Person

Penélope Cruz

Cannes 2019

Pedro Almodóvars ’Dolor y gloria’ er en moden mesters værk

Spanske Pedro Almodóvar er i topform i sin nye film, den selvbiografiske ’Dolor y gloria’, der vises i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes, og han har i Antonio Banderas fundet den helt rigtige til at spille en version af sig selv

Iranskinstruerede ’Alle ved det’ slår store fede revner i spansk landsbyidyl

Iranske Asghar Farhadi er ikke pakkeløsningernes instruktør. I sit nye, spanske kidnapningsdrama, ’Alle ved det’, lufter han igen livsløgnene i menneskers allernærmeste relationer, og han undersøger landsbyidyllens mørke bagside
Cannes

’Everybody Knows’ er ikke nogen katastrofe af en film, men det er heller ikke nogen ubetinget vellykket film

Tirsdag aften blev filmfestivalen i Cannes sparket i gang med iranske Asghar Farhadis desværre ikke så vellykkede familiedrama, ’Everybody Knows’

Køligt brystkræftdrama

Sygdom, sex og fodbold bliver en underlig – og underligt pæn – cocktail i spanske Julio Medems drama ’Ma Ma’ med Penélope Cruz som centrum for alt

Til Rom på rutinen

Woody Allen har med ’To Rome With Love’ strøet to siders ideer fra notehæftet om forelskelsesfælder, kunstnerkomplekser og kendiskultur ud over endnu en europæisk hovedstad. Det er pletsjovt, stjernespækket, lidt for genkendeligt og alt for forglemmeligt

På hat med Pedro

Filmkunstner. Tredje omgang af forlaget Taschens på flere måder monumentale bogserie om store filminstruktører er helliget spanske Pedro Almodóvar. Resultatet er overvældende, flot og oplysende

Her er dit liv

Daniel Day-Lewis gør en formidabel figur i Rob Marshalls Fellini-inspirerede musical ’Nine’, der dog ikke er voldsomt vellykket

Begær, bedrag og besnærende billeder

Pedro Almodóvar blander i 'Brudte favntag' lidenskabeligt komedie og melodrama i en højspændt film noir-historie om altopslugende amour fou - til både mennesker og filmkunsten

På udkig efter palmekandidater

Lars von Trier slagtes af de franske anmeldere. Pedro Almodóvar har lavet en film om passion uden passion. Og Ken Loach får det bedste frem i Eric Cantona. Filmfestivalen i Cannes har passeret halvvejsmærket

Mickey Rourke, Marisa Tomei og Hugh Jackman

Faren for at skyde forkert og gøre sig selv til grin er stor, men alligevel kaster Informations junioranmelder al forsigtighed over bord og begiver sig her igen ufortrødent ud i det store Oscar-gætteri

Sider

Mest læste

  1. Iranske Asghar Farhadi er ikke pakkeløsningernes instruktør. I sit nye, spanske kidnapningsdrama, ’Alle ved det’, lufter han igen livsløgnene i menneskers allernærmeste relationer, og han undersøger landsbyidyllens mørke bagside
  2. Tirsdag aften blev filmfestivalen i Cannes sparket i gang med iranske Asghar Farhadis desværre ikke så vellykkede familiedrama, ’Everybody Knows’
  3. Spanske Pedro Almodóvar er i topform i sin nye film, den selvbiografiske ’Dolor y gloria’, der vises i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes, og han har i Antonio Banderas fundet den helt rigtige til at spille en version af sig selv
  4. Filmkunstner. Tredje omgang af forlaget Taschens på flere måder monumentale bogserie om store filminstruktører er helliget spanske Pedro Almodóvar. Resultatet er overvældende, flot og oplysende
  5. En humoristisk, engelsksproget kvindewestern med Salma Hayek og Penélope Cruz i hovedrollerne, instrueret af to nordmænd og skrevet og produceret af franske Luc Besson. På papiret lyder Bandidas præcis lige så anstrengt, som den viser sig at være i biografen...