Person

Richard Strauss

Artikler
Anmeldelse
18. oktober 2022

Abrahamsens uhørt fascinerende koncert griber tilbage til naturhornets klangverden

Hans Abrahamsen har komponeret sin nye hornkoncert til solohornisten Stefan Dohr fra Berliner Filharmonikerne. Han blev torsdagskoncertens oplevelse i et uhørt fascinerende værk, der griber tilbage til naturhornets klangverden
Arkivfoto: Fabio Luisi stod i spidsen for torsdagskoncerten med DR SymfoniOrkestret, hvor Abrahamsen blev sat sammen med de to betydningsfulde komponister i tysk musik Richard Strauss og Robert Schumann.
Klassisk musikskole
1. maj 2020

Det er oboisten, der sætter kammertonen: »Vi betragter os selv som orkestrets aristokrati«

Oboen er et af verdens sværeste instrumenter at mestre og tiltrækker derfor ofte en fandenivoldsk personlighedstype. I en ny serie om klassiske musikere og deres instrumenter fortæller mangeårig solooboist i Det Kgl. Kapel, Henrik Goldschmidt, om den genstridige og melankolske obo – med udgangspunkt i et konkret mesterværk
Henrik Goldschmidt.
Anmeldelse
12. februar 2019

Strauss kunne komponere en ske. For Wagner var det ikke lige så enkelt

Trods en flot koncert kan det være svært at tage Wagners ’Parsifal’ i koncertant opførelse alvorligt, ikke mindst sat over for Strauss’ virkeligere omgang med uvirkeligheden
Anmeldelse
16. oktober 2018

Lise Davidsen triumferede med Strauss’ svanesang

Den norske sopran vendte torsdag tilbage til Koncerthuset, denne gang i Richard Strauss’ sidste orkestersange. Det er svært at få øje på, hvem af tidens divaer der kan gøre det lige så uforglemmeligt
Baggrund
15. juli 2017

Richard Strauss: Beundret – og overvurderet

Richard Strauss blev hyldet som den geniale arvtager af den hellige tyske musiktradition og lod sig villigt favne af nationalsocialisterne
Richard Strauss blev hyldet som den geniale arvtager af den hellige tyske musiktradition og lod sig villigt favne af nationalsocialisterne
Anmeldelse
29. april 2016

Uartige Salome

Hvorfor er man så lykkelig, når Salome står og stråler i et gigantisk afhugget hoved? Det er et under, der først og fremmest ligger i Richard Strauss’ musik, og som også er tæt på en realiseret scenisk udlevelse i Stefan Herheims musikalske opsætning af operaen ’Salome’
Hvorfor er man så lykkelig, når Salome står og stråler i et gigantisk afhugget hoved? Det er et under, der først og fremmest ligger i Richard Strauss’ musik, og som også er tæt på en realiseret scenisk udlevelse i Stefan Herheims musikalske opsætning af operaen ’Salome’
Baggrund
26. september 2014

Finkultur har mistet værdi som klassemarkør

Som dannet menneske er det i dag vigtigere at have en mening om Britney Spears end om Richard Strauss. Den kulturelle overklasses smag er ikke længere ’fin’. I stedet markerer eliten sig ved at intellektualisere over sit brede kulturforbrug. Klassesamfundet lever stadig i bedste velgående – nu bare i det skjulte
Som dannet menneske er det i dag vigtigere at have en mening om Britney Spears end om Richard Strauss. Den kulturelle overklasses smag er ikke længere ’fin’. I stedet markerer eliten sig ved  at intellektualisere over sit brede kulturforbrug. Klassesamfundet lever stadig i bedste velgående – nu bare i det skjulte
Anmeldelse
6. juni 2014

Et geni uden politiske idealer

Kunstnerisk var han et geni, politisk hæmningsløst naiv. Jakob Levinsen giver os den første biografi på dansk om Tysklands store komponist Richard Strauss, der i næste uge ville være fyldt 150 år
Richard Strauss’ kærlighed til musik overskyggede alt, og det handlede for ham om at fremme sin egen karriere og sikre et fortsat musikalsk liv i det nye Tyskland, ligegyldigt hvem der nu var ved magten. Arkivfoto
Anmeldelse
17. august 2012

Tryllefløjten og dens efterfølger i Salzburg

Under ’Festspillene’ i Salzburg løftede Nikolaus Harnoncourt første del af ’Tryllefløjten’ til nye højder, anden del fik sin verdenspremiere, mens Puccinis Bohème skuffede trods divaen Anna Netrebko
Papageno omgivet af sine forældre i Peter von Winters Labyrinten. F.v. Ute Gfrerer, Thomas Tatzl og Anton Scharinger. .
Anmeldelse
10. januar 2012

Sørgemusik og bjergvandring

Fyringer, elitekultur, tysk og dansk mentalitet, undergang og natur-oplevelser hvirvlede rundt som påtrængende temaer under Det Kongelige Kapels Strauss-koncert

Sider

  • Klassisk musikskole
    1. maj 2020

    Det er oboisten, der sætter kammertonen: »Vi betragter os selv som orkestrets aristokrati«

    Oboen er et af verdens sværeste instrumenter at mestre og tiltrækker derfor ofte en fandenivoldsk personlighedstype. I en ny serie om klassiske musikere og deres instrumenter fortæller mangeårig solooboist i Det Kgl. Kapel, Henrik Goldschmidt, om den genstridige og melankolske obo – med udgangspunkt i et konkret mesterværk
    Henrik Goldschmidt.
  • Baggrund
    26. september 2014

    Finkultur har mistet værdi som klassemarkør

    Som dannet menneske er det i dag vigtigere at have en mening om Britney Spears end om Richard Strauss. Den kulturelle overklasses smag er ikke længere ’fin’. I stedet markerer eliten sig ved at intellektualisere over sit brede kulturforbrug. Klassesamfundet lever stadig i bedste velgående – nu bare i det skjulte
    Som dannet menneske er det i dag vigtigere at have en mening om Britney Spears end om Richard Strauss. Den kulturelle overklasses smag er ikke længere ’fin’. I stedet markerer eliten sig ved  at intellektualisere over sit brede kulturforbrug. Klassesamfundet lever stadig i bedste velgående – nu bare i det skjulte
  • 12. februar 2008

    Inga Nielsen er død

    Den danske sopran Inga Nielsen døde søndag aften, 61 år af kræft. Hun huskes verden over for den præcise og fleksible stemme, for sin evne til regulering af volumen og frasering, om hendes mageløse dramatiske evner og indsigt i sine mange personer
    Inga Nielsen var en af de få, der overhovedet har bundet an med det umenneskeligt svære værk, Schoenbergs opera -Erwartung-. Her på Royal Opera House i Covent Garden i London i 2002. Det var et af hendes karrieres højdepunkter.
  • Anmeldelse
    17. marts 2010

    Mahler - en verden i musik

    Gustav Mahlers symfonier hænger uløseligt sammen med hans egen eksistens og skæbne, men de handler samtidig om tilværelsens store spørgsmål. Mahlers 150 år fejres for tiden ved en grandios nordisk festival i Stockholm. Vores anmelder har fulgt de første seks koncerter
    Gustav Mahlers symfonier hænger uløseligt sammen med hans egen eksistens og skæbne, men de handler samtidig om tilværelsens store spørgsmål. Mahlers 150 år fejres for tiden ved en grandios nordisk festival i Stockholm. Vores anmelder har fulgt de første seks koncerter
  • 5. april 2008

    Taktstokkens magi

    Dirigenten Herbert von Karajan ville i dag være fyldt 100 år. Han var en genial musiker, et brutalt magtmenneske og en fremsynet købmand. To årtier efter sin død svæver Karajan fortsat over vandene
    Herbert von Karajan - sådan som han ønskede at se sig selv.
  • Baggrund
    15. juli 2017

    Richard Strauss: Beundret – og overvurderet

    Richard Strauss blev hyldet som den geniale arvtager af den hellige tyske musiktradition og lod sig villigt favne af nationalsocialisterne
    Richard Strauss blev hyldet som den geniale arvtager af den hellige tyske musiktradition og lod sig villigt favne af nationalsocialisterne
  • Anmeldelse
    29. august 2008

    En lille robot i menneskehedens tjeneste

    Pixar og Andrew Stantons computeranimerede 'WALL·E' er en sjældent idérig familiefilm, der ud over at være meget vittig og smuk rummer en kras kritik af menneskets hovedløse konsumkultur
    Det er ironisk nok robotter, der skal fortælle menneskene, hvordan de får styr på verden igen. Men det gør de smukt og poetisk.
  • Anmeldelse
    29. april 2016

    Uartige Salome

    Hvorfor er man så lykkelig, når Salome står og stråler i et gigantisk afhugget hoved? Det er et under, der først og fremmest ligger i Richard Strauss’ musik, og som også er tæt på en realiseret scenisk udlevelse i Stefan Herheims musikalske opsætning af operaen ’Salome’
    Hvorfor er man så lykkelig, når Salome står og stråler i et gigantisk afhugget hoved? Det er et under, der først og fremmest ligger i Richard Strauss’ musik, og som også er tæt på en realiseret scenisk udlevelse i Stefan Herheims musikalske opsætning af operaen ’Salome’