Person

Richard Wagner

Anmeldelse
20. april 2022

Hos DR er Wagners ’Parsifal’ landet i hænderne på den mesterlige Ádám Fischer

Det handler om tro, synd, lidelse, medlidenhed og forløsning, en fire timer lang opera, som i DR’s koncertopførelse blev fordelt over to aftener. At det var en begivenhed, skyldtes først og fremmest bassangeren Stephen Milling og dirigenten Ádám Fischers spændstige og uhyre sensitive tilgang
Med dirigenten Ádám Fischer gør DR opførslen af ’Parsifal’ til noget særligt.
Anmeldelse
20. april 2022

Hos DR er Wagners ’Parsifal’ landet i hænderne på den mesterlige Ádám Fischer

Det handler om tro, synd, lidelse, medlidenhed og forløsning, en fire timer lang opera, som i DR’s koncertopførelse blev fordelt over to aftener. At det var en begivenhed, skyldtes først og fremmest bassangeren Stephen Milling og dirigenten Ádám Fischers spændstige og uhyre sensitive tilgang
Med dirigenten Ádám Fischer gør DR opførslen af ’Parsifal’ til noget særligt.
Anmeldelse
5. april 2022

Bratscherne viste vejen i Blomstedts storslåede Bruckner-opførelse

Anton Bruckners fjerde symfoni gennemspiller en åndelig dramaturgi med tilløb, opstemninger, afbrydelser, nye ansatser og mægtige kraftbølger. Og med DR Symfoniorkestret under Herbert Blomstedts urokkelige tilstedeværelse og rolige armbevægelser blev man ført dybt ind i dette musikalske mysterium
Herbert Blomstedt styrede orkestret gennem førstesatsens tre kolossalt dynamiske faser med en kraft og en autoritet, som satte sig dybt. Ikke ved magt og styrke, men ved den spinkle, gamle mands ånd.
Operachefens farvel
12. marts 2022

Operachef John Fulljames forlader Det Kongelige Teater med en elegant signatur-opsætning af Wagners storværk

John Fulljames og scenograf Tom Scutts iscenesættelse af Wagners ’Valkyrien’ er sparsom og minimalistisk og taler lavere end musikken, men lander det tunge drama elegant i en moderne verden
I John Fulljames’ tidssvarende opsætning af ’Valkyrien’ er Wotan en mesterarkitekt med en stor tegnestue.
Anmeldelse
15. februar 2022

Middelalderlige myter forenede Kaija Saariahos æteriske musik med Wagners operaverden

Den berømte finske komponist kuraterede fælleskoncerten med Copenhagen Phil og Det Kongelige Danske Musikkonservatorium: To af hendes egne værker kædet sammen med forspil til tre af Wagners operaer. Det lagde op til en anderledes koncertdramaturgi, men den blev ikke konsekvent gennemført
Kaija Saariahos æteriske musik blev kombineret med Wagners operaverden.
Anmeldelse
11. december 2020

Liturgys metalopera er et fascinerende bæst

Wagnerske ambitioner, black metal, esoterisk filosofi og transaktivisme. Liturgys nye operaeksperiment er en stor mundfuld, men for det meste bærer eksperimentet frugt
Hunter Hunt-Hendrix er hovedarkitekten bag Liturgy og den nye udgivelse ’Origin of the Alimonies’.
Klassisk musikskole
1. maj 2020

Det er oboisten, der sætter kammertonen: »Vi betragter os selv som orkestrets aristokrati«

Oboen er et af verdens sværeste instrumenter at mestre og tiltrækker derfor ofte en fandenivoldsk personlighedstype. I en ny serie om klassiske musikere og deres instrumenter fortæller mangeårig solooboist i Det Kgl. Kapel, Henrik Goldschmidt, om den genstridige og melankolske obo – med udgangspunkt i et konkret mesterværk
Henrik Goldschmidt.
Anmeldelse
15. august 2019

Bayreuth møder Islamisk Stat og Nürnbergs spøgelser

Festspillene i den lille sydtyske by Bayreuth stiller hvert år med en særlig attraktion, det fremragende festspilorkester, som samler dedikerede musikere fra hele Tyskland. Ellers kan det gå op og ned i bestræbelserne for at opdatere arven fra Richard Wagner. I årets festspil lyser ‘Mestersangerne i Nürnberg’ atter op som en tankevækkende diskussion af tysk kulturs implikationer for tysk politik i det 20. århundrede
Ved det årlige Bayreuth Festspil blev Wagners tre dramaer, Parsifal, Mestersangerne i Nürnberg og Tristan og Isolde, genopsat. Her ses en scene fra Mestersangerne i Nürnberg, der i følge Informations anmelder Valdemar Lønsted er et stykke »usædvanligt stimulerende musikteater.«
Anmeldelse
12. februar 2019

Strauss kunne komponere en ske. For Wagner var det ikke lige så enkelt

Trods en flot koncert kan det være svært at tage Wagners ’Parsifal’ i koncertant opførelse alvorligt, ikke mindst sat over for Strauss’ virkeligere omgang med uvirkeligheden
Anmeldelse
11. september 2018

Dugfrisk død og kærlighed i Operaen ved fremragende kapelkoncert

Man kan være træt af temakoncerter, men når Det Kongelige Kapel kommer op af graven og spiller symfonisk musik under stjernedirigenten Marek Janowski, bliver sammenhængskraften mere end bare en koncerttitel

Sider

  • Klassisk musikskole
    1. maj 2020

    Det er oboisten, der sætter kammertonen: »Vi betragter os selv som orkestrets aristokrati«

    Oboen er et af verdens sværeste instrumenter at mestre og tiltrækker derfor ofte en fandenivoldsk personlighedstype. I en ny serie om klassiske musikere og deres instrumenter fortæller mangeårig solooboist i Det Kgl. Kapel, Henrik Goldschmidt, om den genstridige og melankolske obo – med udgangspunkt i et konkret mesterværk
    Henrik Goldschmidt.
  • Anmeldelse
    20. april 2022

    Hos DR er Wagners ’Parsifal’ landet i hænderne på den mesterlige Ádám Fischer

    Det handler om tro, synd, lidelse, medlidenhed og forløsning, en fire timer lang opera, som i DR’s koncertopførelse blev fordelt over to aftener. At det var en begivenhed, skyldtes først og fremmest bassangeren Stephen Milling og dirigenten Ádám Fischers spændstige og uhyre sensitive tilgang
    Med dirigenten Ádám Fischer gør DR opførslen af ’Parsifal’ til noget særligt.
  • Baggrund
    9. oktober 2009

    Hun skriver på fortidens vrede

    Nobelprisen i litteratur går i år til den rumænsk-tyske forfatter Herta Müller. Hendes uforsonlige forhold til sin egen fortid løber som en rød tråd igennem hele forfatterskabet
    Den 56-årige rumænsk-tyske forfatter Herta Müller reagerede med både ydmyghed og vantro, da Det Svenske Akademi i går tildelte hende Nobels litteraturpris 2009. Hun modtager prisen for med koncentreret poesi og saglig prosa at have skildret 'de fordrevnes landskab', som det hedder i nobelkomiteens begrundelse.
  • Interview
    22. maj 2013

    Richard Wagner – manden, myten og musikken

    Richard Wagner ville onsdag være fyldt 200 år. Musikalsk var han revolutionerende, politisk var han kontroversiel
    Richard Wagner ved flyglet. Arkivfoto
  • Anmeldelse
    11. september 2018

    Dugfrisk død og kærlighed i Operaen ved fremragende kapelkoncert

    Man kan være træt af temakoncerter, men når Det Kongelige Kapel kommer op af graven og spiller symfonisk musik under stjernedirigenten Marek Janowski, bliver sammenhængskraften mere end bare en koncerttitel
  • 9. december 1999

    Kultur

    Udstillinger *De glade givere - museernes bedste billeder er sammensat af Knud W. Jensen, der viser eksempler på, hvad museumsstiftere, fonde og samlere har betydet for museumslivet i det 20...
  • 20. april 2005

    I Lars von Triers mørke

    Lars von Trier havde kunstnerisk malet sig op i et hjørne - derfor måtte han opgive den stort opslåede opsætning af Richard Wagners Ring i Bayreuth. Baggrunden for at trække sig ud af projektet var ifølge Trier, at den rette måde at iscenesætte Wagner på i dag, var, at alt skulle udspille sig i totalt mørke, så publikum selv kunne danne sig billeder
  • 18. december 2008

    Litteraturen under træet

    Godt og skidt. Informations anmeldere opsummerer året, der gik, og anbefaler litteratur, der jo eventuelt kan lægges under juletræet
    Godt og skidt. Informations anmeldere opsummerer året, der gik, og anbefaler litteratur, der jo eventuelt kan lægges under juletræet