Person

Rita Kernn-Larsen

Artikler
Kunstkritik
25. april 2023

Hvornår bliver kønnet ligegyldigt i kunsten?

Både Danmark og Frankrig sætter fokus på de kvindelige surrealister. En overvældende udstilling på Montmartre i Paris viser med en enorm mangfoldighed af også danske værker, at historien langtfra er udlagt endnu
Jane Graverol: ’Le Sacre du Printemps’, 1960.
Anmeldelse
11. maj 2022

Kvindelige og nonbinære kunstnere fra mellemkrigstidens Paris var også koryfæer i deres samtid

Fabelagtig udstilling af kvindelige og nonbinære kunstnere fra mellemkrigstiden på Musée du Luxembourg i Paris oser af selvsikkerhed, lidenskab og kunstneriske eksperimenter. Kvinderne var med i front i deres samtid, først sidenhen blev de skrevet ud af kunsthistorien
Fabelagtig udstilling af kvindelige og nonbinære kunstnere fra mellemkrigstiden på Musée du Luxembourg i Paris oser af selvsikkerhed, lidenskab og kunstneriske eksperimenter. Kvinderne var med i front i deres samtid, først sidenhen blev de skrevet ud af kunsthistorien
Anmeldelse
17. december 2021

’Gennembrud’ er på ingen måde en woke bog, men er gennemgående klassisk, seriøs kunsthistorie

’Gennembrud’ samler for første gang en overset generation af kvindelige kunstnere. Den er bedst, når den fortolker livligt løs, og kedeligst når den refererer tørt
’Gennembrud’ samler forfatterens viden og passion for feltet i en bog, der rækker helt tilbage til 1600-tallet og til i dag og præsenterer henved 100 kunstnerportrætter. Her Kirsten Justesen.
Anmeldelse
28. august 2018

Hatten af for en vovet udstilling af surrealisten Rita Kernn-Larsens hoved- og mellemværker

Det er på høje tid med en samlet præsentation af den danske surrealistiske maler Rita Kernn-Larsens værker, men totaliscenesættelsen af hendes kunstnerskab på Gl. Holtegaard er kun delvist vellykket
Rita Kernn-Larsen: ’Træpantomime’, (1934).