Person

Roy Andersson

Filmfestival i Cannes
14. juli 2021

Wes Anderson er mere virkelighedsfjern end nogensinde i sin nye film, ’The French Dispatch’

Wes Anderson har med ’The French Dispatch’, der deltager i årets hovedkonkurrence i Cannes, lavet en smuk film fuld af vidunderlige og excentriske indslag. Det er dog også en fragmentarisk oplevelse, der mangler følelsesmæssig og menneskelig klangbund
Wes Anderson har med ’The French Dispatch’, der deltager i årets hovedkonkurrence i Cannes, lavet en smuk film fuld af vidunderlige og excentriske indslag. Det er dog også en fragmentarisk oplevelse, der mangler følelsesmæssig og menneskelig klangbund
Anmeldelse
17. juni 2021

Også i sin nye film, ’Om det uendelige’, skildrer Roy Andersson mennesket med omsorg og humor

En ulykkelig præst, der har mistet troen. En irriteret tandlæge, der drikker. En modfalden Hitler i sin bunker i Anden Verdenskrigs sidste dage. Det er blot nogle af de på én gang gruopvækkende og morsomme tableauer, svenske Roy Andersson serverer for publikum i sin nyeste film, ’Om det uendelige’
En præst, der har mistet sin tro, har mareridt om at blive korsfæstet ligesom Jesus i Roy Anderssons sorthumoristiske portræt af menneskeheden.
Essay
2. december 2019

Derfor er Roy Anderssons ’Sange fra anden sal’ en af dette århundredes bedste film

Efter 25 års spillefilmpause begik svenske Roy Andersson i 2000 sin forunderligt nedslående ’Sange fra anden sal’. I kunstpausen havde han instrueret omkring 300 reklamefilm, der kan ses som forstudier til mesterværket om det neoliberale samfunds knusende effekt. Og den er en af de 24 bedste film i det 21. århundrede i Informations filmjulekalender
Svenske Roy Andersson gransker nådesløst menneskeheden i al sin komik og tragik i ’Sange fra anden sal’.
Interview
3. august 2019

Phie Ambo ville lave en ’coming of age’-film om teenagere i byen og på landet, men så …

Dokumentarfilmen har nogle indbyggede begrænsninger, og det er en af grundene til, at Phie Ambo endnu ikke har fået lavet den nærgående film om unge på grænsen til voksenlivet, som hun har drømt om at lave i 20 år. Men måske er det i virkeligheden ikke så skidt for filmen, at tiden går, og hun bliver ældre
Dokumentarfilminstruktøren Phie Ambo.
Anmeldelse
25. maj 2019

’It Must Be Heaven’ er en morsom film om den undertrykkelse og dumhed, man møder overalt i verden

Den palæstinensiske filminstruktør Elia Suleiman har med sin seneste film, Cannes-deltageren ’It Must Be Heaven’, lavet en meget morsom og sine steder absurd film om verdens og menneskers dårskab
Den palæstinensiske filmskaber Elia Suleiman spiller en version af sig selv i sin sorthumoristiske nye film, ’It Must Be Heaven‘. Foto: Carole Bethuel
Feature
21. juli 2018

Roy Andersson: Civilisationskritikeren, der fik nok af dårlige og overfladiske film

Filminstruktøren Roy Andersson begyndte sin karriere allerede i 1960’erne, men det var først i 1990’erne, at han fandt sin unikke stemme. Siden da har han lavet tre sorthumoristiske og dybt humanistiske mesterværker om verdens og menneskehedens miserable tilstand
Filminstruktøren Roy Andersson begyndte sin karriere allerede i 1960’erne, men det var først i 1990’erne, at han fandt sin unikke stemme. Siden da har han lavet tre sorthumoristiske og dybt humanistiske mesterværker om verdens og menneskehedens miserable tilstand
Anmeldelse
9. juni 2017

Fremtidens danske filmfortællere

Det store filmiske nybrud mangler blandt de unge fiktionsinstruktører, der nu tager afgang fra Den Danske Filmskole. Men de kender deres virkemidler og forstår at fortælle historier
Fra ’Atalier’.
Anmeldelse
12. marts 2015

Det fortabte menneske

’En due sad på en gren og funderede over tilværelsen’ er Roy Anderssons tredje film i trilogien om dét at være menneske. En mesterlig film som man kan vælge enten at grine eller græde over. Eller både-og
’Det er dejligt at høre, I har det godt,’ bliver der sagt, med pistolen i hånden. En forslidt høflighedsfrase, der går igen flere steder i Roy Anderssons aktuelle, polyfoniske skæbnesymfoni, som har mange satser og medvirkende, der alle rager rundt i tågen, rådvilde, afmægtige.
Baggrund
9. september 2014

Tableauer fra et sterilt Sverige

Roy Andersson vandt i weekenden Guldløven ved filmfestivalen i Venedig for sit tragikomiske drama ’En due sad på en gren og funderede over tilværelsen’. Joshua Oppenheimer fik Juryens Store Pris for ’The Look of Silence’
En scene fra Roy Anderssons nye film. En række personer optræder i lettere absurde tableauer og taler  bl.a. neddæmpet i telefon og er glade for, at det går den anden godt. Filmen havde verdenspremiere på Venedig Film Festival, den danske premiere er uvis. Pr-foto
Anmeldelse
19. maj 2012

En lille film og en stor historie

Hverken østrigske Ulrich Seidl eller italienske Matteo Garrone lever op til deres bedste i hovedkonkurrencen i Cannes. Amerikanske Benh Zeitlin betager og overvælder med sin film, ’The Beasts of the Southern Wild’, der vises i sideserien Un Certain Regard
Hverken østrigske Ulrich Seidl eller italienske Matteo Garrone lever op til deres bedste i hovedkonkurrencen i Cannes. Amerikanske Benh Zeitlin betager og overvælder med sin film, ’The Beasts of the Southern Wild’, der vises i sideserien Un Certain Regard

Sider

  • Filmfestival i Cannes
    14. juli 2021

    Wes Anderson er mere virkelighedsfjern end nogensinde i sin nye film, ’The French Dispatch’

    Wes Anderson har med ’The French Dispatch’, der deltager i årets hovedkonkurrence i Cannes, lavet en smuk film fuld af vidunderlige og excentriske indslag. Det er dog også en fragmentarisk oplevelse, der mangler følelsesmæssig og menneskelig klangbund
    Wes Anderson har med ’The French Dispatch’, der deltager i årets hovedkonkurrence i Cannes, lavet en smuk film fuld af vidunderlige og excentriske indslag. Det er dog også en fragmentarisk oplevelse, der mangler følelsesmæssig og menneskelig klangbund
  • Anmeldelse
    17. juni 2021

    Også i sin nye film, ’Om det uendelige’, skildrer Roy Andersson mennesket med omsorg og humor

    En ulykkelig præst, der har mistet troen. En irriteret tandlæge, der drikker. En modfalden Hitler i sin bunker i Anden Verdenskrigs sidste dage. Det er blot nogle af de på én gang gruopvækkende og morsomme tableauer, svenske Roy Andersson serverer for publikum i sin nyeste film, ’Om det uendelige’
    En præst, der har mistet sin tro, har mareridt om at blive korsfæstet ligesom Jesus i Roy Anderssons sorthumoristiske portræt af menneskeheden.
  • Essay
    2. december 2019

    Derfor er Roy Anderssons ’Sange fra anden sal’ en af dette århundredes bedste film

    Efter 25 års spillefilmpause begik svenske Roy Andersson i 2000 sin forunderligt nedslående ’Sange fra anden sal’. I kunstpausen havde han instrueret omkring 300 reklamefilm, der kan ses som forstudier til mesterværket om det neoliberale samfunds knusende effekt. Og den er en af de 24 bedste film i det 21. århundrede i Informations filmjulekalender
    Svenske Roy Andersson gransker nådesløst menneskeheden i al sin komik og tragik i ’Sange fra anden sal’.
  • 26. januar 2001

    Med den store pensel

    Instruktøren Roy Andersson er tilbage med en ny spillefilm, ’Sange fra anden sal’. Information har talt med ham om hans beske civilisationskritik
  • Interview
    31. oktober 2009

    Mennesket er et flokdyr

    Det er ikke filmmediet i sig selv, men det, man kan bruge det til, der er interessant, mener den svenske filminstruktør Ruben Östlund, som står bag den biografaktuelle, kritikerroste 'De ufrivillige', der handler om gruppepres og ansvarsflugt
    Det er ikke filmmediet i sig selv, men det, man kan bruge det til, der er interessant, mener den svenske filminstruktør Ruben Östlund, som står bag den biografaktuelle, kritikerroste 'De ufrivillige', der handler om gruppepres og ansvarsflugt
  • Interview
    9. april 2008

    Det unikke greb beriger os

    'Det er et kedeligt klima,' siger den svenske filmskaber Roy Andersson om et borgerligt ledet Sverige, hvor ingen filmkunstnere tør tage et humanistisk ansvar. Derfor gør han det selv