Person

Peter Møllgaard

Klimapolitik
30. september 2021

»Uacceptabelt«: Regeringen opfylder ikke Danmarks 2025-mål med sit nye klimaprogram

Med sit nye klimaprogram har regeringen leveret den første konkrete køreplan for Danmarks klimaindsats. Men klimaplanen leverer ikke svar på, hvordan regeringen vil nå det mest akutte klimamål – det i 2025. Snart kan det være for sent, lyder kritikken fra eksperter og støttepartier
Med sit nye klimaprogram har regeringen leveret den første konkrete køreplan for Danmarks klimaindsats. Men klimaplanen leverer ikke svar på, hvordan regeringen vil nå det mest akutte klimamål – det i 2025. Snart kan det være for sent, lyder kritikken fra eksperter og støttepartier
Klimapolitik
29. september 2021

Klimarådet: Stor usikkerhed bag tal i regeringens klimaplan for landbruget

Nye teknologier skal reducere landbrugets CO2-udledninger med 5,0 millioner ton, skriver regeringen i sit eget udspil, der danner ramme om landbrugsforhandlinger. Men potentialet af teknologierne er slet ikke så stort, som regeringen lægger op til, siger Klimarådet. Der er tale om et »teknisk potentiale«, siger Landbrugsministeriet.
Kulstoffet i en balle halm kun bruges én gang – enten til at blande i gylle med henblik på methanproduktion eller til pyrolyse. Dermed er teknologiernes potentiale begrænset af adgangen til for eksempel halm. Her er det en nyslået mark ved Lundø.
Klima
25. august 2021

Ny beregning: Danmarks CO2-budget er opbrugt om højst 15 år

Selv hvis vi når de fastsatte klimamål, vil Danmark have opbrugt hele sit samlede CO2-budget i 2036. Overholdes målene ikke, er budgettet allerede brugt op i 2031. Det viser beregninger fra Greenpeace, som er lavet på baggrund af tal for det globale CO2-budget i den seneste rapport fra FN’s klimapanel, IPCC
Hvis Danmark skal yde sin ligelige andel til at sikre Parisaftalens mål om 1,5 grader, har vi opbrugt al den CO2, vi må udlede om højst 15 år, viser beregninger fra Greenpeace.
Infrastrukturplan
2. juli 2021

Eksperter: Misvisende at kalde transportplan ’klimaneutral’

Regeringen kalder sin nye infrastrukturplan klimaneutral, men ifølge eksperter giver det åbenlyst ikke mening. De kritiserer blandt andet, at CO2-udslippet fra selve anlægsfasen ikke er medregnet i opgørelsen. Transportministeren afviser kritikken
Flot så det ud, da infrastrukturplanen mandag blev præsenteret ved et pressemøde i Finansministeriets gård. Også lidt for flot, mener eksperter.
Klima
29. juni 2021

Infrastrukturaftalen til 161 milliarder giver masser af motorveje, men ikke meget klima

Alle Folketingets partier er med i infrastrukturaftalen, som blev præsenteret mandag. Enhedslisten, SF og Alternativet sidder dog over på enkelte dele af aftalen, mens eksperter er kritiske over for aftalens klimaregnskab og efterlyser flere oplysninger om CO2-udledningen
Infrastrukturaftalen rummer over 25 motorvejs- og vejanlægsprojekter, som hver især bedømmes at give en ekstra klimabelastning. Effekterne af de enkelte vejstrækninger kan dog ikke umiddelbart lægges sammen, da projekterne vil påvirke hinanden, hvad trafikmængde og CO2-belastning angår, oplyser Transportministeriet i et notat, som Information er kommet i besiddelse af.
Klimalov
8. maj 2021

Klimarådets formand om 2025-delmålet: »Den største barriere er i virkeligheden nøl«

Endelig fik regeringen lavet den aftale om et delmål for reduktion af drivhusgasser i 2025, klimaloven har forpligtet den til. Det blev støttepartierne SF, De Radikale og Enhedslisten, der fik deres vilje og en aftale om at reducere udledningerne med 50-54 procent – som anbefalet af Klimarådet
Regeringen og dens støttepartier, Radikale Venstre, Enhedslisten og SF, er blevet enige om et delmål på 50-54 procent CO2-reduktion i 2025.
Klima
26. april 2021

Officiel status: Klimaindsatsen går lidt bedre end forventet, men er under halvvejs i mål

Danmark skal reducere udledningerne af drivhusgasser med 70 procent i 2030. Den nuværende politik vil gøre det muligt at nå 55 procent, viser en ny fremskrivning fra Energistyrelsen. For lidt siger Klimarådet og støttepartier. »Vi er rigtig godt på vej,« siger klimaministeren
»Landbruget er en meget stor udleder i dag og vil stå for en voksende andel af de samlede udledninger i fremtiden, hvis vi ikke gør noget. Men vi venter stadig på at se noget fra regeringen om landbruget,« siger Peter Møllgaard, formand for Klimarådet.
Klimalov
27. februar 2021

Ordene »stor usikkerhed« går igen i Klimarådets dom over klimaindsatsen. Her er hvorfor

Regeringen er ikke på rette spor i forhold til klimamålene, konkluderede Klimarådet fredag. I dette interview uddyber rådets formand, professor Peter Møllgaard, hvorfor ekspertorganet flere gange i sin rapport advarer om »betydelige usikkerheder« ved regeringens klimapolitik
Regeringen har primært »startet med de lavthængende frugter«. Så de yderligere reduktioner i udledningerne, der skal findes nu, bliver vanskelige, lyder det fra Klimarådets formand, Peter Møllgaard.
Nyhed
13. januar 2021

IMF-eksperter: »Danmark bør hæve prisen på CO2 så meget som praktisk muligt«

Fagfolk anbefaler Danmark at skrue CO2-prisen markant op, give tilskud til klimadukse og halvere landbrugets husdyrbestand
IMF påpeger, at der kræves markante indsatser, hvis Danmarks mål om 70 procents CO2-reduktion i 2030 skal nås.
Nyhed
15. december 2020

Podcast: Her er Klimarådets fire argumenter for at sætte en prop i Nordsøen

En historisk beslutning eller symbolpolitik? Aftalen om at droppe ny oliejagt og i 2050 helt lukke for Nordsøen har været de seneste ugers helt store klimahistorie. Klimarådets formand, professor Peter Møllgaard, er gæst i Informations klimapodcast og fortæller om, hvorfor rådet flere gange har opfordret politikerne til at sætte en prop i Nordsøen
En historisk beslutning eller symbolpolitik? Aftalen om at droppe ny oliejagt og i 2050 helt lukke for Nordsøen har været de seneste ugers helt store klimahistorie. Klimarådets formand, professor Peter Møllgaard, er gæst i Informations klimapodcast og fortæller om, hvorfor rådet flere gange har opfordret politikerne til at sætte en prop i Nordsøen

Sider

  • Klimapolitik
    30. september 2021

    »Uacceptabelt«: Regeringen opfylder ikke Danmarks 2025-mål med sit nye klimaprogram

    Med sit nye klimaprogram har regeringen leveret den første konkrete køreplan for Danmarks klimaindsats. Men klimaplanen leverer ikke svar på, hvordan regeringen vil nå det mest akutte klimamål – det i 2025. Snart kan det være for sent, lyder kritikken fra eksperter og støttepartier
    Med sit nye klimaprogram har regeringen leveret den første konkrete køreplan for Danmarks klimaindsats. Men klimaplanen leverer ikke svar på, hvordan regeringen vil nå det mest akutte klimamål – det i 2025. Snart kan det være for sent, lyder kritikken fra eksperter og støttepartier
  • Klima
    25. august 2021

    Ny beregning: Danmarks CO2-budget er opbrugt om højst 15 år

    Selv hvis vi når de fastsatte klimamål, vil Danmark have opbrugt hele sit samlede CO2-budget i 2036. Overholdes målene ikke, er budgettet allerede brugt op i 2031. Det viser beregninger fra Greenpeace, som er lavet på baggrund af tal for det globale CO2-budget i den seneste rapport fra FN’s klimapanel, IPCC
    Hvis Danmark skal yde sin ligelige andel til at sikre Parisaftalens mål om 1,5 grader, har vi opbrugt al den CO2, vi må udlede om højst 15 år, viser beregninger fra Greenpeace.
  • Nyhed
    10. juni 2020

    Embedsmænd i notat om biomasse: Danmark er langt fra at være et grønt foregangsland

    Forbruget af træbiomasse skal nedbarberes til en femtedel af det nuværende niveau, hvis Danmark skal være grønt foregangsland, som regeringen ønsker. Det viser hidtil ukendte dokumenter fra myndighederne, der også fastslår, at biomasse ikke altid er CO2-neutralt. Vi snyder klimaet, advarer eksperter
    Interne dokumenter fra Klimaministeriet slår fast, hvad kritikere har sagt i årevis: Vi kan ikke, som vi i høj grad gør i dag, gå ud fra, at biomasse er klimaneutral.
  • Klima
    29. juni 2021

    Infrastrukturaftalen til 161 milliarder giver masser af motorveje, men ikke meget klima

    Alle Folketingets partier er med i infrastrukturaftalen, som blev præsenteret mandag. Enhedslisten, SF og Alternativet sidder dog over på enkelte dele af aftalen, mens eksperter er kritiske over for aftalens klimaregnskab og efterlyser flere oplysninger om CO2-udledningen
    Infrastrukturaftalen rummer over 25 motorvejs- og vejanlægsprojekter, som hver især bedømmes at give en ekstra klimabelastning. Effekterne af de enkelte vejstrækninger kan dog ikke umiddelbart lægges sammen, da projekterne vil påvirke hinanden, hvad trafikmængde og CO2-belastning angår, oplyser Transportministeriet i et notat, som Information er kommet i besiddelse af.
  • Klima
    26. april 2021

    Officiel status: Klimaindsatsen går lidt bedre end forventet, men er under halvvejs i mål

    Danmark skal reducere udledningerne af drivhusgasser med 70 procent i 2030. Den nuværende politik vil gøre det muligt at nå 55 procent, viser en ny fremskrivning fra Energistyrelsen. For lidt siger Klimarådet og støttepartier. »Vi er rigtig godt på vej,« siger klimaministeren
    »Landbruget er en meget stor udleder i dag og vil stå for en voksende andel af de samlede udledninger i fremtiden, hvis vi ikke gør noget. Men vi venter stadig på at se noget fra regeringen om landbruget,« siger Peter Møllgaard, formand for Klimarådet.
  • Nyhed
    28. september 2020

    Eksperter om lækket aftale: Vi skal ikke bilde os ind, at lovkrav gør træafbrænding grøn

    Danmarks store forbrug af biomasse skal være så bæredygtigt som muligt, lyder det i ny politisk aftale, som regeringen ventes at præsentere snart. Men aftalen er langtfra nok til at sikre grøn biomasse, vurderer eksperter. Der bør lægges afgifter på biomasse samt laves en plan for neddrosling, mener de
    Omkring 60 procent af Danmarks træbiomasse importeres fra steder som USA, Rusland og Baltikum. Der er usikkerhed om, hvorvidt der bliver plantet nye træer i de områder i blandt andet Rusland og Baltikum, hvor danske kraftvarmeværker importerer biomasse fra.
  • Nyhed
    20. november 2019

    Ekspert i klimalovgivning: Hold vækst, velfærd og arbejdspladser uden for klimaloven

    Hensyn til vækst og velfærd er ifølge Informations oplysninger nu også blevet en central del af de forhandlinger om en ny klimalov, som klimaministeren i disse dage leder. Det vil ikke være klogt, lyder det fra ekspert. Ifølge Klimarådets formand skal loven naturligvis fokusere på klimaet, men han mener godt, at man samtidig kan tage andre hensyn i loven
    Regeringen og klimaminister Dan Jørgensen (S) har ligesom Venstre og De Konservative slået fast, at den grønne omstilling ikke må koste velfærd og arbejdspladser. Men det vil være uklogt at skrive de principper ind i loven, mener professor Ellen Margrethe Basse.
  • Klimapolitik
    29. september 2021

    Klimarådet: Stor usikkerhed bag tal i regeringens klimaplan for landbruget

    Nye teknologier skal reducere landbrugets CO2-udledninger med 5,0 millioner ton, skriver regeringen i sit eget udspil, der danner ramme om landbrugsforhandlinger. Men potentialet af teknologierne er slet ikke så stort, som regeringen lægger op til, siger Klimarådet. Der er tale om et »teknisk potentiale«, siger Landbrugsministeriet.
    Kulstoffet i en balle halm kun bruges én gang – enten til at blande i gylle med henblik på methanproduktion eller til pyrolyse. Dermed er teknologiernes potentiale begrænset af adgangen til for eksempel halm. Her er det en nyslået mark ved Lundø.