Person

Pernille Fischer Christensen

Leder
18. september 2021

DR Drama skal fortælle de historier, som kommercielle producenter ikke er interesserede i

Problemerne i DR Drama er blevet fuldt eksponeret, efter en dyr historisk tv-serie blev lagt ned, og dramachefen fyret. Det er bekymrende, for der er brug for, at DR fortæller relevante, udfordrende, komplekse historier om Danmark før og nu
Den 13. september meddelte DR, at man havde valgt at fyre Christian Rank. I en pressemeddelelse begrundede DR fyringen med, at der var behov for arbejdsro og en ny strategi, så »DR fortsat kan have en stærk og relevant position i et voldsomt forandret marked«.
Anmeldelse
11. januar 2021

Bog om de danske filmværksteder er fuld af interessante historier om ambitiøse drømmere

Jubilæumsbog om filmværkstederne i Danmark opruller historien om, hvordan det blev lettere at lave frie film for vordende instruktører som for eksempel Thomas Vinterberg, hvis karriere begyndte ved en pølsevogn. Kristen Bjørnkjær, der selv var en del af Filmværkstedet i København, har læst bogen
Fra filmen ’Danmark’, 2017, instrueret af Kasper Rune Larsen. En af de film, der bliver omtalt i ny bog om filmværkstederne i Danmark.
Anmeldelse
19. oktober 2020

Socialrådgiverdramaet ’Ulven kommer’ viser vejen frem for DR’s søndagsserier

Maja Jul Larsen og Pernille Fischer Christensens nye serie emmer af uadresseret børnesmerte, voksen afmagt og dybt interessante dilemmaer. Det er oplagt at bygge en serie op om en børneanbringelsessag med mange ubekendte, og så er det ovenikøbet sjældent godt udført
14-årige Holly (Flora Ofelia Hofmann Lindahl) sætter gang i anbringelsessagen, da hun afleverer en stil om, hvordan hun har det derhjemme. Opgaven var at beskrive en helt almindelig dag, og den dag, Holly beskriver, er fyldt med vold.
Leder
20. september 2019

Der er brug for Filmværkstedet i en verden, der handler så meget om billetsalg og omsætning

For sølle 1,2 millioner kroner om året kan Københavns Kommune sikre Filmværkstedets overlevelse og dermed bevare et sted, hvor nye talenter kan boltre sig, og de unikke stemmer, vi skal fejre i fremtiden, kan blive hørt
Filmværkstedet skal bestå, fordi der er brug for steder, hvor unge talenter kan få lov til at øve sig og udvikle deres stil og stemme, uden at der økonomisk er alt for meget på spil, mener dagens lederskribent Christian Monggaard. Her arbejdes der med redigering af U-Matic optagelser på Filmværkstedet - et eksempel på de filmiske eksperimenter, stedet er hjem for.
Anmeldelse
31. januar 2019

Pernille Fischer Christensens ’Unge Astrid’ er et mesterværk, der er mesteren værdig

Pernille Fischer Christensens film om Astrid Lindgren er rørende, klog, smuk, naturlig og melankolsk som forfatteren selv, og Alba August er lysende i fortællingen om den tid i Lindgrens liv, der for altid placerede hende på børnenes side
»Jeg kendte historien om Astrid og Lasse. Jeg forstod dens betydning. Men sjældent har jeg troet så meget på Astrid Lindgrens insisteren på at stå på børnenes side, som jeg gør det efter at have set denne film. Det er et mesterværk, der er mesteren værdig,« skriver Anita Brask Rasmussen.
Interview
31. januar 2019

»’Hvad er der sket med dig, Astrid? Livet er sivet ud af dig.’ Jeg blev simpelthen så nysgerrig«

I løbet af fire korte år udviklede Astrid Lindgren sig fra barn til voksen og fik samtidig lagt fundamentet til sin karriere som forfatter. Så dramatiske var de fire år, at filminstruktør Pernille Fischer Christensen besluttede sig for at lave en film om dem, og hun overtalte Kim Fupz Aakeson til at skrive med på manuskriptet. Information har talt med dem begge om arbejdet med ’Unge Astrid’ og Astrid Lindgrens enorme betydning for os alle
Stilbillede fra filmen.
Interview
4. juli 2018

I ’Scener fra et ægteskab’ kratter Bergman dér, hvor såret er dybest

Den danske filminstruktør Pernille Fischer Christensen elsker, at Ingmar Bergman dvæler ved det indre drama i sine personer og stoler på, at de er spændende nok i sig selv. Det er en af grundene til, at hun føler, at hun får serveret noget ægte menneskeligt i en særlig scene i ’Scener fra et ægteskab’
Bergman stoler på, at dramaet findes i hans personer, hvorfor det ikke er nødvendigt at tilføre ydre drama, fortæller filminstruktør Pernille Fischer Christensen. Det er spændende nok bare at se på Liv Ullmanns Marianne, der fortæller, mens Erland Josephsons Johan lytter.
Anmeldelse
24. april 2014

Vi får ingen ny barndom

Men som voksen kan man måske videregive styrke til barnet – også den styrke, man aldrig selv har fået. Pernille Fischer Christensens familiedrama ’En du elsker’ bakser med karakterer og sentimentalitet, men der er også et dybere mørke at finde
’En du elsker’ lukker os ind i et depressivt sind. En forpint sjæl, hvis retning i livet skal findes gennem kærligheden til et barn.
Nyhed
3. marts 2012

Og Bodil’erne gik til …

Lars von Triers ’Melancholia’ blev valgt til årets bedste film, da Bodilpriserne her til aften blev uddelt i Bremen i København. Nikolaj Lie Kaas og Lars Ranthe vandt for deres roller som hhv. Dirch Passer og Kjeld Petersen i Martin Zandvliets ’Dirch’. Og Ghita Nørby fik en Æres-Bodil
Lars von Triers ’Melancholia’ blev valgt til årets bedste film, da Bodilpriserne her til aften blev uddelt i Bremen i København. Nikolaj Lie Kaas og Lars Ranthe vandt for deres roller som hhv. Dirch Passer og Kjeld Petersen i Martin Zandvliets ’Dirch’. Og Ghita Nørby fik en Æres-Bodil
Anmeldelse
24. februar 2011

Livet er ikke lutter surdej

Pernille Fischer Christensens fine, intimdramatiske familieportræt, 'En familie', spørger til, hvad det bør indebære at være datter, og kæreste, og tåleligt menneske, når livet vil frem i fuld fart, mens familiedynastiets 300 år gamle surdej gærer bagerst i samvittigheden
Pernille Fischer Christensens fine, intimdramatiske familieportræt, 'En familie', spørger til, hvad det bør indebære at være datter, og kæreste, og tåleligt menneske, når livet vil frem i fuld fart, mens familiedynastiets 300 år gamle surdej gærer bagerst i samvittigheden

Sider

  • 30. december 2009

    00'ernes bedste danske film

    Top 10-listen over årtiets danske film. Og dem som lige netop ikke nåede med i toppen
    Det er svært at overvurdere Lars von Triers betydning for dansk film. Informations filmredaktion har kåret Dogville (2003) til det seneste årtis bedste danske film.
  • Anmeldelse
    31. januar 2019

    Pernille Fischer Christensens ’Unge Astrid’ er et mesterværk, der er mesteren værdig

    Pernille Fischer Christensens film om Astrid Lindgren er rørende, klog, smuk, naturlig og melankolsk som forfatteren selv, og Alba August er lysende i fortællingen om den tid i Lindgrens liv, der for altid placerede hende på børnenes side
    »Jeg kendte historien om Astrid og Lasse. Jeg forstod dens betydning. Men sjældent har jeg troet så meget på Astrid Lindgrens insisteren på at stå på børnenes side, som jeg gør det efter at have set denne film. Det er et mesterværk, der er mesteren værdig,« skriver Anita Brask Rasmussen.
  • Interview
    31. januar 2019

    »’Hvad er der sket med dig, Astrid? Livet er sivet ud af dig.’ Jeg blev simpelthen så nysgerrig«

    I løbet af fire korte år udviklede Astrid Lindgren sig fra barn til voksen og fik samtidig lagt fundamentet til sin karriere som forfatter. Så dramatiske var de fire år, at filminstruktør Pernille Fischer Christensen besluttede sig for at lave en film om dem, og hun overtalte Kim Fupz Aakeson til at skrive med på manuskriptet. Information har talt med dem begge om arbejdet med ’Unge Astrid’ og Astrid Lindgrens enorme betydning for os alle
    Stilbillede fra filmen.
  • Anmeldelse
    19. oktober 2020

    Socialrådgiverdramaet ’Ulven kommer’ viser vejen frem for DR’s søndagsserier

    Maja Jul Larsen og Pernille Fischer Christensens nye serie emmer af uadresseret børnesmerte, voksen afmagt og dybt interessante dilemmaer. Det er oplagt at bygge en serie op om en børneanbringelsessag med mange ubekendte, og så er det ovenikøbet sjældent godt udført
    14-årige Holly (Flora Ofelia Hofmann Lindahl) sætter gang i anbringelsessagen, da hun afleverer en stil om, hvordan hun har det derhjemme. Opgaven var at beskrive en helt almindelig dag, og den dag, Holly beskriver, er fyldt med vold.
  • Anmeldelse
    7. april 2006

    De fortjener kærligheden

    Der er både humor og skrøbelighed i Pernille Fischer Christensens Berlin-vinder 'En soap', som er en modig lille film om store følelser
  • 4. januar 2008

    10 film vi ser frem til i 2008

    Et nyt filmår har taget sin begyndelse, og hvorfor ikke se lidt frem mod nogle af de filmoplevelser, som venter i 2008, og som i hvert fald denne anmelder glæder sig til?
    Et nyt filmår har taget sin begyndelse, og hvorfor ikke se lidt frem mod nogle af de filmoplevelser, som venter i 2008, og som i hvert fald denne anmelder glæder sig til?
  • Anmeldelse
    11. januar 2021

    Bog om de danske filmværksteder er fuld af interessante historier om ambitiøse drømmere

    Jubilæumsbog om filmværkstederne i Danmark opruller historien om, hvordan det blev lettere at lave frie film for vordende instruktører som for eksempel Thomas Vinterberg, hvis karriere begyndte ved en pølsevogn. Kristen Bjørnkjær, der selv var en del af Filmværkstedet i København, har læst bogen
    Fra filmen ’Danmark’, 2017, instrueret af Kasper Rune Larsen. En af de film, der bliver omtalt i ny bog om filmværkstederne i Danmark.
  • Interview
    4. juli 2018

    I ’Scener fra et ægteskab’ kratter Bergman dér, hvor såret er dybest

    Den danske filminstruktør Pernille Fischer Christensen elsker, at Ingmar Bergman dvæler ved det indre drama i sine personer og stoler på, at de er spændende nok i sig selv. Det er en af grundene til, at hun føler, at hun får serveret noget ægte menneskeligt i en særlig scene i ’Scener fra et ægteskab’
    Bergman stoler på, at dramaet findes i hans personer, hvorfor det ikke er nødvendigt at tilføre ydre drama, fortæller filminstruktør Pernille Fischer Christensen. Det er spændende nok bare at se på Liv Ullmanns Marianne, der fortæller, mens Erland Josephsons Johan lytter.