Person

Pierre Bourdieu

En fransk tænker viser, hvor vi skal handle, hvis vi vil være med til at forandre verden

Den franske tænker Pierre Rosanvallon har skrevet en enestående bog om de seneste 50 års eksperimenter med frigørelse i fællesskab

Hvis samtidskunsten virker elitær, er det, fordi den er det

Kunsthistoriker Diego Mantoan viser os, hvorfor så meget kunst hæver sig op i luftlag så høje, at den er helt uden for rækkevidde for det ’jævne’ publikum

Den neoliberale stat er frisættende i toppen af det sociale hierarki og straffende i bunden

Neoliberalisme er en bredere omstrukturering af staten, der også indebærer, at statens sociale og straffende funktioner vokser sammen. Denne omlægning risikerer at fastholde samfundets mest udsatte borgere snarere end at hjælpe dem

Idédebat: Så er sociologien atter en kampsport

Den afdøde sociolog Pierre Bourdieu, der gjorde analysen af økonomiske og sociale strukturer central i 1970’erne er atter centrum for hed debat i Frankrig efter udgivelsen af et kritisk essay, der kalder arvtagerne fra Bourdieu for uvidenskabelige. Individualismen har flyttet sig langt mod venstre

Til stede her og nu i det, der skal komme

Interview med Bourdieu-ekspert Carsten Sestoft om tennisspilleres habitus og meningen med livet – i anledning af De Åbne Franske Mesterskaber

Livet skal for alt i verden give mening

Derfor leder vi altid efter forklaringer på nutidens gerninger i fortiden. Men livet hænger sjældent sammen på den måde, vi gerne vil have det til

Avantgarde og politiskaktivisme

iBureauets Art Director, Jesse Jacob, er ikke en bestemt type læser, men er åben over for alle bøger, der spiller en betydningsfuld samfundsrolle – fra fakta til sanselig æstetik

Fabrikering af den offentlige debat

Folkets røst er en væsentlig del af demokratiet. Bourdieu analyserer iscenesættelsen af den offentlige mening, når magthavere foretager meningsmålinger, eller når en regering nedsætter kommissioner og råd, der på vegne af borgerne skal definere velfærd, sundhed eller en ’rigtig’ trafikløsning

Sociologen som intellektuel

Ti år efter Pierre Bourdieus død er hans teoretiske og empiriske værker om sociale dominanskampe stadig en uundværlig inspirationskilde for den sociologi, der vil være samfundskritisk – paradoksalt nok, for det kritiske sigte var ikke indbygget i den franske sociologs analytiske syn på det sociale liv

Nu da vi alle er kapitalister

Hvad kommer efter kapitalismen, spørger vi igen efter en uge, hvor både borgerne og kurserne gik amok, og politikerne demonstrerede total afmagt

Sider

Mest læste

  1. Vores smag afgør, hvor vi sætter vores kryds, og smagen er bestemt af den klasse, vi tilhører. Det politiske landskab er klassedelt, og alle har ikke lige muligheder, viser ny bog
  2. Neoliberalisme er en bredere omstrukturering af staten, der også indebærer, at statens sociale og straffende funktioner vokser sammen. Denne omlægning risikerer at fastholde samfundets mest udsatte borgere snarere end at hjælpe dem
  3. En antologi om en tysk sociolog og en fransk filosof er både akademisk vedkommende og aktuelt udfordrende
  4. Hvis man skal blære sig, skal man gøre det diskret og egentlig ret uengageret. Som andenvikarens gode ven, der spiser på Noma og siger, at det egentlig ikke var ret ulækkert
  5. Den franske sociolog arbejder på at opbygge et parti, bestående af venstre-intellektuelle - på en ny måde, nemlig udfarende, men ikke revolutionært PARTIPOLITIK I en alder af 68 år har den franske sociolog Pierre Bourdieu definitivt vendt sig mod det politiske handlingsfelt...
  6. Luc Boltanski, som introduceres i det nye nummer af Dansk Sociologi, er en af de nye sociologer, som skal overtage den intellektuelle arv fra de store generationer af franske tænkere
  7. 'Kampen om sandhederne' er den første bog, der forstår og forklarer valget 2001 og det, der skete derefter. Men den undslipper ikke den kulturradikalisme, den med slet skjult skadefryd betragter som museal
  8. Et hovedværk af og en introduktion til den franske sociolog Pierre Bourdieu viser hans imponerende bestræbelse på at tænke menneskene ind i verden og verden ind i menneskene