Person

Roger Ebert

Anmeldelse
8. juli 2021

Kunne du lide ’Parasite’, skal du se den fremragende forløber ’Mother’

Repremieren på Bong Joon-hos ’Mother’ fra 2009 viser, hvordan han allerede dengang var en mester i at skabe forrygende billeder såvel som en fascinerende fortælling
Den 27-årige Do-Joon er hele omdrejningspunktet i sin mors enkle liv. Da han en dag beskyldes for at have begået et mord, sætter hun derfor alt ind på at få ham frikendt.
Essay
19. december 2019

Derfor er ’Nader og Simin – en separation’ en af de bedste film i dette århundrede

Iranske Asghar Farhadis ’Nader og Simin – en separation’ fra 2011 undersøger og udstiller vores moralske virkelighed med radikalitet og kunstnerisk vilje, og den er film nummer 19 i Informations julekalender
Ud fra deres egne motiver og principper gør alle personerne det rigtige i ’Nader og Sidim – en separation’. Alle stræber efter det gode, men alle kommer også til skade. Ingen er uskyldige, og ingen er uden ansvar.
Feature
3. august 2019

»’Like a Virgin’ handler om en pige, som er vild med en fyr med en stor pik«

Quentin Tarantinos første film, ’Reservoir Dogs’, fra 1992 viser, hvordan man kan bruge replikker til at opbygge verden og dialoger til at knytte den gamle verden til en ny virkelighed
Mændene i Reservoir Dogs er klædt i hvide skjorter, sorte jakker, og de bærer smalle slips. Som ikoner fra 1950’erne. Men deres samtaler viser hele tiden, at de også er meget mere end det.
Kommentar
31. august 2018

Mød nicecore-bevægelsen: Kan Paddington og ’Queer Eye’ gøre verden bedre?

Intolerance, vold og konflikt skal bekæmpes med venlighed og empati. Det er den lære, man kan drage af film som ’Paddington 2’ og en realityserie som ’Queer Eye’. De er to af frontløberne i en ny bevægelse, nicecore, hvor forståelse, indlevelse og åbenhed er i højsædet
Bjørnen Paddington leder efter det gode i alle, og selv blandt de hårdkogte fanger i fængslet finder han det i Paul Kings ’Paddington 2’.
24. maj 2014

Dagbog fra Cannes: I brechen for filmkunsten

På filmfestivalen i Cannes bliver Informations filmredaktør udfordret og får et fingerpeg om, hvor filmkunsten bevæger sig hen. Den selvsamme filmkunst, der har det svært og skal plejes og beskyttes
 I år er det 20 år siden filmen Pulp Fiction vandt Den Gyldne Palme. Her ses skuespillerne fra filmen Uma Thurman, John Travolta og Travoltas hustru Kelly Preston, produceren Lawrence Bender og instruktør Quentin Tarantino på den røde løber til dette års festival. Men hvis efternavnet ikke er Tarantino, Leigh eller Dardenne, så kan det være svært at få distribution i de danske biografer. 
Baggrund
20. oktober 2011

She did it her way

Den kontroversielle og ofte kontrære filmkritiker Pauline Kael var en ener, som for alt i filmverden ikke må gå i glemmebogen, mener en oprørt kollega
Den kontroversielle og ofte kontrære filmkritiker Pauline Kael var en ener, som for alt i filmverden ikke må gå i glemmebogen, mener en oprørt kollega
Anmeldelse
20. oktober 2011

Citizen Kane

Orson Welles’ sort/hvide debutfilm er en strukturelt og visuelt opfindsom og både humoristisk og dramatisk skildring af et ensomt menneskes besatte jagt på anerkendelse og kærlighed
Orson Welles’ sort/hvide debutfilm er en strukturelt og visuelt opfindsom og både humoristisk og dramatisk skildring af et ensomt menneskes besatte jagt på anerkendelse og kærlighed
Baggrund
24. marts 2011

Det kom og kom fra det ydre rum

Er vi alene i universet? Ikke hvis man spørger Hollywood og omegn, og på film vil de fremmede os alt fra frelse til fuldstændig udslettelse
Er vi alene i universet? Ikke hvis man spørger Hollywood og omegn, og på film vil de fremmede os alt fra frelse til fuldstændig udslettelse
Anmeldelse
3. marts 2011

Stor italiensk filmkolos på det lille posthus

Kære læsere. Posthus Teatret viser i de næste måneder en kæmpekolos af en italiensk familiekrønike, Marco Tullia Giordanas En italiensk familie. Den er seks timer lang. Hvis I vil daske lidt til jeres kulturforbrugsvaner og lade en film krybe romanagtigt ind i maven på jer, hvis I vil blive i et univers, der indrammer livet med tålmodighed og visdom så se den
Marco Tullio Giordanas prisvindende filmkrønike, 'En italiensk familie', strækker sig fra 1963 til 2003. Personfortællingerne går hånd i hånd med en skildring af Italiens politiske strømninger, især 70'ernes oprørsgrupper og de psykisk syges kamp for menneskestatus gennem de fire årtier.
Baggrund
3. februar 2011

Dimensionsforvirring

Gimmick eller filmteknologisk landvinding? Meningerne om 3D-film er mange og delte, og hverken den amerikanske filmkritiker Roger Ebert eller Informations filmredaktør bryder sig om fænomenet, som trækker millioner af mennesker i biografen
Gimmick eller filmteknologisk landvinding? Meningerne om 3D-film er mange og delte, og hverken den amerikanske filmkritiker Roger Ebert eller Informations filmredaktør bryder sig om fænomenet, som trækker millioner af mennesker i biografen
  • Essay
    19. december 2019

    Derfor er ’Nader og Simin – en separation’ en af de bedste film i dette århundrede

    Iranske Asghar Farhadis ’Nader og Simin – en separation’ fra 2011 undersøger og udstiller vores moralske virkelighed med radikalitet og kunstnerisk vilje, og den er film nummer 19 i Informations julekalender
    Ud fra deres egne motiver og principper gør alle personerne det rigtige i ’Nader og Sidim – en separation’. Alle stræber efter det gode, men alle kommer også til skade. Ingen er uskyldige, og ingen er uden ansvar.
  • Baggrund
    3. februar 2011

    Dimensionsforvirring

    Gimmick eller filmteknologisk landvinding? Meningerne om 3D-film er mange og delte, og hverken den amerikanske filmkritiker Roger Ebert eller Informations filmredaktør bryder sig om fænomenet, som trækker millioner af mennesker i biografen
    Gimmick eller filmteknologisk landvinding? Meningerne om 3D-film er mange og delte, og hverken den amerikanske filmkritiker Roger Ebert eller Informations filmredaktør bryder sig om fænomenet, som trækker millioner af mennesker i biografen
  • Anmeldelse
    20. oktober 2011

    Citizen Kane

    Orson Welles’ sort/hvide debutfilm er en strukturelt og visuelt opfindsom og både humoristisk og dramatisk skildring af et ensomt menneskes besatte jagt på anerkendelse og kærlighed
    Orson Welles’ sort/hvide debutfilm er en strukturelt og visuelt opfindsom og både humoristisk og dramatisk skildring af et ensomt menneskes besatte jagt på anerkendelse og kærlighed
  • Anmeldelse
    8. juli 2021

    Kunne du lide ’Parasite’, skal du se den fremragende forløber ’Mother’

    Repremieren på Bong Joon-hos ’Mother’ fra 2009 viser, hvordan han allerede dengang var en mester i at skabe forrygende billeder såvel som en fascinerende fortælling
    Den 27-årige Do-Joon er hele omdrejningspunktet i sin mors enkle liv. Da han en dag beskyldes for at have begået et mord, sætter hun derfor alt ind på at få ham frikendt.