Person

Peter Asmussen

2. juli 2016

Sidste replik fra en hemmelig lysning

Dramatikeren Peter Asmussen skrev replikker som ingen anden. Barske, korte sætninger, der blændede tilskueren med desillusion – og kærlighed
Dramatikeren Peter Asmussen.
Anmeldelse
30. november 2015

’Der er ingen rosenhave’

Men der er til gengæld Peter Asmussens fuldstændig vidunderlige ord i ’Soli Deo Gloria’. Og Thomas Bendixen har iscenesat stykket på Betty Nansen Teatret, så forestillingen fremstår som en åbenbaring
Så sidder Marie Louise Wille og Tina Gylling Mortensen som ’Sangfuglen og uglen’ i den smukkeste slutscene nogensinde på et Peter Asmussen-stykke. I ’Soli Deo Gloria’ lykkes alt.
Interview
18. januar 2014

’Alle ved, hvad det vigtige er – inderst inde’

Dramatikeren Peter Asmussen har det glimrende med meningsløsheden på ’denne satans forladte vej’. Han har kræft, men han har klaret to år på kemo, mens han har skrevet videre. Og nu hylder filminstruktøren Simon Staho ham med en teaterforestilling
Dramatikeren Peter Asmussen har det glimrende med meningsløsheden på ’denne satans forladte vej’. Han har kræft, men han har klaret to år på kemo, mens han har skrevet videre. Og nu hylder filminstruktøren Simon Staho ham med en teaterforestilling
Interview
27. oktober 2012

Hvilke typer læsere findes der?

Kan det siges kort, skal det siges kort, mener forfatteren Peter Asmussen, der selv er aktuel med den korte lille roman ’Det Der eR’
Anmeldelse
12. oktober 2012

Genopstået af gamle kærestebreve

DDR. Det er et lille brag af en bog, Peter Asmussen har begået med sin brevroman fra hverdagen i et hensygnende DDR sidst i 80’erne
Hverdag. Peter Asmussen tegner et farverigt billede af de mennesker, der befolker en middelklassehusmors hverdag i et nedslidt Østberlin i tiden op til Murens fald i 1989.
Anmeldelse
8. oktober 2010

Fanny og Fiasko

Stefan Larssons iscenesættelse af Fanny og Alexander på Århus Teater er blevet en tam og alvorlig forestilling, der forkramper og smuldrer
Bue Wandahls sadistiske, fløjtespillende præst lyser i en ellers forfejlet 'Fanny og Alexander' på Århus Teater.
Nyhed
16. juni 2010

Ny anerkendt udenlandsk dramatik indtager København

På Husets Teater tænker de internationalt og viser på ny festival fra i dag kendte udenlandske dramatikeres arbejde. Her kan man finde det, der sker på den internationale teaterscene lige nu
På Husets Teater tænker de internationalt og viser på ny festival fra i dag kendte udenlandske dramatikeres arbejde. Her kan man finde det, der sker på den internationale teaterscene lige nu
Nyhed
10. maj 2010

Flyvende grise i frost

Årets Reumert blev uddelt i går aftes - til bevingede og blodige teatre fra hele landet
Årets Reumert blev uddelt i går aftes - til bevingede og blodige teatre fra hele landet
Anmeldelse
19. januar 2010

'Jeg elsker dig. Jeg går nu'

Sådan siger kvinden til manden i Peter Asmussens 'Ingen møder nogen' på Husets Teater. Mens tangoen klimprer, glødepærerne blafrer, tilskuerne griner - og kærligheden dræbes for altid af Benedikte Hansen og Steen Stig Lommer
'Jeg forestiller mig, du er en anden,' siger Steen Stig Lommer til Benedikte Hansens lige så sårende replikkunstner i Peter Asmussens uovertrufne kærlighedsgyser 'Ingen møder nogen' på Husets Teater.
Nyhed
29. december 2009

Realityteater med drømmeskred

Dansk scenekunst i 00'erne ville allerhelst være realistisk teater. Også selv om performanceteatret og dukketeatret sammen med dansen og teaterkoncerten tilbød raffinerede stiliseringer. Teatret drømte om drømmen ...
Det er synd for menneskene, men det var fantastisk for det danske teaterpublikum, at Katrine Wiedemann og Maja Ravn fortolkede 'Et Drømmespil' på Betty Nansen Teatret med Sofie Gråbøl og Oluf Johannessen som de forelskede. Her er idyllen ved komfuret dog allerede forstyrret af Laura Bro. Velkommen, realisme!

Sider

  • 19. marts 2004

    Asta Nielsens frygtelige hemmelighed

    'Afgrunden' er en flot opsat, men hult klingende melodrama om stumfilmstjernen
  • Anmeldelse
    22. maj 2009

    Breaking the Waves (1996)

    Filmen, som gjorde Lars von Trier til et verdensnavn, kom til verden mange sømil uden for konventionernes kasse
    Filmen, som gjorde Lars von Trier til et verdensnavn, kom til verden mange sømil uden for konventionernes kasse
  • Note
    27. marts 1997

    TEATER

    Passage Løs og strittende selvmordskitse fra forfatteren til det uforglemmeligt voldsomme Jernbyrd. Teksten rummer både nyskabende og især formmæssigt provokerende idéer, men har fravalgt dialog og mangler samlende dramaturgi...
  • 4. februar 1999

    Kultur i ugen

    Af LISBETH BONDE,ANDERS BEYER,ERIK WIEDEMANN,TORBEN BILLE,ANNE MIDDELBOE CHRISTENSEN og ALLAN DE WAAL KUNST *Mr. Who er et kunstprojekt af Michael Brammer. Det består af en reklamekampagne, en film, en website og en udstilling skabt som et samarbejde mellem Mr...
  • 24. juni 2008

    Mere sjov, tak

    Og gerne mere is. For Skuespilhusets revy er allerede blevet lunken et par dage efter premieren
    Hverken Lolitadukker eller silikoneovervejelser er det samme, efter Signe Egholm Olsen har truttet med læber og struttet med bryster i en vidunderligt dobbelttydig ødegårdssketch i Skuespilhuset. Men én Lolita gør jo ingen revy - som man vistnok siger.
  • Baggrund
    8. oktober 2009

    Dødedans under månen

    Flyglet forsøger at gemme sig for noderne, så pianisten tæsker lyd ud af det sorte flygeltræ. For komponisten Matthias Ronnefeld ville være fyldt 50 år
    Den danskøstrigske komponist Matthias Ronnefeld ville i 2009 have kunnet fejre sin 50-års- fødselsdag. Han døde som 
 27-årig.
  • Nyhed
    16. juni 2010

    Ny anerkendt udenlandsk dramatik indtager København

    På Husets Teater tænker de internationalt og viser på ny festival fra i dag kendte udenlandske dramatikeres arbejde. Her kan man finde det, der sker på den internationale teaterscene lige nu
    På Husets Teater tænker de internationalt og viser på ny festival fra i dag kendte udenlandske dramatikeres arbejde. Her kan man finde det, der sker på den internationale teaterscene lige nu
  • Anmeldelse
    1. april 2008

    Mand uden kvinde

    Når metoden bliver vigtigere end følelserne, bliver det svært for lidenskaben at flamme frit i Schimmelpfennigs 'Mand møder Kvinde' hos Holland House