Person

Poul Ruders

Artikler
Anmeldelse
3. november 2022

’The Handmaid’s Tale’ i optimal iscenesættelse under John Fulljames

Poul Ruders opera efter Magaret Atwoods dystopiske roman er vendt tilbage til Den Kongelige Opera. Ruders’ beherskelse af det store orkester formidler både overvældende barske lydtryk og spirituel skønhed, og den sanglige udførelse er på internationalt niveau
Chloe Lamfords scenografiske tableauer er uhyre virkningsfulde i kombinationen af despotisk storladenhed og vekslende intime rumperspektiver.
Feature
28. oktober 2022

Musikken er den samme, men verden er blevet værre

22 år efter verdenspremieren bliver ’The Handmaid’s Tale’ genopsat i Operaen, og Margaret Atwoods fortælling om kvindeundertrykkelse er i dag mere relevant end nogensinde. Vi har fulgt prøverne på en opera, der er så voldsom, at en intimkoordinator har hjulpet til
Poul Ruders’ operaversion af Margaret Atwoods roman ’The Handmaid’s Tale’ havde urpremiere på Det Kongelige Teater i 2000 og er siden blev opført flere steder i både Europa og USA
Anmeldelse
17. december 2012

Eventyrlig opsætning af ’Den fiffige lille ræv’

Den Kgl. Opera har skabt en forestilling, der bør blive et tilløbsstykke for børn og voksne. Det er musikteater med en overrumplende visuel udtrykskraft, med humor, tragedie, hverdagsproblemer og livets dybeste spørgsmål
Den visuelle side af ’Den fiffige lille ræv’ er spektakulær. Produktionen må være en overhænger fra den tidligere operachef, Keith Warner, som havde indkaldt scenografen Es Devlin til sin ’Parsifal’ i foråret. Devlin kendes bl.a. som arkitekten bag afslutningsceremonien i årets Olympiske Lege – nu er hun tilbage i København med den rene magi, hjulpet af eksperter i lyssætning og videoprojektioner.
Anmeldelse
7. september 2010

Vræl! Hulk!

Det er ikke musikken, der er noget galt med i operaen 'Dancer in the dark', men derimod at Kasper Holten og Poul Ruders hænger fast i at det vigtigste i opera er følelserne og bliver så effektsøgende i jagten herpå
Så er det tudetid hos Ruders, Engelbrecht og Holten, hvor hele moderen Selmas tragedie overværes af sønnen, der for effektens skyld ikke længere er en skeptisk 13-årig, men en lille dreng, der hiver sin mor op af graven. Her ses han på bageste række.
Nyhed
4. september 2010

Tre dramatiseringer af Trier-film på vej

To teaterstykker og en opera baserer sig på tre af Lars von Triers film. Ifølge operachef og instruktør Kasper Holten er det Triers greb om de store historier, der gør dem særlig egnet som klassikermateriale
To teaterstykker og en opera baserer sig på tre af Lars von Triers film. Ifølge operachef og instruktør Kasper Holten er det Triers greb om de store historier, der gør dem særlig egnet som klassikermateriale
Interview
31. august 2010

Lars von Trier og Puccini ville have været gode venner

Henrik Engelbrecht har skrevet librettoen til Poul Ruders' opera Dancer in the Dark, der bygger på Lars von Triers film af samme navn. Han finder det indlysende, at opera finder inspiration i film ikke mindst i Lars von Triers film
Henrik Engelbrecht har skrevet librettoen til Poul Ruders' opera Dancer in the Dark, der bygger på Lars von Triers film af samme navn. Han finder det indlysende, at opera finder inspiration i film ikke mindst i Lars von Triers film
Anmeldelse
18. januar 2010

Jubilæumskoncert efter endt ørkenvandring

Aarhus har haft et mere eller mindre hjemløst symfoniorkester i syv årtier, men for et par år siden flyttede det omsider ind i en attraktiv bolig. Torsdag aften fyldte orkestret 75 år
Kommentar
15. januar 2010

Hurra for public service-kvaliteten!

Der kan være mange gode grunde til, at man i DR nu revurderer sendefladerne, udvikler programpolitikken og gør en særlig indsats for at hæve kvaliteten. Men de, som tror, at man kan finde en alment accepteret kvalitetsnorm, hører til blandt de kulturelt naive
Otto Leisner i 'Kvit eller dobbelt' - et program fra dengang, Danmarks Radio havde hele banen for sig selv.
Anmeldelse
27. maj 2008

Drømmen om at fare vild

Gå med ind i Tim Rushtons suveræne 'Labyrint' og drej til højre. Eller til venstre. Og lad dig selv dvæle netop dér, hvor dine tanker bliver milde, og din krop mærker musikken og lysten
Dansk Danseteaters forestilling -Labyrint- er en suveræn sanserejse ind i eksistensens hemmeligheder.
Anmeldelse
3. marts 2008

Symfonisk styrkeprøve

DR Radiosymfoniorkestret slap de enorme dynamiske kræfter løs i torsdagskoncertens tre både storslåede og sjældne værker. Desværre gik det ud over aftenens fløjtesolist. Hun kæmpede inderligt for hver eneste tone – men orkestret vandt kampen

Sider

  • Feature
    28. oktober 2022

    Musikken er den samme, men verden er blevet værre

    22 år efter verdenspremieren bliver ’The Handmaid’s Tale’ genopsat i Operaen, og Margaret Atwoods fortælling om kvindeundertrykkelse er i dag mere relevant end nogensinde. Vi har fulgt prøverne på en opera, der er så voldsom, at en intimkoordinator har hjulpet til
    Poul Ruders’ operaversion af Margaret Atwoods roman ’The Handmaid’s Tale’ havde urpremiere på Det Kongelige Teater i 2000 og er siden blev opført flere steder i både Europa og USA
  • 16. december 2000

    Lyde under juletræet

    Skal der musik under juletræet, giver Informations anmeldere her et bud på, hvad der hitter Ømhed og skarphed En debuterende entertainer med ømhed, humor og selv-ironi. En hverdagssurrealistisk, rimrablende hiphopper, der gør op med dansk rockkulturs lemminge-agtige tomgang...
  • 21. april 2001

    Med Ruders som trumf

    Poul Ruders’ nye show off stykke uropført af den amerikanske guitarvirtuos David Starobin og Odense Symfoniorkester