Sammenstødet mellem storladen natur og menneskelig latterlighed har helt klart et komisk potentiale. Det bliver bare ikke forløst i Thomas Daneskovs ’Vildmænd’
Nordisk Film udskyder premieren på en komedie om en kriseramt mand, der tager til Norge og skyder med bue og pil, efter det femdobbelte drab i Kongsberg
I filmatiseringen af ’Ser du månen, Daniel’, Puk Damsgårds dokumentariske bog om den danske fotograf Daniel Rye, der blev taget til fange af IS i Syrien, ser man en jordnær, jysk gut kæmpe imod håbløsheden med al den ballast, han har med hjemmefra
Ulaa Salims ’Danmarks Sønner’ er overstimulerende dystopi om radikalisering i et måske-snart-Danmark, bagt op med dystopiske fremskrivninger og en så insisterende hamren på ubehagsknapperne, at man ikke rigtigt føler eller tænker noget bagefter
Magnus Millangs debutfilm, ’Selvhenter’, om to umage brødre, et faderkompleks, en dyrebar arv og en hæsblæsende biltur gennem Europa er langtfra original
Ole Bornedals film om John Mogensen er fuld af fikse ideer og overtydelige visualiseringer, men også bare gribende, fordi den tager sin hovedpersons lys og mørke lige alvorligt
»Jeg havde drukket mig plørefuld, hvilket ikke er ulovligt – men dumt, når man er far, et kendt ansigt og alt muligt andet. Ekstra Bladet ringede og sagde, at jeg havde overfaldet en servitrice. Selv huskede jeg ingenting«
Måske skal vi læse Tom Kristensens klassiker ’Hærværk’ på en anden måde i dag. ’Det er jo så moderne at realisere sig selv og hele tiden mærke, at man er i orkanens øje. Hvis nogle relationer ikke fungerer, skal man kaste dem bort,’ siger Rasmus Bjerg, der spiller Ole Jastrau i Det Kongelige Teaters opsætning af klassikeren
Magnus Millangs debutfilm, ’Selvhenter’, om to umage brødre, et faderkompleks, en dyrebar arv og en hæsblæsende biltur gennem Europa er langtfra original
Sammenstødet mellem storladen natur og menneskelig latterlighed har helt klart et komisk potentiale. Det bliver bare ikke forløst i Thomas Daneskovs ’Vildmænd’
Ulaa Salims ’Danmarks Sønner’ er overstimulerende dystopi om radikalisering i et måske-snart-Danmark, bagt op med dystopiske fremskrivninger og en så insisterende hamren på ubehagsknapperne, at man ikke rigtigt føler eller tænker noget bagefter
I filmatiseringen af ’Ser du månen, Daniel’, Puk Damsgårds dokumentariske bog om den danske fotograf Daniel Rye, der blev taget til fange af IS i Syrien, ser man en jordnær, jysk gut kæmpe imod håbløsheden med al den ballast, han har med hjemmefra
Dostojevskijs kældermenneske er ikke bare en fiktiv figur, som han vises lige nu på Det Kongelige Teater. Han findes derude i virkeligheden som type. En type, som debattører tager i brug for at beskrive en aggressiv modpart. Men det er for nemt bare at affærdige ham som en latterlig mand, der sidder i sine hullede underbukser og kommenterer ondsindet på internettet. For nogle gange har han ret
Ole Bornedals film om John Mogensen er fuld af fikse ideer og overtydelige visualiseringer, men også bare gribende, fordi den tager sin hovedpersons lys og mørke lige alvorligt
Det var Signe Lindkvist og Anders Lund Madsen, der spurgte Wikke & Rasmussen, om de ville være med til at lave familieserien 'Far, Mor & Bjørn', der begynder lørdag aften på DR1