Person

Pernille Rosenkrantz-Theil

Socialdemokratiet blokerer for, at udsatte unge kan komme på højskole

Flere af Folketingets partier vil gøre det muligt for udsatte unge at kombinere en ungdomsuddannelse med et højskoleophold. Men Socialdemokratiet overlader de unge til sig selv og forhindrer, at de unge kommer på højskole, skriver Mogens Sommer Madsen fra Brande Højskole i dette debatindlæg

Skolefolk: Urealistisk at leve op til krav om timetal med masser af hjemsendte lærere

Folkeskolen skal leve op til de samme krav som før corona, og det holder hårdt, når hundredvis af lærere og elever er sendt hjem. Undervisningsministeren er villig til se på, hvordan skolerne kan få større fleksibilitet i en presset hverdag

Kvinder på mandsdominerede uddannelser falder fra. Det samme gør mænd på ’kvindefag’

Erhvervsuddannelserne er stadig meget kønsopdelte. Det går ud over trivslen og giver højere frafald, viser ny undersøgelse. Der skal være mere fokus på kønsminoriteterne og kulturen på både erhvervsuddannelser og praktiksteder, mener eksperter

Ny analyse: Hjælp til udsatte unge på erhvervsskolerne er god samfundsøkonomi

Det vil give store gevinster for samfundet at mindske frafaldet blandt udsatte unge på erhvervsuddannelserne, viser ny analyse. Økonom og uddannelsesforskere bakker op, men det kræver mere viden om, hvilke indsatser der virker

Senfølger findes. Men vi skal passe på med at køre skræmmekampagne over for de unge

Det er helt fair, at politikere, myndigheder og medier gør borgerne opmærksomme på risikoen for senfølger. Men de bør være tydelige om, hvad de ved, hvad der er hypotetisk og sætte tingene i kontekst. Det må ikke udvikle sig til en skræmmekampagne

Historier om senfølger efter corona er overalt – men vi ved stadig meget lidt

Både i Danmark og internationalt er der et stigende fokus på de mange mennesker, der stiller sig frem og beskriver alvorlige senfølger efter smitte med coronavirus. Men selv om studierne er få, og evidensen fortsat er meget lav, er forsker ikke i tvivl om, at senfølgerne er mange og alvorlige

Regeringen vil klinke skårene i folkeskolen og lægger op til kamp mod de frie skoler

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil har stædigt holdt fast i, at et højt timetal i skolen er godt, men de positive erfaringer i coronaskolen ser ud til at have fået ministeren til at bløde op. Når det gælder de muslimske friskoler holder ministeren dog stålsat fast i sin holdning om, at de er noget skidt og skal lukkes

Nyt studie: Fokus på sprog i børnehaver øger ligheden mellem børn

Det mindsker uligheden mellem børn på længere sigt, hvis man sætter ind med sproglig understøttelse i børnehaver. Det viser ny forskning. Der er behov for handling, mener minister

SF’s forslag om større frihed til folkeskolen er mere realistisk end længe

SF vil give folkeskolen større frihed, og det kan meget vel blive til virkelighed, hvis politikerne gør alvor af at tage ved lære af coronaperiodens erfaringer i skolen med mere ro, mere varieret undervisning og større hensyn til den enkelte elev

FOLK

Studenter ånder lettet op, og vognmænd finder spritten frem, efter at studenterkørsel er blevet tilladt

Sider

Mest læste

  1. Både i Danmark og internationalt er der et stigende fokus på de mange mennesker, der stiller sig frem og beskriver alvorlige senfølger efter smitte med coronavirus. Men selv om studierne er få, og evidensen fortsat er meget lav, er forsker ikke i tvivl om, at senfølgerne er mange og alvorlige
  2. Flere af Folketingets partier vil gøre det muligt for udsatte unge at kombinere en ungdomsuddannelse med et højskoleophold. Men Socialdemokratiet overlader de unge til sig selv og forhindrer, at de unge kommer på højskole, skriver Mogens Sommer Madsen fra Brande Højskole i dette debatindlæg
  3. Det er blevet lettere at bortadoptere børn uden forældrenes samtykke. Meningen er at hjælpe børnene videre til et bedre liv, men tvangsbortadoption er ikke nødvendigvis lykken – hverken for børn eller adoptivfamilie, skriver socialrådgiver Susanne Aa. Jensen i dette debatindlæg
  4. Det er helt fair, at politikere, myndigheder og medier gør borgerne opmærksomme på risikoen for senfølger. Men de bør være tydelige om, hvad de ved, hvad der er hypotetisk og sætte tingene i kontekst. Det må ikke udvikle sig til en skræmmekampagne
  5. Politikere argumenterer ofte for, at indsatsen for at styrke børns læring i dagtilbud skal forbedres, da ’nogle børn er to år bagud, når de starter i skole’. Argumentet blev født i en undersøgelse fra 2016, men rapportens konklusioner er diskutable, skriver forskerne Annegrethe Ahrenkiel og Lars Holm i dette debatindlæg
  6. Ikke alle unge på uddannelseshjælp er klar til uddannelse. For nogle er et arbejde det, der skal til. Et job kan give modenhed, struktur på hverdagen og afklaring om fremtidsønsker. Men i dag kan de unge ikke erklæres jobparate, skriver underdirektør i Dansk Arbejdsgiverforening og formand for Dansk Ungdoms Fællesråd i dette debatindlæg
  7. S-politiker Pernille Rosenkrantz-Theil har skrevet en tiltrængt bog om den socialpolitik, der alt for længe har stået i skyggen af beskæftigelsespolitikken. Velfærdsstaten svigter nemlig de mest udsatte i en grad, så socialordfører Rosenkrantz-Theil må spørge: Hvilket velfærdssamfund?
  8. Det mindsker uligheden mellem børn på længere sigt, hvis man sætter ind med sproglig understøttelse i børnehaver. Det viser ny forskning. Der er behov for handling, mener minister