Person

Richard Wagner

Liturgys metalopera er et fascinerende bæst

Wagnerske ambitioner, black metal, esoterisk filosofi og transaktivisme. Liturgys nye operaeksperiment er en stor mundfuld, men for det meste bærer eksperimentet frugt

Det er oboisten, der sætter kammertonen: »Vi betragter os selv som orkestrets aristokrati«

Oboen er et af verdens sværeste instrumenter at mestre og tiltrækker derfor ofte en fandenivoldsk personlighedstype. I en ny serie om klassiske musikere og deres instrumenter fortæller mangeårig solooboist i Det Kgl. Kapel, Henrik Goldschmidt, om den genstridige og melankolske obo – med udgangspunkt i et konkret mesterværk

Bayreuth møder Islamisk Stat og Nürnbergs spøgelser

Festspillene i den lille sydtyske by Bayreuth stiller hvert år med en særlig attraktion, det fremragende festspilorkester, som samler dedikerede musikere fra hele Tyskland. Ellers kan det gå op og ned i bestræbelserne for at opdatere arven fra Richard Wagner. I årets festspil lyser ‘Mestersangerne i Nürnberg’ atter op som en tankevækkende diskussion af tysk kulturs implikationer for tysk politik i det 20. århundrede

Strauss kunne komponere en ske. For Wagner var det ikke lige så enkelt

Trods en flot koncert kan det være svært at tage Wagners ’Parsifal’ i koncertant opførelse alvorligt, ikke mindst sat over for Strauss’ virkeligere omgang med uvirkeligheden

Dugfrisk død og kærlighed i Operaen ved fremragende kapelkoncert

Man kan være træt af temakoncerter, men når Det Kongelige Kapel kommer op af graven og spiller symfonisk musik under stjernedirigenten Marek Janowski, bliver sammenhængskraften mere end bare en koncerttitel

Wagners mest umiddelbare, medrivende og livsbekræftende musik funklede i Odenses nye kulturhus

Med et budget på 16 millioner har Odense Symfoniorkester realiseret to sceniske opførelser af Wagners ’Nibelungens ring’. Den åndelige kraft var den russiske chefdirigent Alexander Vedernikov, og takket være hans format blev projektet en musikalsk begivenhed. Vores anmelder rapporterer om Ringens to første dele

Masser af velour

Ny Wagner-biografi lover psykologisk insigt, men afslører mere om komponistens klædeskab end hans skaberånd

Wagner-fejring i Koncerthuset

Rafael Frühbeck de Burgos var ankermanden i DR’s Wagner-galla. Det skete med den forventede gedigne orkesterkultur, men det var sopranen Ann Petersen, der stod for de opsigtsvækkende indslag

Kraftgeniet i Bayreuth

Richard Wagners liv og værk behandlet i ny lidt ujævn bog

Richard Wagner – manden, myten og musikken

Richard Wagner ville onsdag være fyldt 200 år. Musikalsk var han revolutionerende, politisk var han kontroversiel

Sider

Mest læste

  1. Lars von Trier havde kunstnerisk malet sig op i et hjørne - derfor måtte han opgive den stort opslåede opsætning af Richard Wagners Ring i Bayreuth. Baggrunden for at trække sig ud af projektet var ifølge Trier, at den rette måde at iscenesætte Wagner på i dag, var, at alt skulle udspille sig i totalt mørke, så publikum selv kunne danne sig billeder
  2. Richard Wagner ville onsdag være fyldt 200 år. Musikalsk var han revolutionerende, politisk var han kontroversiel
  3. Oboen er et af verdens sværeste instrumenter at mestre og tiltrækker derfor ofte en fandenivoldsk personlighedstype. I en ny serie om klassiske musikere og deres instrumenter fortæller mangeårig solooboist i Det Kgl. Kapel, Henrik Goldschmidt, om den genstridige og melankolske obo – med udgangspunkt i et konkret mesterværk
  4. Wagners sidste opera er egentlig ikke en opera, snarere et gådefuldt mysteriespil. Den Kongelige Opera sætter nu nyt lys i mere end en forstand på Parsifal, og det er blevet en stærkt engagerende opsætning
  5. Nobelprisen i litteratur går i år til den rumænsk-tyske forfatter Herta Müller. Hendes uforsonlige forhold til sin egen fortid løber som en rød tråd igennem hele forfatterskabet
  6. Det Kongelige Teater banker for alvor på døren til operahusenes Champions League. Det kan ses af de fire Richard Wagner Ring-operaer som nu kan opleves på dvd
  7. Sagnomspunden udgave af 'Tristan og Isolde' på dvd
  8. Anne-Marie Vedsø Olesens seneste roman skildrer kunstens kraft, men ejer den ikke selv