Person

Poul Behrendt

Anmeldelse
5. april 2019

Ved fiktionens grænse

Knausgårds kæmpeværk finkæmmes, når litteraturnestoren Poul Behrendt bidrager til receptionen med to vigtige fund
Baggrund
10. februar 2017

’Standupperne var autofiktive før Knausgård’

Depression, angst, usikkerhed og faderopgør har sneget sig ind i de nyeste shows fra danske komikere, der går all in på de personlige fortællinger. Ligesom i litteraturen går diskussionerne på, hvor meget man skal blande fiktion og virkelighed i jokes på scenen
Depression, angst, usikkerhed og faderopgør har sneget sig ind i de nyeste shows fra danske komikere, der går all in på de personlige fortællinger. Ligesom i litteraturen går diskussionerne på, hvor meget man skal blande fiktion og virkelighed i jokes på scenen
Klumme
31. december 2016

Farvel 2016

Hvor gik litteraturen hen i 2016?

Velkommen til årets vigtigste litterære debat

Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen
Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen
Baggrund
22. marts 2016

En juridisk afgørelse af et etisk dilemma

I dag falder der dom i fogedforbudssagen om Aydin Soeis bog, Forsoning, og som altid når retten skal dømme om litterært indhold, har der været en del opmærksomhed omkring sagen. Måske fordi vi efter en periode med en tiltagende uklar grænse mellem fiktion og virkelighed længes efter et klart svar på de etiske udfordringer, det medfører
I dag falder der dom i fogedforbudssagen om Aydin Soeis bog, Forsoning, og som altid når retten skal dømme om litterært indhold, har der været en del opmærksomhed omkring sagen. Måske fordi vi efter en periode med en tiltagende uklar grænse mellem fiktion og virkelighed længes efter et klart svar på de etiske udfordringer, det medfører
Anmeldelse
9. maj 2015

Københavneri i Kritik

Tidsskriftet Kritik har tema om ’Dansk litteraturforskning nu!’, men det bliver lidt en samling af lidt af hvert fra lagerbeholdningen – og med en kraftig overvægt af københavnere. Det er problematisk
Tidsskriftet Kritik har tema om ’Dansk litteraturforskning nu!’, men det bliver lidt en samling af lidt af hvert fra lagerbeholdningen – og med en kraftig overvægt af københavnere. Det er problematisk
Interview
18. marts 2011

Fiktionen vandt over virkeligheden

Dommen i Østre Landsret vil få vidtrækkende konsekvenser for fiktionens gengivelse af virkelige identiteter og livsforløb. Blot har landsdommerne misforstået fiktionens karakter, vurderer litterat og lektor Poul Behrendt, der har fulgt sagen tæt
Nyhed
25. marts 2009

Romanfigur stævner forlag og forfatter

Performancekunstneren Thomas Skade-Rasmussen Strøbech gør nu alvor ud af sin trussel om at lægge sag an mod Gyldendal og manden, der tidligere hed Claus Beck-Nielsen. Med udgivelsen af romanen 'Suverænen' har forlaget hjulpet forfatteren med at stjæle hans liv, hævder han
Manden, der tidligere hed Claus Beck-Nielsen, vil ikke lade sig kue af et sagsanlæg. Han vil kæmpe for sin kunstneriske ytringsfrihed, siger han til Information.
4. februar 2009

Virkeligheden som fiktion

Fiktionen fusionerer med dokumentarismen i dansk litteratur. Men hvornår bliver privatlivets fred vigtigere end den kunstneriske ytringsfrihed? Det spørgsmål bliver aktualiseret af den verserende strid mellem Thomas Skade-Rasmussen Strøbech og manden, der tidligere kaldte sig Claus Beck-Nielsen. Men der er også andre end performancekunstneren, der føler sig gået for nær i forfatterens bøger
Fiktionen fusionerer med dokumentarismen i dansk litteratur. Men hvornår bliver privatlivets fred vigtigere end den kunstneriske ytringsfrihed? Det spørgsmål bliver aktualiseret af den verserende strid mellem Thomas Skade-Rasmussen Strøbech og manden, der tidligere kaldte sig Claus Beck-Nielsen. Men der er også andre end performancekunstneren, der føler sig gået for nær i forfatterens bøger
28. januar 2009

'En dybt interessant sag'

En eventuel retssag mellem Thomas Skade-Rasmussen på dene ene side og Gyldendal samt Das Beckwerk på den anden kan falde ud til begge parters fordel, mener litteraten Poul Behrendt, der påpeger, at begge vil udnytte sagen til at påkalde sig opmærksomhed

Sider

  • Velkommen til årets vigtigste litterære debat

    Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen
    Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen
  • 4. februar 2009

    Virkeligheden som fiktion

    Fiktionen fusionerer med dokumentarismen i dansk litteratur. Men hvornår bliver privatlivets fred vigtigere end den kunstneriske ytringsfrihed? Det spørgsmål bliver aktualiseret af den verserende strid mellem Thomas Skade-Rasmussen Strøbech og manden, der tidligere kaldte sig Claus Beck-Nielsen. Men der er også andre end performancekunstneren, der føler sig gået for nær i forfatterens bøger
    Fiktionen fusionerer med dokumentarismen i dansk litteratur. Men hvornår bliver privatlivets fred vigtigere end den kunstneriske ytringsfrihed? Det spørgsmål bliver aktualiseret af den verserende strid mellem Thomas Skade-Rasmussen Strøbech og manden, der tidligere kaldte sig Claus Beck-Nielsen. Men der er også andre end performancekunstneren, der føler sig gået for nær i forfatterens bøger
  • Baggrund
    22. marts 2016

    En juridisk afgørelse af et etisk dilemma

    I dag falder der dom i fogedforbudssagen om Aydin Soeis bog, Forsoning, og som altid når retten skal dømme om litterært indhold, har der været en del opmærksomhed omkring sagen. Måske fordi vi efter en periode med en tiltagende uklar grænse mellem fiktion og virkelighed længes efter et klart svar på de etiske udfordringer, det medfører
    I dag falder der dom i fogedforbudssagen om Aydin Soeis bog, Forsoning, og som altid når retten skal dømme om litterært indhold, har der været en del opmærksomhed omkring sagen. Måske fordi vi efter en periode med en tiltagende uklar grænse mellem fiktion og virkelighed længes efter et klart svar på de etiske udfordringer, det medfører
  • Anmeldelse
    5. april 2019

    Ved fiktionens grænse

    Knausgårds kæmpeværk finkæmmes, når litteraturnestoren Poul Behrendt bidrager til receptionen med to vigtige fund
  • 15. februar 2007

    At kende løgnen

    Incest, mobning, sex med meget unge piger. Hvis der står roman eller scener på bogens forside, er der vide rammer for den digteriske frihed. Alligevel er en forfatter blevet fyret, og en anden anklages nu for at lyve
  • Baggrund
    10. februar 2017

    ’Standupperne var autofiktive før Knausgård’

    Depression, angst, usikkerhed og faderopgør har sneget sig ind i de nyeste shows fra danske komikere, der går all in på de personlige fortællinger. Ligesom i litteraturen går diskussionerne på, hvor meget man skal blande fiktion og virkelighed i jokes på scenen
    Depression, angst, usikkerhed og faderopgør har sneget sig ind i de nyeste shows fra danske komikere, der går all in på de personlige fortællinger. Ligesom i litteraturen går diskussionerne på, hvor meget man skal blande fiktion og virkelighed i jokes på scenen