Person

Peter Sloterdijk

Sloterdijk skriver medrivende om at lytte til himlen, men var i bedre form for ti år siden

Ifølge den tyske filosof Peter Sloterdijk skal vi igen lære at lade himlen tale til os. Uden vertikale beundringsøvelser kommer livet til at tabe både kvalitet og flyvehøjde. Men hvorfor er det nu lige, at guderne skal redde os, og hvorfor skal religiøse semantikker tales op i betydning?

Sjælen er et verbum

Peter Sloterdijk lever efter Søren Kierkegaards devise: ikke en dag uden en linje på papiret. Med fem års forsinkelse byder 540 stærkt redigerede sider sig nu til fra årene 2011-13. De kronologisk optegnede notitser er stemningsladede og retorisk turnerede ’øjebliksguder’. Der er ikke tale om private dagbogsblade eller om rene afbildninger af svundne tider, men om en pointeret dialektik mellem et mikro- og makrohistorisk perspektiv på samtiden

Fodbold er urmandens sidste oase

Når mænd finder fodbold så medrivende, skyldes det, at urmanden er klemt i dagens forbrugssamfund. De primitive anstrengelser for at skyde bolden i mål vækker jægerinstinktet og erindringen om tabte mandlige fællesskaber
Center for vild analyse

Måske er det ikke så sært, at mange i dag simpelthen ikke gider at åbne en bog

Op i røven med målgrupper

Er Sloterdijk gået i kloster?

Nej, men i sin nye bog, ’Nach Gott’, bruger den tyske stjernefilosof til stor overraskelse troen og det religiøse til at bedrive modernitetskritik. Med begrænset succes
Tour de France

Myten Tourmalet

Dagens store stigning til toppen af Tourmalet er omgæret af sagnomspundne fortællinger. Dramaer, som nutidens ryttere slet ikke kan leve op til - hvis man skal tro cykelromantikere

Formår ikke at sammenfatte sin tid i tanker

Flygtningestrømme, nationalstatslige selvbeskyttelsestiltag og fremmedfjendtlighed. Hvordan skal samtidens problemer løses og sættes på begreb? Den tyske filosof Peter Sloterdijks nye bog om det 20. århundrede er desværre skuffende læsning

Skrækkelige børn så langt øjet rækker

Peter Sloterdijks gigantiske essay om de fader- og rastløse bastarder er en flagrende fortælling om modernitetens katastrofiske historie

Monoteismens voldelige karakter

Det er ikke kun jøderne, der ser sig selv som det udvalgte folk. I sit seneste essay kaster den tyske filosof Peter Sloterdijk lys over den konstituerende voldshandling i de monoteistiske verdensreligioner

Man skal altid gå tilbage til en fuser

Center for Vild Analyse leverer et forsvar for en permanent og tøvende revolution. Anliggendet er varmt og smukt, men batter de håbefulde tanker i en verden fuld af ulighed, ufred og ufrihed?

Sider

Mest læste

  1. Op i røven med målgrupper
  2. Hvordan er det egentlig med den litteratur, som raser, skælder ud, fornærmer, chokerer og provokerer? Den litteratur, som destruerer i stedet for at bygge op? Lilian Munk Rösing begiver sig i dette essay på sporet af en vred litteratur og dens skabende potentiale
  3. Ifølge den tyske filosof Peter Sloterdijk skal vi igen lære at lade himlen tale til os. Uden vertikale beundringsøvelser kommer livet til at tabe både kvalitet og flyvehøjde. Men hvorfor er det nu lige, at guderne skal redde os, og hvorfor skal religiøse semantikker tales op i betydning?
  4. Et udvalg fra Peter Sloterdijks hovedværk ’Kritik af den kyniske fornuft’ er nu blevet genudgivet på dansk. Hans udlægninger af den ’falske oplyste bevidst-hed’ – den folkelige disciplin at stille sig væk fra den sociale virke-ligheds store ildebrand og kultivere sin egen have – er ulykkeligt præcise
  5. Det er ikke kun jøderne, der ser sig selv som det udvalgte folk. I sit seneste essay kaster den tyske filosof Peter Sloterdijk lys over den konstituerende voldshandling i de monoteistiske verdensreligioner
  6. Der er langtfra enighed om, hvad religionskritik er for en størrelse. Her er buddene i en række aktuelle bøger om emnet
  7. Når mænd finder fodbold så medrivende, skyldes det, at urmanden er klemt i dagens forbrugssamfund. De primitive anstrengelser for at skyde bolden i mål vækker jægerinstinktet og erindringen om tabte mandlige fællesskaber
  8. I Tyskland fortsætter den filosofiske debat om lighed og omfordeling med at sætte besindige gemytter i brand. Nu blander den konservative litterat Karl-Heinz Bohrer sig med et forsvar for filosoffen Peter Sloterdijk, der fortsat møder modstand for sin opfordring til en fordelingspolitisk borgerkrig