Person

Peter Birch Sørensen

Feature
24. juli 2021

CO2-kvoter vinder frem verden over, men vi kæmper stadig med at finde den rigtige model

EU’s CO2-kvotesystem har stort set aldrig virket efter planen. Det vil EU-Kommissionen nu lave om på, og samtidig har Kina netop lanceret sit eget kvotemarked. Kvoterne har fået en nøglerolle i den grønne omstilling – men det er stadig en udfordring at få skabt en model, der er effektiv nok
EU-kommissionen vil nu lave et mere effektivt kvotesystem for CO2-kvoter med klimapakken ’Fit for 55’.
Nyhed
30. november 2020

Grønne kræfter indtager Auderødlejren for at skabe fremtidens bæredygtige Danmark

Ny tænketank med tunge navne vil udforme en ’drejebog’ for Danmarks omstilling til bæredygtighed og klimaneutralitet
Fra 2010 til 2018 var Auderød-lejren i midlertidigt modtagecenter for flygtningen. I 2018 rykkede de sidste af omkring 700 asylsøgere og afviste asylsøgere ud. Nu skal Auderød-lejren være stedet, hvor kreative og visionære kræfter de kommende år skal udforme en ’drejebog’ for Danmarks omstilling til bæredygtighed og klimaneutralitet.
Leder
24. november 2020

Hvordan i alverden vil du nå klimamålet, Mette Frederiksen?

En grøn skattereform uden CO2-afgift og 16 millioner ton CO2, der mangler for at nå klimamålet for 2030 – det begynder at ligne et løftebrud fra regeringen
En grøn skattereform uden CO2-afgift og 16 millioner ton CO2, der mangler for at nå klimamålet for 2030 – det begynder at ligne et løftebrud fra regeringen
Baggrund
18. november 2020

Alle venter på regeringens grønne skattereform. Spørgsmålet er, hvor ambitiøs den bliver

Fagfolk står i kø med anbefalinger og modeller for en reform, der sikrer stigende CO2-afgifter som vej til det danske klimamål. Men tvivlen om, hvad regeringen egentlig vil, stiger
Fagfolk står i kø med anbefalinger og modeller for en reform, der sikrer stigende CO2-afgifter som vej til det danske klimamål. Men tvivlen om, hvad regeringen egentlig vil, stiger
Note
6. oktober 2020

Klimaappel til regeringen: Skriv under her

Flere tusinde mennesker har tilsluttet sig den klimaappel, som 139 erhvervsledere, forskere og institutionsledere på Folketingets åbningsdag retter mod regeringen. Her kan du selv føje dit navn til listen
Flere tusinde mennesker har tilsluttet sig den klimaappel, som 139 erhvervsledere, forskere og institutionsledere på Folketingets åbningsdag retter mod regeringen. Her kan du selv føje dit navn til listen
Baggrund
5. oktober 2020

Bjørn Lomborg: »Der er en omkostning ved klimaet, men det er der også ved klimapolitik«

Engang dominerede Bjørn Lomborg den internationale klimadebat og påvirkede både dansk og amerikansk klimapolitik, men i dag er hans tilstedeværelse mere afdæmpet. Alligevel bruger De Radikales leder Morten Østergaard ham som skræmmebillede, og han har tidligere i år for første gang i 13 år udgivet en ny debatbog, som han kalder sin karrieres foreløbige højdepunkt
Bjørn Lomborg brød igennem som klimadebattør i 00’erne og blev kåret som en af verdens mest indflydelsesrige af udenlandske magasiner.
Baggrund
29. september 2020

Nu er det landbrugets tur til at levere for klimaet: Udtagning af lavbundsjorde skal op i fart

Landbrugets udledninger af drivhusgasser er ikke faldet siden 2005, og med utilstrækkelige CO2-reduktioner i andre sektorer peger pilen nu på bønderne: De kulstofrige lavbundsjorder skal hurtigst muligt ud af drift
På grund af kornmangel ophævede EU i 2007 den såkaldte braklægningsordning, og på kort tid pløjede danske landmænd over 100.000 hektar braklagt jord op på ny. Det kan man godt ærgre sig over i dag.
Nyhed
15. september 2020

»Helt absurd«: Elbilkommissionen udelod klimagevinst ved grønne biler i sine beregninger

Elbilkommissionen har ikke taget højde for CO2-gevinsterne i sine beregninger af, hvor dyrt det vil være for samfundet at sætte flere grønne biler på vejene. Derfor ser omstillingen til elbiler op mod 2,2 mia. kr. dyrere ud, end den reelt må forventes at blive, siger eksperter. Kommissionen erkender, at det kunne have været relevant at medregne CO2-gevinsterne
Elbilkommissionen og formand Anders Eldrup har haft til opgave at levere et bud på omstillingen til en grønnere bilpark. Efter halvandet års arbejde kom de for nylig til sin konklusion: Én million elbiler på vejene i 2030 koster samfundet 5,7 milliarder kroner i 2030. Men havde kommissionen indregnet en CO2-pris på 1.500 kroner, sådan som Klimarådet anbefaler, ville beløbet være 2,2 milliarder kroner lavere.
Nyhed
9. september 2020

Eksperter kritiserer centralt tal bag elbil-kommission: Pumper samfundsøkonomiske tab op

Det er ikke nær så dyrt for samfundet at sætte én million grønne biler på vejene i 2030, som elbilskommissionen konkluderer. Det siger flere eksperter, der kritiserer en helt central antagelse i beregningerne. Kommissionsmedlem anerkender kritikken. Beregningerne er politisk ubrugelige, mener Enhedslisten
Flere eksperter, heriblandt tidligere formand for Klimarådet, Peter Birch Sørensen, mener, at Finansministeriet arbejder med et forældet syn på, hvad et ton CO2 bør koste at udlede: »Efter vi har fået klimaloven, så er der ikke nogen i de økonomiske ministerier eller politikere, der har taget konsekvensen og sagt, så må vi regne med en højere CO2-pris, end man hidtil har gjort. Men det bør man gøre,«.
Nyhed
3. september 2020

I Kalundborg fordobler et alment boligselskab regeringens CO2-gevinst – for en tiendedel af pengene

Ved at investere 26 millioner kroner i energirenovering af almene boliger i Kalundborg høster to fonde lige så mange CO2-reduktioner som regeringen, der via Landsbyggefonden bruger 300 millioner på projektet. Det illustrerer, at der er brug for at ændre rammerne for almen boligrenovering, mener tidligere klimavismand
Ved at investere 26 millioner kroner i energirenovering af almene boliger i Kalundborg høster to fonde lige så mange CO2-reduktioner som regeringen, der via Landsbyggefonden bruger 300 millioner på projektet. Det illustrerer, at der er brug for at ændre rammerne for almen boligrenovering, mener tidligere klimavismand

Sider