Person

Richard Strauss

Strauss kunne komponere en ske. For Wagner var det ikke lige så enkelt

Trods en flot koncert kan det være svært at tage Wagners ’Parsifal’ i koncertant opførelse alvorligt, ikke mindst sat over for Strauss’ virkeligere omgang med uvirkeligheden

Lise Davidsen triumferede med Strauss’ svanesang

Den norske sopran vendte torsdag tilbage til Koncerthuset, denne gang i Richard Strauss’ sidste orkestersange. Det er svært at få øje på, hvem af tidens divaer der kan gøre det lige så uforglemmeligt

Richard Strauss: Beundret – og overvurderet

Richard Strauss blev hyldet som den geniale arvtager af den hellige tyske musiktradition og lod sig villigt favne af nationalsocialisterne

Uartige Salome

Hvorfor er man så lykkelig, når Salome står og stråler i et gigantisk afhugget hoved? Det er et under, der først og fremmest ligger i Richard Strauss’ musik, og som også er tæt på en realiseret scenisk udlevelse i Stefan Herheims musikalske opsætning af operaen ’Salome’

Finkultur har mistet værdi som klassemarkør

Som dannet menneske er det i dag vigtigere at have en mening om Britney Spears end om Richard Strauss. Den kulturelle overklasses smag er ikke længere ’fin’. I stedet markerer eliten sig ved at intellektualisere over sit brede kulturforbrug. Klassesamfundet lever stadig i bedste velgående – nu bare i det skjulte

Et geni uden politiske idealer

Kunstnerisk var han et geni, politisk hæmningsløst naiv. Jakob Levinsen giver os den første biografi på dansk om Tysklands store komponist Richard Strauss, der i næste uge ville være fyldt 150 år

Tryllefløjten og dens efterfølger i Salzburg

Under ’Festspillene’ i Salzburg løftede Nikolaus Harnoncourt første del af ’Tryllefløjten’ til nye højder, anden del fik sin verdenspremiere, mens Puccinis Bohème skuffede trods divaen Anna Netrebko

Sørgemusik og bjergvandring

Fyringer, elitekultur, tysk og dansk mentalitet, undergang og natur-oplevelser hvirvlede rundt som påtrængende temaer under Det Kongelige Kapels Strauss-koncert

Et værdigt farvel

Kasper Bech Holten og Michael Schönwandt var tæt på at overgå sig selv ved premieren på Richard Strauss og Hugo von Hofmannsthals opera 'Kvinden uden skygge'

Bløde violiner og kattepotede horn

Torsdag aften indledtes sæsonen i Koncerthuset med en stort planlagt og lykkeligt afviklet åbningskoncert

Sider

Mest læste

  1. Som dannet menneske er det i dag vigtigere at have en mening om Britney Spears end om Richard Strauss. Den kulturelle overklasses smag er ikke længere ’fin’. I stedet markerer eliten sig ved at intellektualisere over sit brede kulturforbrug. Klassesamfundet lever stadig i bedste velgående – nu bare i det skjulte
  2. Richard Strauss blev hyldet som den geniale arvtager af den hellige tyske musiktradition og lod sig villigt favne af nationalsocialisterne
  3. Dirigenten Herbert von Karajan ville i dag være fyldt 100 år. Han var en genial musiker, et brutalt magtmenneske og en fremsynet købmand. To årtier efter sin død svæver Karajan fortsat over vandene
  4. Det nationale pladeselskab Dacapo skriver kulturhistorie med udgivelsen af Rued Langgaards 16 symfonier
  5. Gustav Mahlers symfonier hænger uløseligt sammen med hans egen eksistens og skæbne, men de handler samtidig om tilværelsens store spørgsmål. Mahlers 150 år fejres for tiden ved en grandios nordisk festival i Stockholm. Vores anmelder har fulgt de første seks koncerter
  6. Mahler ønskede at opbygge en hel verden i sine symfonier, og i den 3. symfoni handler det slet og ret om jordens skabelse. Den var ganske passende sat på ugens torsdagskoncert
  7. Den danske sopran Inga Nielsen døde søndag aften, 61 år af kræft. Hun huskes verden over for den præcise og fleksible stemme, for sin evne til regulering af volumen og frasering, om hendes mageløse dramatiske evner og indsigt i sine mange personer
  8. Hvorfor er man så lykkelig, når Salome står og stråler i et gigantisk afhugget hoved? Det er et under, der først og fremmest ligger i Richard Strauss’ musik, og som også er tæt på en realiseret scenisk udlevelse i Stefan Herheims musikalske opsætning af operaen ’Salome’