Person

Péter Nádas

Anmeldelse
9. oktober 2020

Magda Szabós mesterskab består i at filtrere og infiltrere det intime liv

Szabó skriver medrivende og uforfængeligt om at være prisgivet hinanden og historien, prisgivet rædsel og kærlighed
Magda Szabó skriver i ’Døren’ medrivende og uforfængeligt om at være prisgivet hinanden og historien, prisgivet rædsel og kærlighed, samtidig. Og Szabós romanklassiker fra 1987, som nu foreligger i Péter Eszterhás’ mesterlige oversættelse, bekræfter, at hun hører til blandt de ungarske, ja, europæiske hovednavne.
Baggrund
2. oktober 2020

Fem mulige kandidater til Nobelprisen i litteratur 2020

På torsdag offentliggøres navnet på årets modtager af verdens største litterære pris. Her er litteraturredaktørens bud på fem mulige kandidater, der afspejler vidt forskellige syn på litteratur og politiske hensyn, men som alle kan siges at ligge inden for feltet af en sædvanlig nobelprismodtager
Jamaica Kincaid kunne være en oplagt kandidat til dette års Nobelpris i Litteratur. Hun skriver autofiktive romaner om opvækst på Antigua og om en ung caribisk piges møde med New York og den amerikanske middelklasses livsformer.
Leder
28. februar 2020

Ungarn fjerner jødiske forfattere fra deres litteraturkanon. Det er totalitær kulturpolitik

Ungarn har ændret sin nationale litteraturkanon. Den jødiske forfatter Imre Kertész og andre af landets store forfattere er blevet erstattet med nationalistiske og antisemitiske forfattere, som idealiserer det gamle Ungarn
Her ses præsten Loránt Hegedüs og hans kone under en aktion mod den ungarske litteraturkanon foran en statue af Miklós Horthy i 2013. De mente ikke, at en litteraturkanon skulle introducere deres børn til jødiske forfattere.
Anmeldelse
17. august 2018

Péter Nádas’ kæmperoman handler om mordet på den evigt voldsfødende far

Péter Nádas’ gigantværk af en romantrilogi er afsluttet og fremstår som et af de mest ambitiøse i nyere europæisk historie, et af de vildeste og oplevelsesrigeste og med dette sidste bind som et raffineret fletværk af personer, handlingstråde og motiver. Thomas Thurah giver en læservenlig guide til de mere end 1.600 tættrykte sider, til romanens vigtigste personkredse og motiver – og til en mordgåde
Péter Nádas’ gigantværk af en romantrilogi er afsluttet og fremstår som et af de mest ambitiøse i nyere europæisk historie, et af de vildeste og oplevelsesrigeste og med dette sidste bind som et raffineret fletværk af personer, handlingstråde og motiver. Thomas Thurah giver en læservenlig guide til de mere end 1.600 tættrykte sider, til romanens vigtigste personkredse og motiver – og til en mordgåde
Anmeldelse
11. maj 2018

Et mesterværk i erindringsgenren

Péter Nádas’ erindringsbog er givende, fordi den på en original og medrivende måde fremskriver fortættede og dunkle erindringshistorier om, hvordan et individ bliver til og er indfældet i en mangfoldighed af komplekse historier og dermed et fletværk af overlappende historier
Péter Nádas’ erindringsbog er givende, fordi den på en original og medrivende måde fremskriver fortættede og dunkle erindringshistorier om, hvordan et individ bliver til og er indfældet i en mangfoldighed af komplekse historier og dermed et fletværk af overlappende historier
Anmeldelse
20. januar 2018

Det ulækre fylder stadig godt op i Péter Nádas’ monsterværk om Europa

I Péter Nádas’ vildt fascinerende kæmperoman om Europa flyder kropsvæskerne stadig i en tyk strøm, imens vi hastigt nærmer os dommedag. Romanen er et poetisk og muligvis også et psykoanalytisk monsterværk, som tvinger læseren til at læse sig selv og sit eget europæiske dyb – jeg mener kryb – nej, dyb!
I andet bind af Péter Nádas roman om Europa er vi i midterdelen af forrige århundrede, mest i tiden før og efter den anden store krig og især på en række lokaliteter i Budapest. Foto, Budapest 1957
Leder
22. august 2017

Knausgårds manglende fantasi

Har Knausgård fornyet den store modernistiske roman og med sit bud på autofiktion indvarslet den nye tids litterære form, eller er hans roman her og nu blot den perfekte roman midt i vores ophøjede individualistiske tidsalder?
Hans eneste radikalitet er hans oprigtighed, men oprigtighed i kunst betyder ikke noget, siger Péter Nádas om Karl Ove Knausgård.
Anmeldelse
19. august 2017

Péter Nádas’ vilde og vanvittige blik på livet

Kroppen, dens smag og uddunstninger, for ikke at tale om det hæsblæsende knepperi er verdens nav i ungarske Péter Nádas’ monstrum af et mesterværk. Nu udkommer det første af tre bind på dansk
Interview
19. august 2017

’Vi lever i overgange. Selv døden er en overgang’

Den ungarske forfatter Péter Nádas skrev i 18 år på sit store europæiske hovedværk ’Parallelle historier’. Nu kommer romanen på dansk og i næste weekend er forfatteren et hovednavn på Louisiana Literature. Vi mødte forinden forfatteren i hans ungarske provins til en samtale om livet i ufrihed, radikal litteratur, Knausgård og naturligvis Viktor Orbán
Péter Nádas i haven i Gombosszeg, en landsby i det sydvestlige Ungarn, hvor han siden 1984 har boet først i indre eksil først fra diktaturet siden i opposition til tilværelsen i hovedstaden.
Klumme
19. august 2017

Den europæiske roman

Kan I huske dengang, den daværende permanente sekretær for Det svenske Akademis Nobelkomité Horace Engdahl lagde sig ud med hele den angelsaksiske verden og forklarede, hvorfor ingen amerikansk forfatter i så mange år havde modtaget nobelprisen i litteratur?

Sider

  • Anmeldelse
    17. august 2018

    Péter Nádas’ kæmperoman handler om mordet på den evigt voldsfødende far

    Péter Nádas’ gigantværk af en romantrilogi er afsluttet og fremstår som et af de mest ambitiøse i nyere europæisk historie, et af de vildeste og oplevelsesrigeste og med dette sidste bind som et raffineret fletværk af personer, handlingstråde og motiver. Thomas Thurah giver en læservenlig guide til de mere end 1.600 tættrykte sider, til romanens vigtigste personkredse og motiver – og til en mordgåde
    Péter Nádas’ gigantværk af en romantrilogi er afsluttet og fremstår som et af de mest ambitiøse i nyere europæisk historie, et af de vildeste og oplevelsesrigeste og med dette sidste bind som et raffineret fletværk af personer, handlingstråde og motiver. Thomas Thurah giver en læservenlig guide til de mere end 1.600 tættrykte sider, til romanens vigtigste personkredse og motiver – og til en mordgåde
  • Anmeldelse
    9. oktober 2020

    Magda Szabós mesterskab består i at filtrere og infiltrere det intime liv

    Szabó skriver medrivende og uforfængeligt om at være prisgivet hinanden og historien, prisgivet rædsel og kærlighed
    Magda Szabó skriver i ’Døren’ medrivende og uforfængeligt om at være prisgivet hinanden og historien, prisgivet rædsel og kærlighed, samtidig. Og Szabós romanklassiker fra 1987, som nu foreligger i Péter Eszterhás’ mesterlige oversættelse, bekræfter, at hun hører til blandt de ungarske, ja, europæiske hovednavne.
  • Anmeldelse
    20. januar 2018

    Det ulækre fylder stadig godt op i Péter Nádas’ monsterværk om Europa

    I Péter Nádas’ vildt fascinerende kæmperoman om Europa flyder kropsvæskerne stadig i en tyk strøm, imens vi hastigt nærmer os dommedag. Romanen er et poetisk og muligvis også et psykoanalytisk monsterværk, som tvinger læseren til at læse sig selv og sit eget europæiske dyb – jeg mener kryb – nej, dyb!
    I andet bind af Péter Nádas roman om Europa er vi i midterdelen af forrige århundrede, mest i tiden før og efter den anden store krig og især på en række lokaliteter i Budapest. Foto, Budapest 1957
  • Leder
    22. august 2017

    Knausgårds manglende fantasi

    Har Knausgård fornyet den store modernistiske roman og med sit bud på autofiktion indvarslet den nye tids litterære form, eller er hans roman her og nu blot den perfekte roman midt i vores ophøjede individualistiske tidsalder?
    Hans eneste radikalitet er hans oprigtighed, men oprigtighed i kunst betyder ikke noget, siger Péter Nádas om Karl Ove Knausgård.
  • Interview
    19. august 2017

    ’Vi lever i overgange. Selv døden er en overgang’

    Den ungarske forfatter Péter Nádas skrev i 18 år på sit store europæiske hovedværk ’Parallelle historier’. Nu kommer romanen på dansk og i næste weekend er forfatteren et hovednavn på Louisiana Literature. Vi mødte forinden forfatteren i hans ungarske provins til en samtale om livet i ufrihed, radikal litteratur, Knausgård og naturligvis Viktor Orbán
    Péter Nádas i haven i Gombosszeg, en landsby i det sydvestlige Ungarn, hvor han siden 1984 har boet først i indre eksil først fra diktaturet siden i opposition til tilværelsen i hovedstaden.
  • Anmeldelse
    19. august 2017

    Péter Nádas’ vilde og vanvittige blik på livet

    Kroppen, dens smag og uddunstninger, for ikke at tale om det hæsblæsende knepperi er verdens nav i ungarske Péter Nádas’ monstrum af et mesterværk. Nu udkommer det første af tre bind på dansk
  • Anmeldelse
    11. maj 2018

    Et mesterværk i erindringsgenren

    Péter Nádas’ erindringsbog er givende, fordi den på en original og medrivende måde fremskriver fortættede og dunkle erindringshistorier om, hvordan et individ bliver til og er indfældet i en mangfoldighed af komplekse historier og dermed et fletværk af overlappende historier
    Péter Nádas’ erindringsbog er givende, fordi den på en original og medrivende måde fremskriver fortættede og dunkle erindringshistorier om, hvordan et individ bliver til og er indfældet i en mangfoldighed af komplekse historier og dermed et fletværk af overlappende historier