Person

Richard Florida

I dag drikker selv DF’s kernevælgere caffe latte rundt om i provinsbyerne

Da caffe latten kom til Danmark blev den hurtigt synonym med Det Radikale Venstre og den kreative klasse. Det var kaffen for den storbysmarte elite, som troede på Richard Floridas tanker om, at innovation og kreativitet skulle sikre den økonomiske fremtid. Men latten blev hurtigt et skældsord – og en del af kulturkampen. I dag er den flyttet til provinsen og i storbyerne er man videre til nye kaffetyper – og teorier

Den næste Amager Fælled-sag: Red Bispeengbuen!

Bispeengbuen i København er grim og grå. En rigtig ’øjenbæ’, mener politikerne, der lige nu står i kø for at rive den sekssporede betonvej ned. Men det skal være løgn, mener andre. En storby har brug for brutal beton og dunkle kroge, for mennesket kan ikke leve af parkourbaner alene. Lige nu står kampen om det gode byliv under 'Buen' – måske er det ligefrem en ny Amager Fælled-sag

Dér hvor ressourcerne er

Klasseforskellene i Vesten bliver mere og mere udtalte, men vi taler stadig om dem, som levede vi i 1950’erne, mener sociologen Richard Florida – faderen til begrebet den kreative klasse. Vi har brug for at tale åbent om de socio-økonomiske forskelle mellem uddannelser, jobfunktioner og en voksende adskillelse mellem by og land. En ny klassekamp er i gang – vi flytter os bare ikke

Kulturminister uden penge

Oplevelsesøkonomen Uffe Elbæk kan først som sidst droppe forestillingen om, at kunstens kreative vækstpotentiale skal redde ham fra meget snart at foretage de nødvendige prioriteringer af, hvad staten støtter af kunst og kultur

Den kreative klasse rykker ind i Kulturministeriet

Efter 10 år med skiftende konservative ministre, overtages Kulturministeriet af en storbyradikal, homoseksuel kosmo-polit med en fortid som kaospilot. Valget af Uffe Elbæk varsler ifølge eksperter et opgør med nationalkonservativ kulturnostalgi. Men også en udbygning af ideen om kultur som oplevelsesøkonomi

De alternative miljøers dilemma

Vil man overhovedet skabe alternativer? Eller har man det fint nok som kreative brikker og vækstdrivere i et økonomisk system, der i disse år endnu en gang beviser, hvordan det på fascinerende vis formår at inkorporere alt, hvad der minder om oprør, i en vækstdiskurs?

Afvæbnende Svendborg

Svendborg siges at være det nye tilflyttermål for 'den kreative klasse'. Information satte sig for at undersøge sagen

Den kreative klasse - et farligt fata morgana

Vi får atter en tur i manegen med begrebet 'den kreative klasse', som nu flytter til provinsen

Kong Ole og alle de andre rødder

Er det ret og rimeligt, at man arver tronen her i år 2009? Her er en gennemtænkt plan for, hvordan vi i demokratiske Danmark fornyer kongehuset og bevarer dets markedsføringsværdi

Lad latte være latte

Den kreative klasse var et smart mærkat, som er ved at være godt slidt. Radikale Venstre bør gøre en dyd ud af kulturelle og politiske rødder i noget så gammeldags og 'old school' som andelsbevægelsen og højskolebevægelsen

Sider

Mest læste

  1. Svendborg siges at være det nye tilflyttermål for 'den kreative klasse'. Information satte sig for at undersøge sagen
  2. Bispeengbuen i København er grim og grå. En rigtig ’øjenbæ’, mener politikerne, der lige nu står i kø for at rive den sekssporede betonvej ned. Men det skal være løgn, mener andre. En storby har brug for brutal beton og dunkle kroge, for mennesket kan ikke leve af parkourbaner alene. Lige nu står kampen om det gode byliv under 'Buen' – måske er det ligefrem en ny Amager Fælled-sag
  3. Da caffe latten kom til Danmark blev den hurtigt synonym med Det Radikale Venstre og den kreative klasse. Det var kaffen for den storbysmarte elite, som troede på Richard Floridas tanker om, at innovation og kreativitet skulle sikre den økonomiske fremtid. Men latten blev hurtigt et skældsord – og en del af kulturkampen. I dag er den flyttet til provinsen og i storbyerne er man videre til nye kaffetyper – og teorier