Person

Pernille Fischer Christensen

Bog om de danske filmværksteder er fuld af interessante historier om ambitiøse drømmere

Jubilæumsbog om filmværkstederne i Danmark opruller historien om, hvordan det blev lettere at lave frie film for vordende instruktører som for eksempel Thomas Vinterberg, hvis karriere begyndte ved en pølsevogn. Kristen Bjørnkjær, der selv var en del af Filmværkstedet i København, har læst bogen

Socialrådgiverdramaet ’Ulven kommer’ viser vejen frem for DR’s søndagsserier

Maja Jul Larsen og Pernille Fischer Christensens nye serie emmer af uadresseret børnesmerte, voksen afmagt og dybt interessante dilemmaer. Det er oplagt at bygge en serie op om en børneanbringelsessag med mange ubekendte, og så er det ovenikøbet sjældent godt udført

Der er brug for Filmværkstedet i en verden, der handler så meget om billetsalg og omsætning

For sølle 1,2 millioner kroner om året kan Københavns Kommune sikre Filmværkstedets overlevelse og dermed bevare et sted, hvor nye talenter kan boltre sig, og de unikke stemmer, vi skal fejre i fremtiden, kan blive hørt
Anmeldelse

Pernille Fischer Christensens ’Unge Astrid’ er et mesterværk, der er mesteren værdig

Pernille Fischer Christensens film om Astrid Lindgren er rørende, klog, smuk, naturlig og melankolsk som forfatteren selv, og Alba August er lysende i fortællingen om den tid i Lindgrens liv, der for altid placerede hende på børnenes side
Interview

»’Hvad er der sket med dig, Astrid? Livet er sivet ud af dig.’ Jeg blev simpelthen så nysgerrig«

I løbet af fire korte år udviklede Astrid Lindgren sig fra barn til voksen og fik samtidig lagt fundamentet til sin karriere som forfatter. Så dramatiske var de fire år, at filminstruktør Pernille Fischer Christensen besluttede sig for at lave en film om dem, og hun overtalte Kim Fupz Aakeson til at skrive med på manuskriptet. Information har talt med dem begge om arbejdet med ’Unge Astrid’ og Astrid Lindgrens enorme betydning for os alle
Bergman 100 år

I ’Scener fra et ægteskab’ kratter Bergman dér, hvor såret er dybest

Den danske filminstruktør Pernille Fischer Christensen elsker, at Ingmar Bergman dvæler ved det indre drama i sine personer og stoler på, at de er spændende nok i sig selv. Det er en af grundene til, at hun føler, at hun får serveret noget ægte menneskeligt i en særlig scene i ’Scener fra et ægteskab’

Vi får ingen ny barndom

Men som voksen kan man måske videregive styrke til barnet – også den styrke, man aldrig selv har fået. Pernille Fischer Christensens familiedrama ’En du elsker’ bakser med karakterer og sentimentalitet, men der er også et dybere mørke at finde

Og Bodil’erne gik til …

Lars von Triers ’Melancholia’ blev valgt til årets bedste film, da Bodilpriserne her til aften blev uddelt i Bremen i København. Nikolaj Lie Kaas og Lars Ranthe vandt for deres roller som hhv. Dirch Passer og Kjeld Petersen i Martin Zandvliets ’Dirch’. Og Ghita Nørby fik en Æres-Bodil

Livet er ikke lutter surdej

Pernille Fischer Christensens fine, intimdramatiske familieportræt, 'En familie', spørger til, hvad det bør indebære at være datter, og kæreste, og tåleligt menneske, når livet vil frem i fuld fart, mens familiedynastiets 300 år gamle surdej gærer bagerst i samvittigheden

En skandinavisk affære

Med manuskript til både Hans Petter Molands 'En ganske rar mand' og Björn Runges næste film kommer Kim Fupz Aakesons filmhistorier nu også på både norsk og svensk. Erfaringerne har sat tanker i gang om de skandinaviske fællesnævnere i et filmlandskab, hvor vi som udgangspunkt ikke er meget for at se hinandens film

Sider

Mest læste

  1. Der er både humor og skrøbelighed i Pernille Fischer Christensens Berlin-vinder 'En soap', som er en modig lille film om store følelser
  2. Top 10-listen over årtiets danske film. Og dem som lige netop ikke nåede med i toppen
  3. Maja Jul Larsen og Pernille Fischer Christensens nye serie emmer af uadresseret børnesmerte, voksen afmagt og dybt interessante dilemmaer. Det er oplagt at bygge en serie op om en børneanbringelsessag med mange ubekendte, og så er det ovenikøbet sjældent godt udført
  4. Pernille Fischer Christensens film om Astrid Lindgren er rørende, klog, smuk, naturlig og melankolsk som forfatteren selv, og Alba August er lysende i fortællingen om den tid i Lindgrens liv, der for altid placerede hende på børnenes side
  5. Jubilæumsbog om filmværkstederne i Danmark opruller historien om, hvordan det blev lettere at lave frie film for vordende instruktører som for eksempel Thomas Vinterberg, hvis karriere begyndte ved en pølsevogn. Kristen Bjørnkjær, der selv var en del af Filmværkstedet i København, har læst bogen
  6. I løbet af fire korte år udviklede Astrid Lindgren sig fra barn til voksen og fik samtidig lagt fundamentet til sin karriere som forfatter. Så dramatiske var de fire år, at filminstruktør Pernille Fischer Christensen besluttede sig for at lave en film om dem, og hun overtalte Kim Fupz Aakeson til at skrive med på manuskriptet. Information har talt med dem begge om arbejdet med ’Unge Astrid’ og Astrid Lindgrens enorme betydning for os alle
  7. Pernille Fischer Christensens fine, intimdramatiske familieportræt, 'En familie', spørger til, hvad det bør indebære at være datter, og kæreste, og tåleligt menneske, når livet vil frem i fuld fart, mens familiedynastiets 300 år gamle surdej gærer bagerst i samvittigheden