Person

Poul Gernes

Artikler
Anmeldelse
23. juli 2022

Heiberg kigger på farver i Nansensgade. Biler. Fugle. Hud. Og neglelakker bruger han en del tid på

Verden vil forekomme mindre kedelig, når du har læst genudgivelsen af Kasper Heibergs ’Den europæiske palet’ om farver fra 1975
Bilerne spiller en særlig rolle i Heibergs analyser af paletter, og det lader til, at der trods alt var lidt mere spræl over farverne hos bilforhandlerne i 1970’erne.
Essay
15. maj 2020

Mellem Føtex og reklamer for Vero Moda findes der i Holbæk tiltrængte vinduer til kunstens verden

Museer og kunsthaller må vente med at åbne. Men udenfor vrimler det med værker, de hungrende øjne kan kaste sig over. Informations udsendte har i en ny serie om kunst i det offentlige rum jagtet et kunstfix i gågaden i Holbæk og mødt politisk og antielitært farveglad kunst, men følt sig mest berørt af Astrid Svangrens blåmuslinger, der vil noget tredje
Alexander Tovborgs ’Bocca Baciata’ kan ses på Torvestræde 2 i Holbæk
Klumme
7. februar 2020

Vi konstaterer, at de største kunstneres koner tit var større kunstnere end deres mænd

I denne uge 6 har kulturredaktionen fået nys om en smart fidus, hvor medier kan få det til at se ud, som om de har mange flere brugere, end de har. Og så har vi set en dokumentar, hvor verdens største popstjerne taler dunder imod misogyni, og en prisuddeling, hvor verdens største filmstjerner taler dunder mod alverdens elendighed. Og så viser det sig, at kunsthistoriens største kunstneres hustruer tit var endnu større kunstnere end deres mænd!
Frances McDormand opfordrede kolleger til at kræve mangfoldighed under sin takketale ved oscaruddelingen i 2018.
Baggrund
11. maj 2018

Kongen af de store lærreder

Per Kirkebys karriere blev et internationalt triumftog med sejre fra New York til Bilbao og Shanghai, skønt han som ung rebel ikke ville have med maleri at gøre, men en dag kom Louisiana til Ægirsgade, og derfra fik han alt det, han kunne ønske sig som kunstner. Kristen Bjørnkjær skriver om sin ungdoms fælle. En stor mester er død
Per Kirkebys karriere blev et internationalt triumftog med sejre fra New York til Bilbao og Shanghai, skønt han som ung rebel ikke ville have med maleri at gøre, men en dag kom Louisiana til Ægirsgade, og derfra fik han alt det, han kunne ønske sig som kunstner. Kristen Bjørnkjær skriver om sin ungdoms fælle. En stor mester er død
Baggrund
27. oktober 2017

Seks eksempler på hospitalskunst

Hvad er det, hospitalskunsten har at give til patienter, pårørende og personale? Her er seks eksempler på værker, der tjener forskellige formål på de hospitaler, hvor de kan ses
Roger Hiorns, Uden titel, 2012.
Feature
27. oktober 2017

På hospitalerne findes kunsten ikke bare for sin egen skyld

Der bygges hospitaler som aldrig før i Danmarkshistorien, og på de nye hospitaler skal kunsten tænkes ind fra begyndelsen. Ny udstilling på KØS viser, hvor forskelligt det kan gøres
Poul Gernes, Udsmykning og farvesætning af Herlev Hospital, 1968-76.
Anmeldelse
9. juli 2016

Med farven som indsats

Poul Gernes’ farverige kunst overtager og forvandler de hvide vægge på Louisiana og lader momentant publikum opleve drømmen om en anden virkelighed
Poul Gernes mente ikke, at kunst var forbeholdt de få, men derimod et anliggende for alle. Derfor udstillede han i sin levetid stort set ikke på gallerier og kunstmuseer, men skabte i stedet værker til offentlige rum. Af samme grund har det krævet Louisiana store anstrengelser at iscenesætte hans kunst i en museumsramme.
Anmeldelse
10. november 2010

Alting kunne være farvestrålende

I Hamburg hyldes den store danske kunstner Poul Gernes på en omfattende retrospektiv udstilling, der demonstrerer hans projekt om at tilføre den grå og triste by 'visuelle vitaminer'
Poul Gernes har i ndtil nu været stortset ukendt uden for Danmarks Grænser. Det råder en stor udstilling i Ham,burg bod på.
Baggrund
7. januar 2010

Det litterære flagskib er blevet en synkende skude

I årtier har Borgens Forlag været kendt som bogbranchens litterære flagskib. Som stedet, hvor små, smalle forfatterskaber har vokset sig store og brede
Krise. Dårlig økonomi tvinger Borgens Forlag til at skifte villaen på Valbygårdsvej ud til fordel for mindre og billigere lokaler andetsteds i Valby. Borgens Forlag har skiftet adresse flere gange, men det har aldrig skiftet hænder. Det er på alle måder et familieforetagende - undfanget på Jarl Borgens køkkenbord på Gl. Kongevej i 1948 - og siden videreført af hans egne børn. Den nuværende forlagschef, Niels Borgen, siger om situationen på Borgen: 'Vi har ikke lyst til at dissekere os selv i offentligheden. Vi er nu trukket i arbejdstøjet og vil gerne have arbejdsro.'
Anmeldelse
17. september 2009

Musketererne, der overtog kunstscenen i 60'erne

Lars Morells store bog om 60'ernes eksperimenterende kunstskole, 'Eksskolen', er et overflødighedshorn af oplysninger, en mærkelig blanding af heltekvad og roman
Elever fra 60'ernes eksperimenterende kunstskole, Eksskolen (1961-1969), overtog stort set rub og stub på den danske kunstscene, fordi de holdt sammen. På billedet opfører Tom Krøjer en lydhappening i forbindelse med Foreningen for Ung Dansk Kunsts femårsudstilling. Med et 'svup' har han netop tømt en dåse spinat ud på papiret på gulvet. I baggrunden Aase og Poul Gernes.

Sider

  • Baggrund
    27. oktober 2017

    Seks eksempler på hospitalskunst

    Hvad er det, hospitalskunsten har at give til patienter, pårørende og personale? Her er seks eksempler på værker, der tjener forskellige formål på de hospitaler, hvor de kan ses
    Roger Hiorns, Uden titel, 2012.
  • Baggrund
    11. maj 2018

    Kongen af de store lærreder

    Per Kirkebys karriere blev et internationalt triumftog med sejre fra New York til Bilbao og Shanghai, skønt han som ung rebel ikke ville have med maleri at gøre, men en dag kom Louisiana til Ægirsgade, og derfra fik han alt det, han kunne ønske sig som kunstner. Kristen Bjørnkjær skriver om sin ungdoms fælle. En stor mester er død
    Per Kirkebys karriere blev et internationalt triumftog med sejre fra New York til Bilbao og Shanghai, skønt han som ung rebel ikke ville have med maleri at gøre, men en dag kom Louisiana til Ægirsgade, og derfra fik han alt det, han kunne ønske sig som kunstner. Kristen Bjørnkjær skriver om sin ungdoms fælle. En stor mester er død
  • Anmeldelse
    23. juli 2022

    Heiberg kigger på farver i Nansensgade. Biler. Fugle. Hud. Og neglelakker bruger han en del tid på

    Verden vil forekomme mindre kedelig, når du har læst genudgivelsen af Kasper Heibergs ’Den europæiske palet’ om farver fra 1975
    Bilerne spiller en særlig rolle i Heibergs analyser af paletter, og det lader til, at der trods alt var lidt mere spræl over farverne hos bilforhandlerne i 1970’erne.
  • 30. december 1997

    GUIDE

    UDSTILlING *Koloristerne åbner på lørdag 13-17 deres årlige udstilling med den faste garde, der bl. a. tæller Eli Benveniste, Maria Buras, Peter Hentze, Ole Heerup, Pia Schutzmann, Leif Lage, Inge Lise Westman, Poul Winther m...
  • 11. juli 2001

    Dengang et nyt sprog blev til

    De to hovedpunkter i 60’erne var afmytologisering af kunsten og af kunstnerrollen. Generelt er bevidstheden om 60’erne ikke særlig stor, så der er mange gentagelser i dag. Men ungdommen har altid ret, siger malerprofessor Stig Brøgger
  • 1. december 2005

    Kunsten tilbage til livet

    Diskussionen af avantgarden i kunsten får nye præmisser gennem udgivelsen af righoldig mammutantologi
  • Feature
    27. oktober 2017

    På hospitalerne findes kunsten ikke bare for sin egen skyld

    Der bygges hospitaler som aldrig før i Danmarkshistorien, og på de nye hospitaler skal kunsten tænkes ind fra begyndelsen. Ny udstilling på KØS viser, hvor forskelligt det kan gøres
    Poul Gernes, Udsmykning og farvesætning af Herlev Hospital, 1968-76.
  • Anmeldelse
    9. juli 2016

    Med farven som indsats

    Poul Gernes’ farverige kunst overtager og forvandler de hvide vægge på Louisiana og lader momentant publikum opleve drømmen om en anden virkelighed
    Poul Gernes mente ikke, at kunst var forbeholdt de få, men derimod et anliggende for alle. Derfor udstillede han i sin levetid stort set ikke på gallerier og kunstmuseer, men skabte i stedet værker til offentlige rum. Af samme grund har det krævet Louisiana store anstrengelser at iscenesætte hans kunst i en museumsramme.