Person

Peter Møllgaard

Regeringens klimaplan er en spæd start. Men det er »helt tydeligt langtfra nok«

To energiøer og flere hundrede millioner kroner til udvikling af grønne teknologier er nogle af elementerne i regeringens nye klimahandlingsplan. Det er et skridt i den rigtige retning, men er langtfra nok, hvis vi skal nå i mål inden 2030, mener flere eksperter

Regeringens klimaplan mangler 2025-mål: »Det kan ende med at blive både dyrere og dummere«

Selv om et delmål for co2-reduktion var en afgørende faktor for, at støttepartierne kunne blive enige med regeringen om en klimalov i efteråret, er det ingen steder at se i regeringens udspil til en klimahandlingsplan. Regeringen er »langsom«, og det kan ende med at gøre indsatsen »dyrere«, mener støttepartier

Energistyrelsen: En del af Danmarks grønne energi kan være klimaskadelig

Danmarks store forbrug af biomasse regnes for at være CO2-neutral. Men en ny rapport fra Energistyrelsen sår tvivl om, hvorvidt det reelt er tilfældet. »Vi har pyntet os med lånte fjer«, siger Klimarådets formand. Dan Jørgensen er klar med lovindgreb, som skal sikre, at biomassen er bæredygtig

Klimarådet fælder dom: Klimapartnerskabernes forslag vil gøre omstillingen »unødigt dyr«

I et nyt notat har Klimarådet gennemgået de 365 anbefalinger, som regeringens klimapartnerskaber afleverede i marts. Partnerskaberne leverer de nødvendige reduktioner, men skuffer ved ikke at løfte det økonomiske ansvar, lyder konklusionen. Formand Peter Møllgaard frygter, at prisen for omstillingen kan blive »meget dyrere« end nødvendigt

Klimarådet advarer: En del af Danmarks flotte ’grønne’ energi kan reelt være sort

Klimarådet problematiserer i sin nye rapport endnu en gang Danmarks store afbrænding af biomasse såsom træpiller og træflis. En ukendt andel af biomassen er reelt ikke klimabæredygtig, vurderer rådet, som anbefaler en strammere myndighedskontrol på området

I dag begynder den politiske kamp for at løse klimakrisen. Forstå EU’s nye klimalov på syv minutter

Onsdag kommer EU-Kommissionen med sin længe ventede klimalov, der skal gøre kontinentet klimaneutralt i 2050. Den store kamp står om 2030-målet. Og om, hvem der i fremtiden skal fastsætte vores klimamål: EU eller landene selv?

Ekspert i klimalovgivning: Hold vækst, velfærd og arbejdspladser uden for klimaloven

Hensyn til vækst og velfærd er ifølge Informations oplysninger nu også blevet en central del af de forhandlinger om en ny klimalov, som klimaministeren i disse dage leder. Det vil ikke være klogt, lyder det fra ekspert. Ifølge Klimarådets formand skal loven naturligvis fokusere på klimaet, men han mener godt, at man samtidig kan tage andre hensyn i loven

Klimaråd til finanslovsforhandlere: Det er for billigt at flyve

Der bør indføres en afgift på flyrejser, siger regeringens rådgiver

Regeringens ’grønne’ finanslovsforslag er ikke særligt grønt

Finanslovsforslaget er første skridt mod at indfri regeringens ambitiøse klimamål, hævder finansminister Nicolai Wammen. Men reelt er der ikke ret meget i forslaget, som reducerer Danmarks klimabelastning. Der er brug for mere handling, vurderer eksperter og grønne organisationer

5,5 mio. ton højere: Den danske klimaindsats går langt værre, end regeringen havde forudset

De samlede danske CO2-udledninger var i 2018 godt fem mio. ton højere, end regeringen selv havde forudset i sin basisfremskrivning. Fortsætter vi kursen, skal Danmark syvdoble hastigheden i indsatsen efter 2030 for at nå vores klimamål, viser beregninger fra CARE. »Ikke tilfredsstillende,« siger klimaministeren

Sider

Mest læste

  1. Danmarks store forbrug af biomasse regnes for at være CO2-neutral. Men en ny rapport fra Energistyrelsen sår tvivl om, hvorvidt det reelt er tilfældet. »Vi har pyntet os med lånte fjer«, siger Klimarådets formand. Dan Jørgensen er klar med lovindgreb, som skal sikre, at biomassen er bæredygtig
  2. To energiøer og flere hundrede millioner kroner til udvikling af grønne teknologier er nogle af elementerne i regeringens nye klimahandlingsplan. Det er et skridt i den rigtige retning, men er langtfra nok, hvis vi skal nå i mål inden 2030, mener flere eksperter
  3. Selv om et delmål for co2-reduktion var en afgørende faktor for, at støttepartierne kunne blive enige med regeringen om en klimalov i efteråret, er det ingen steder at se i regeringens udspil til en klimahandlingsplan. Regeringen er »langsom«, og det kan ende med at gøre indsatsen »dyrere«, mener støttepartier
  4. Regeringen vil nedbringe antallet af olie- og naturgasfyr. Klimarådet havde gerne set fyrene forsvinde totalt.
  5. I et nyt notat har Klimarådet gennemgået de 365 anbefalinger, som regeringens klimapartnerskaber afleverede i marts. Partnerskaberne leverer de nødvendige reduktioner, men skuffer ved ikke at løfte det økonomiske ansvar, lyder konklusionen. Formand Peter Møllgaard frygter, at prisen for omstillingen kan blive »meget dyrere« end nødvendigt
  6. Klimarådet problematiserer i sin nye rapport endnu en gang Danmarks store afbrænding af biomasse såsom træpiller og træflis. En ukendt andel af biomassen er reelt ikke klimabæredygtig, vurderer rådet, som anbefaler en strammere myndighedskontrol på området
  7. De samlede danske CO2-udledninger var i 2018 godt fem mio. ton højere, end regeringen selv havde forudset i sin basisfremskrivning. Fortsætter vi kursen, skal Danmark syvdoble hastigheden i indsatsen efter 2030 for at nå vores klimamål, viser beregninger fra CARE. »Ikke tilfredsstillende,« siger klimaministeren
  8. Onsdag kommer EU-Kommissionen med sin længe ventede klimalov, der skal gøre kontinentet klimaneutralt i 2050. Den store kamp står om 2030-målet. Og om, hvem der i fremtiden skal fastsætte vores klimamål: EU eller landene selv?