Person

Peter Bonde

Venedig Biennalen er alle kunstbegivenheders selvbevidste dronning

Med årene bliver det tilsyneladende sværere at skelne de enkelte årgange af Venedig Biennalen fra hinanden, men visse ting har været uforglemmelige i år: en lind strøm af blæksprutter, en strandopera, en vandsprøjtende keramisk vagina og en hel del dystre digitale sci-fi-film

Når kunsten ikke rager publikum

Hvad stiller et kunstmuseum op, når en undersøgelse viser, at halvdelen af dets gæster keder sig, når de ser på kunst? Information tog til Kolding efter et svar, da Trapholt slog dørene op til en udstilling, der henvender sig direkte til de målgrupper, der kendetegner Trekantsområdet

Dead man walking

Når efterårssæsonen slutter, bør Ståle Solbakken være fortid i FCK. Hans migrænefodbold vil ikke blive savnet.

VM-kvalifikationen er et idrætshistorisk knald af dimensioner

Med en 1-0 sejr over Sverige kvalificerede det danske fodboldlandshold sig lørdag til verdensmesterskaberne i fodbold i Sydafrika. For Danmark er der nu udsigt til en god solid omgang forventningens glæde. For Afrika rummer VM endnu større perspektiver

Kunstsamlernyt

Nyt fra kunstverdenen

For høje tanker om Jeppesen

At Holst Henckel og Kaj Asmussen i sidste fredags Information 7. november kritiserer Michael Jeppesen for kurspleje, fordi han selv køber kunst imens han anmelder kunst, vidner om en ringe viden om kunstscenen

Se dig ikke tilbage

Det er alligevel den anden vej til Byzans. Erik A. Frandsen på ARoS

Kunsten at spille turneringsbold

EM-Kvartfinalerne har demonstreret, at det ikke nødvendigvis er de mest talentfulde mandskaber, der vinder de store slutrunder

Kunsten og kapitalismen har de dynamiske og uregerlige kræfter til fælles

Kunsten er kommet definitivt ud på markedet, den kan ikke længere være anti-kommerciel, men hvor går så grænserne mellem kunst og forretning?

Kunstens gru og håb

"Fra nu er i verden ingen alvor mere. Alting er ligegyldigt." 'Macbeth' af William Shakespeare MENS EN AF Danmarks billedkunstnere vil til Los Angeles for at lege med såkaldt 'interkommunikative' racerbiler og får glade sponsorer til at betale dette 'kunstværk' til Venedig-biennalen, så har det onde selv - ifølge instruktøren Ole Bornedal - lavet et tv-program, der under påskud af at handle om bilsikkerhed viser rædselsfulde klip med knuste kvinder og mænd i fuldstændig knuste biler...

Sider

Mest læste

  1. Med årene bliver det tilsyneladende sværere at skelne de enkelte årgange af Venedig Biennalen fra hinanden, men visse ting har været uforglemmelige i år: en lind strøm af blæksprutter, en strandopera, en vandsprøjtende keramisk vagina og en hel del dystre digitale sci-fi-film
  2. Vi står over for et nybrud i historien, hvor maleriet igen gør sig fri af kunstens stive institutioner Lørdagskronikken Hvad er egentlig god kunst? I sin kontroversielle nye bog Æstetik og filosofi (anmeldt i Information den 23...
  3. (2. sektion) ’Film-billeder’ Øjeblikke. Søren Elgaards (f. 1951) realistiske billedunivers tager afsæt i storbyen og filmene. Det er navnlig refleksioner af byen, som den tager sig ud i vinduer, glasfacader og bilruder, som kunstneren er optaget af, samtidig med at han er fascineret af moderne arkitektur...
  4. Hvad stiller et kunstmuseum op, når en undersøgelse viser, at halvdelen af dets gæster keder sig, når de ser på kunst? Information tog til Kolding efter et svar, da Trapholt slog dørene op til en udstilling, der henvender sig direkte til de målgrupper, der kendetegner Trekantsområdet
  5. Det går som regel politik i det, når Venedigbiennalens priser uddeles. Men biennalen holder et højt niveau i år, og der er et stort udbytte til de åbne øjne og det modtagelige sind BIENNALE Da Maersk Airs fly forleden lettede fra Kastrup med retning mod Venedigs Marco Polo Lufthavn, var det som en firmaudflugt...
  6. Elektronisk festival version 3.02 *I det midtsvenske afholdes for tredje år i træk den nordiske Norbergfestival for moderne elektronisk musik og kunst. Fordelt på fire scener vil 70 kunstnere fra den 25...
  7. Kunsten er kommet definitivt ud på markedet, den kan ikke længere være anti-kommerciel, men hvor går så grænserne mellem kunst og forretning?
  8. Det er alligevel den anden vej til Byzans. Erik A. Frandsen på ARoS