Hongkong-instruktøren Wong Kar-Wais gennembrudsfilm ’Chungking Express’ om længselsfulde mennesker i et kaotisk indkøbscenter har repremiere i en nyrestaureret digital version. Som film er den en kreativ energiudladning, men det kræver et andet temperament end denne anmelders at elske den
Filmkomponisten Ennio Morricone er død, og lyddesigner og musikskribent Peter Albrechtsen tager afsked med mesteren, der skrev over 500 soundtracks og solgte over 70 millioner plader
Er man fan af Quentin Tarantino, er man selvfølgelig nødt til at se den nye dokumentarfilm om manden, ’QT8: The First Eight’, der har premiere i dag. Filmskaberen medvirker dog ikke selv, og filmen kunne godt have dykket længere ned i hans unikke værk
Quentin Tarantino legede med historien, filmmediet og publikum i den brillante ’Inglourious Basterds’, der gemmer sig bag låge nummer 10 i Informations julekalender over de 24 bedste film i det 21. århundrede
I ugens Radio Information kommer vi rundt om fejlagtig forskning om klimaaftrykket fra slik, kaffe og alkohol, Quentin Tarantinos nye film ’Once Upon a Time … in Hollywood’ og demonstrationerne i Hongkong
Quentin Tarantinos film om filmindustrien, ’Once Upon a Time … in Hollywood’, er ikke sentimental, den er nostalgisk. Og langt mere tankevækkende, end man umiddelbart skulle tro. Med sin æstetiske suverænitet kommer den ud med et forbløffende brag på den anden side af historien
Dusørjægeren major Warren bruger ligesom Hercule Poirot sine små grå til at løse et mysterium i Quentin Tarantinos westernkammerspil ’The Hateful Eight’
Hitler og nazitoppen brænder ihjel i en parisisk biograf i Quentin Tarantinos sjette film, ’Inglourious Basterds’, som frækt insisterer på at skrive sin helt egen verdenshistorie
Quentin Tarantinos forsøg på at lave en vaskeægte ’grindhouse’-film, ’Death Proof’, fangede hverken publikum eller kritikerne, men det er nu stadig en veloplagt og underholdende film, der kan ses som en slags forstudie til hans nye værk, ’Once Upon a Time … in Hollywood’
Det bliver sagt ’nigger’ over 100 gange i Quentin Tarantinos spaghettiwestern ’Django Unchained’, og det har genoplivet den amerikanske debat om, hvem der må tage det historisk betændte ord i sin mund – og hvordan
Quentin Tarantinos film om filmindustrien, ’Once Upon a Time … in Hollywood’, er ikke sentimental, den er nostalgisk. Og langt mere tankevækkende, end man umiddelbart skulle tro. Med sin æstetiske suverænitet kommer den ud med et forbløffende brag på den anden side af historien
Under alle de stilistisk superlabre, sygt funky og auteur-deliriske greb er der en traditionel morale i Tarantinos anden film, ’Pulp Fiction’. Men den fortælles med så utraditionel en fortællestruktur, at man bliver helt ved siden af sig selv af filmisk fornøjelse
Quentin Tarantinos forsøg på at lave en vaskeægte ’grindhouse’-film, ’Death Proof’, fangede hverken publikum eller kritikerne, men det er nu stadig en veloplagt og underholdende film, der kan ses som en slags forstudie til hans nye værk, ’Once Upon a Time … in Hollywood’
Quentin Tarantinos første film, ’Reservoir Dogs’, fra 1992 viser, hvordan man kan bruge replikker til at opbygge verden og dialoger til at knytte den gamle verden til en ny virkelighed
Hitler og nazitoppen brænder ihjel i en parisisk biograf i Quentin Tarantinos sjette film, ’Inglourious Basterds’, som frækt insisterer på at skrive sin helt egen verdenshistorie
Quentin Tarantino legede med historien, filmmediet og publikum i den brillante ’Inglourious Basterds’, der gemmer sig bag låge nummer 10 i Informations julekalender over de 24 bedste film i det 21. århundrede