Poul Behrendt Seneste artikler
Nye læsere kan begynde her
Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen
Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen
I dag falder der dom i fogedforbudssagen om Aydin Soeis bog, Forsoning, og som altid når retten skal dømme om litterært indhold, har der været en del opmærksomhed omkring sagen. Måske fordi vi efter en periode med en tiltagende uklar grænse mellem fiktion og virkelighed længes efter et klart svar på de etiske udfordringer, det medfører

En juridisk afgørelse af et etisk dilemma

I dag falder der dom i fogedforbudssagen om Aydin Soeis bog, Forsoning, og som altid når retten skal dømme om litterært indhold, har der været en del opmærksomhed omkring sagen. Måske fordi vi efter en periode med en tiltagende uklar grænse mellem fiktion og virkelighed længes efter et klart svar på de etiske udfordringer, det medfører
Tidsskriftet Kritik har tema om ’Dansk litteraturforskning nu!’, men det bliver lidt en samling af lidt af hvert fra lagerbeholdningen – og med en kraftig overvægt af københavnere. Det er problematisk

Københavneri i Kritik

Tidsskriftet Kritik har tema om ’Dansk litteraturforskning nu!’, men det bliver lidt en samling af lidt af hvert fra lagerbeholdningen – og med en kraftig overvægt af københavnere. Det er problematisk

Fiktionen vandt over virkeligheden

Dommen i Østre Landsret vil få vidtrækkende konsekvenser for fiktionens gengivelse af virkelige identiteter og livsforløb. Blot har landsdommerne misforstået fiktionens karakter, vurderer litterat og lektor Poul Behrendt, der har fulgt sagen tæt
Manden, der tidligere hed Claus Beck-Nielsen, vil ikke lade sig kue af et sagsanlæg. Han vil kæmpe for sin kunstneriske ytringsfrihed, siger han til Information.

Romanfigur stævner forlag og forfatter

Performancekunstneren Thomas Skade-Rasmussen Strøbech gør nu alvor ud af sin trussel om at lægge sag an mod Gyldendal og manden, der tidligere hed Claus Beck-Nielsen. Med udgivelsen af romanen 'Suverænen' har forlaget hjulpet forfatteren med at stjæle hans liv, hævder han
Fiktionen fusionerer med dokumentarismen i dansk litteratur. Men hvornår bliver privatlivets fred vigtigere end den kunstneriske ytringsfrihed? Det spørgsmål bliver aktualiseret af den verserende strid mellem Thomas Skade-Rasmussen Strøbech og manden, der tidligere kaldte sig Claus Beck-Nielsen. Men der er også andre end performancekunstneren, der føler sig gået for nær i forfatterens bøger

Virkeligheden som fiktion

Fiktionen fusionerer med dokumentarismen i dansk litteratur. Men hvornår bliver privatlivets fred vigtigere end den kunstneriske ytringsfrihed? Det spørgsmål bliver aktualiseret af den verserende strid mellem Thomas Skade-Rasmussen Strøbech og manden, der tidligere kaldte sig Claus Beck-Nielsen. Men der er også andre end performancekunstneren, der føler sig gået for nær i forfatterens bøger

'En dybt interessant sag'

En eventuel retssag mellem Thomas Skade-Rasmussen på dene ene side og Gyldendal samt Das Beckwerk på den anden kan falde ud til begge parters fordel, mener litteraten Poul Behrendt, der påpeger, at begge vil udnytte sagen til at påkalde sig opmærksomhed
Studenteroprørere i aktion. Løb 68-erne i virkeligheden åbne døre ind, fordi de forhadte autoriteter for længst var faldet?

'68 som det sekulære syndefald

Meget voksne mennesker står stadig 40 år efter ungdomsoprøret og råber ad og efter pensionerede 68'ere, som om de har opfundet egoismen, forbrugerismen og nyliberalismen
Ingen kender en bog så godt - ud over forfatteren selv - som oversætteren. Og det er yderst sjældent, en bog rigtig kan holde til den nærlæsning, oversætteren må foretage. -Jeg bliver træt af de fleste undervejs - eller kan i al fald tydeligt se en bogs spinkle steder ... Som forfatter lærer jeg dog uhyre meget - naturligvis også af de gode steder! Jeg ser hele tiden på, hvordan noget opfører sig,- siger forfatteren Pia Juul.

'Gode forfattere skriver gode bøger'

Og de må gerne være helt enkle. Digteren og oversætteren Pia Juul kan godt lide bøger, der får det til at se ud, som om det er let at skrive en roman, siger hun

Hvad for en venstrefløj?

Venstrefløjens, den danske venstrefløjs fineste time, indtraf - tror jeg - under den 16 ugers "hunger-strejke" i 1899 og det efterfølgende Septemberforlig, levendegjort for eftertiden i Martin Andersen Nexøs Pelle Erobreren...

Sider