvars mange mødre har omskrevet fortællingen om den spanske mor og den spanske historie

De er ophøjede og omsorgfulde, erotiske og følelsesfulde. De er nuancerede individer, og de er samfundets spejl. Her er de moderfigurer, der driver Pedro Almodóvars fortællinger fremad og udfordrer Spaniens historiske fortrængninger
De er ophøjede og omsorgfulde, erotiske og følelsesfulde. De er nuancerede individer, og de er samfundets spejl. Her er de moderfigurer, der driver Pedro Almodóvars fortællinger fremad og udfordrer Spaniens historiske fortrængninger
Anmeldelse
3. marts 2022

I den fremragende ’Parallelle mødre’ undersøger Pedro Almodóvar et åbent sår i spansk historie

Med udgangspunkt i de myrdede fra Den Spanske Borgerkrig undersøger instruktør og manuskriptforfatter Pedro Almodóvar kærligt efterkommernes lidelser og kamp for at skabe ny mening – og nyt liv
Penélope Cruz spiller hovedrollen som fotografen Janis Martinez, der i Pedro Almodóvars nye film, ’Parallelle mødre’, forsøger at finde frem til sin døde oldefar, som blev offer for fascisten Francos udrensninger. Foto: Scanbox
Streaming
21. september 2021

Sådan kan du streame ikkeamerikanske film og serier (og hacke Netflix)

Hvor går danskere hen, når de vil se andet end de store streamingtjenesters overvejende amerikanske film- og serieudbud? Her er en guide til tre mindre kendte tjenester – og et tip til, hvordan man kan ’hacke’ den mest magtfulde af dem alle: Netflix
Den tyske filminstruktør Wim Wenders smukke, poetiske undersøgelse af ensomhed, kærlighed og Berlins omtumlede historie, ’Himlen over Berlin’ (1987), kan ses på filmstriben.dk.
Anmeldelse
5. september 2019

Pedro Almodóvar har med ’Smerte og ære’ skabt en fremragende, selvbiografisk film

Minder er bearbejdninger af levet liv. Også i Pedro Almodóvars fremragende nye og delvist selvbiografiske film, ’Smerte og ære’. På dybt rørende og lunt overrumplende måder går livet op på helt usandsynlig, tilfældig vis, og dermed rammer filmen med stor, håbefuld, emotionel, men ikke realistisk præcision
Ring på ring sluttes i Pedro Almodóvars nye, selvbiografiske film, ’Smerte og ære’, hvor Antonio Banderas spiller instruktørens alterego, Salvador Mallo.
Interview
3. september 2019

Pedro Almodóvar: ’Der er flere generationer af mennesker i Spanien, hvis liv jeg ikke længere har føling med’

Antonio Banderas spiller en version af Pedro Almodóvar i den spanske filmskabers meget personlige og selvbiografiske nye film, ’Smerte og ære’. Information har talt med 69-årige Almodóvar, der i filmen beskæftiger sig med smerte, ensomhed, kærlighed og fortidens spøgelser, og som har fundet frem til en anderledes afdæmpet fortællestil end i sine tidligere, mere barokke værker
Voldsomme hovedpineanfald og alvorlige rygproblemer har konfronteret Pedro Almodóvar med isolation og ensomhed – og den smerte er grundtonen i hans nye film, ’Smerte og ære’.
Baggrund
25. maj 2019

De gamle kendinge styrer i Cannes, men tænk, hvis Guldpalmen for første gang i 26 år går til en kvinde

De ellers så udskældte veteraner og Cannes-darlings har levet op til forventningerne på årets filmfestival. Det gælder Loach, Tarantino og Bellocchio, og det gælder i den grad Almodóvar. Men de yngre filmskabere har også kunnet følge med, ikke mindst en af de fire kvinder i hovedkonkurrencen, Céline Sciamma
Marco Bellocchio fortæller medrivende om mafiosoen Tommaso Buscetta (Pierfrancesco Favino), der i 1980’erne bragte Cosa Nostra i knæ, da han vidnede mod sine gamle ’venner’.
Anmeldelse
19. maj 2019

Pedro Almodóvars ’Dolor y gloria’ er en moden mesters værk

Spanske Pedro Almodóvar er i topform i sin nye film, den selvbiografiske ’Dolor y gloria’, der vises i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes, og han har i Antonio Banderas fundet den helt rigtige til at spille en version af sig selv
Filminstruktøren Sebastian Mallo (tv. Antonio Banderas) bliver konfronteret med sin fortid, blandt andet i skikkelse af vennen og skuespilleren Alberto Crespo (Asier Etxeandia), i Pedro Almodóvars ’Dolor y gloria’. Foto: Filmfestivalen i Cannes
Leder
29. maj 2017

Netflix kom, så – og tog hjem igen

Cannes er nødt til at erkende, at verden har ændret sig, hvis festivalen vil forblive relevant
De to Netflix-film, ’Okja’ og ’The Meyerowitz Stories’, har været blandt de bedste i konkurrencen, men der var ingen gevinst. Og nu har festivalen ændret reglerne, så der fra næste år ikke er mulighed for Netflix-producerede og -distribuerede film i hovedkonkurrencen.
Anmeldelse
9. september 2016

Flygte fra fortiden eller svælge i den

En kvinde gør tabet op efter sit stormombruste voksenliv i Almodóvars nye melodrama, Julieta
Som midaldrende mor går Julieta rundt og venter på livstegn fra sin voksne datter, der har vendt hende ryggen.
Interview
2. september 2016

’En pige i 1980’erne ville have taget sig den frihed at kneppe en mand i et tog, hvis hun havde lyst’

Den spanske mesterinstruktør søger nye veje i sin nyeste film, ’Julieta’. Den melodramatiske tilgang er erstattet af en søgen efter ’det rene drama’. Her fortæller han om det svære stilskift, om sit behov for ensomhed og om et kriseramt Spanien, der har mistet 1980’ernes sorgløse frigjorthed
Siden midten af 1990’erne har Pedro Almodóvar fjernet sig fra forargelses- og perversitetssporet, som hans tidligere film ellers var kendt for. I den nyeste film, ’Julieta’, har han også forbudt sig selv at bruge humor.

Sider