Person

Rainer Werner Fassbinder

Anmeldelse
3. december 2020

Nyfortolkningen af ’Berlin Alexanderplatz’ er en god idé – men kunst er det ikke

Burhan Qurbanis nyfortolkning af Alfred Döblins romanklassiker ’Berlin Alexanderplatz’ er veludført, neonlækkert håndværk. Den er fængslende, men også lidt for pæn
Burhan Qurbanis ’Berlin Alexanderplatz’ er absolut seværdig og fængslende, men også lidt for pæn.
Baggrund
17. december 2019

Nekrolog: Som kunstner var Anna Karina på ingen måde afhængig af sin Pygmalion

Med sin karismatiske skønhed, sin ungdommelige friskhed og sin ukrukkede naturlighed var danskfødte Anna Karina i 1960’erne selve inkarnationen af den franske nybølge. Hun blev 79 år
Bare 17 år gammel drog Hanne Karin Blarke Bayer, som Anna Karina dengang hed, til Paris, blev fotomodel og mødte i den sammenhæng selveste Coco Chanel, der foreslog, at hun skiftede det ’umulige’ sit danske navn ud med Anna Karina.
Anmeldelse
5. december 2019

Fatih Akins ’Den gyldne handske’ er trøstesløs seriemordermisere

Fatih Akin fortæller i det filmiske fejlskud ’Den gyldne handske’ næsten ildelugtende nøgternt om Fritz Honkas kvindemord i 1970’ernes Hamborg
Man kan næsten lugte de kvalmende interiører i Fatih Akins nye film, seriemorderdramaet ’Den gyldne handske’.
Anmeldelse
24. maj 2019

En historie uden resignation

I tohundredåret for Theodor Fontanes fødsel genudgives hovedværket ’Effi Briest’. Et mesterværk tæt af iagttagelser i tidens livsforhold og en sensibel indsigt i personernes plads, problemer og indre som ydre drivkræfter
Theodor Fontanes mesterværk blev i 1974 ligeså mesterligt filmatiseret af Rainer Werner Fassbinder. Effi Briest blev dengang spillet af Hanna Schygulla.
Baggrund
5. august 2017

Fassbinder: ’Hollywood er, hvor jeg er’

Rainer Werner Fassbinder var ikke kun en af Tysklands, men en af verdens betydeligste filminstruktører. Han havde i eminent grad sans for det tyske sprogs musik og var Tysklands visuelle historiefortæller i det 20. århundrede
Rainer Werner Fassbinder var ikke kun en af Tysklands, men en af verdens betydeligste filminstruktører. Han havde i eminent grad sans for det tyske sprogs musik og var Tysklands visuelle historiefortæller i det 20. århundrede
Anmeldelse
2. oktober 2015

Et selvsikkert geni i forfald

Christian Braad Thomsens prisbelønnede dokumentarfilm ’Fassbinder – at elske uden at kræve’ er en film om et livsforandrende venskab, der er blevet vist på 50 filmfestivaler verden over og nu udkommer på dvd
Christian Braad Thomsens prisbelønnede dokumentarfilm ’Fassbinder – at elske uden at kræve’ er en film om et livsforandrende venskab, der er blevet vist på 50 filmfestivaler verden over og nu udkommer på dvd
Interview
17. april 2015

Værtshusbøllen, der blev til verdens smukkeste mand

Christian Braad Thomsen elskede sin ven, den afdøde tyske filminstruktør Rainer Werner Fassbinder, over alt andet. I sin nye dokumentarfilm, der har været 33 år undervejs, forsøger den danske filminstruktør og forfatter at finde ud af hvorfor
Rainer Werner Fassbinder havde en sjælden arbejdsmoral og disciplin og instruerede mere end 40 spillefilm, tv-film og tv-serier inden sin død i 1982. Men han levede et kaotisk liv, fortæller Christian Braad Thomsen om sin ven: ’Om aftenen og natten var alt skænderier og slagsmål, om dagen lavede han film’.
Baggrund
10. februar 2010

Berlin ligger stadig i front med film og furore

Den årlige filmfestival, Berlinalen, har igennem 60 år været skueplads for voldsomme politiske konfrontationer mellem Øst og Vest, Nord og Syd. I år får Werner Herzog et comeback som juryformand. Sidste gang han var med på Berlinalen, i 1992, fik han fingeren for en film om Golfkrigen
Den årlige filmfestival, Berlinalen, har igennem 60 år været skueplads for voldsomme politiske konfrontationer mellem Øst og Vest, Nord og Syd. I år får Werner Herzog et comeback som juryformand. Sidste gang han var med på Berlinalen, i 1992, fik han fingeren for en film om Golfkrigen
Klumme
19. september 2009

Frygtens pris

Den stærkeste politiske drivkraft er efterhånden angsten
Den stærkeste politiske drivkraft er efterhånden angsten
Anmeldelse
10. juli 2009

Angst æder sjæle op (1974)

Med inspiration fra Douglas Sirks melodrama 'Med kærlighedens ret' fra 1955 fik Rainer Werner Fassbinder sit internationale gennembrud med Angst æder sjæle op . Filmen er blandt Fassbinders mest tilgængelige, en ligefrem, men stærk fortælling om fordomme og intolerance
Med inspiration fra Douglas Sirks melodrama 'Med kærlighedens ret'  fra 1955 fik Rainer Werner Fassbinder sit internationale gennembrud med  Angst æder sjæle op . Filmen er blandt Fassbinders mest tilgængelige, en ligefrem, men stærk fortælling om fordomme og intolerance

Sider

  • Anmeldelse
    24. maj 2019

    En historie uden resignation

    I tohundredåret for Theodor Fontanes fødsel genudgives hovedværket ’Effi Briest’. Et mesterværk tæt af iagttagelser i tidens livsforhold og en sensibel indsigt i personernes plads, problemer og indre som ydre drivkræfter
    Theodor Fontanes mesterværk blev i 1974 ligeså mesterligt filmatiseret af Rainer Werner Fassbinder. Effi Briest blev dengang spillet af Hanna Schygulla.
  • Anmeldelse
    3. december 2020

    Nyfortolkningen af ’Berlin Alexanderplatz’ er en god idé – men kunst er det ikke

    Burhan Qurbanis nyfortolkning af Alfred Döblins romanklassiker ’Berlin Alexanderplatz’ er veludført, neonlækkert håndværk. Den er fængslende, men også lidt for pæn
    Burhan Qurbanis ’Berlin Alexanderplatz’ er absolut seværdig og fængslende, men også lidt for pæn.
  • Baggrund
    17. december 2019

    Nekrolog: Som kunstner var Anna Karina på ingen måde afhængig af sin Pygmalion

    Med sin karismatiske skønhed, sin ungdommelige friskhed og sin ukrukkede naturlighed var danskfødte Anna Karina i 1960’erne selve inkarnationen af den franske nybølge. Hun blev 79 år
    Bare 17 år gammel drog Hanne Karin Blarke Bayer, som Anna Karina dengang hed, til Paris, blev fotomodel og mødte i den sammenhæng selveste Coco Chanel, der foreslog, at hun skiftede det ’umulige’ sit danske navn ud med Anna Karina.
  • Anmeldelse
    5. december 2019

    Fatih Akins ’Den gyldne handske’ er trøstesløs seriemordermisere

    Fatih Akin fortæller i det filmiske fejlskud ’Den gyldne handske’ næsten ildelugtende nøgternt om Fritz Honkas kvindemord i 1970’ernes Hamborg
    Man kan næsten lugte de kvalmende interiører i Fatih Akins nye film, seriemorderdramaet ’Den gyldne handske’.
  • 28. juni 1999

    Bo-Bi Bar connection

    Seriemord ved sommertide 8 Resumé: Efter at have fundet liget af mediefiguren Synnøve Svendsen fortsætter forfatteren Purkmistr sin afsøgning af filmsbranchen for mulige seriemordere...
  • 15. december 2004

    Tv i klasse for sig selv

    Glem julestressen i nogle timer og find ind til tilværelsens grundværdier. I aften sender den tyske tv-kanal ARD første afsnit af en ny omgang af Edgar Reitz’ enestående tv-serie ’Heimat’
  • 27. marts 2002

    Det mentale ørkenlandskab

    En filmkunstner af verdensformat eller bare syg i hovedet? Den østrigske samfundsrevser Michael Haneke deler såvel publikum som filmkritikere. NatFilm Festivalen viser syv af Hanekes spillefilm, heriblandt Cannes-successen ’La Pianiste’
  • Baggrund
    5. august 2017

    Fassbinder: ’Hollywood er, hvor jeg er’

    Rainer Werner Fassbinder var ikke kun en af Tysklands, men en af verdens betydeligste filminstruktører. Han havde i eminent grad sans for det tyske sprogs musik og var Tysklands visuelle historiefortæller i det 20. århundrede
    Rainer Werner Fassbinder var ikke kun en af Tysklands, men en af verdens betydeligste filminstruktører. Han havde i eminent grad sans for det tyske sprogs musik og var Tysklands visuelle historiefortæller i det 20. århundrede