Person

Roy Andersson

Phie Ambo ville lave en ’coming of age’-film om teenagere i byen og på landet, men så …

Dokumentarfilmen har nogle indbyggede begrænsninger, og det er en af grundene til, at Phie Ambo endnu ikke har fået lavet den nærgående film om unge på grænsen til voksenlivet, som hun har drømt om at lave i 20 år. Men måske er det i virkeligheden ikke så skidt for filmen, at tiden går, og hun bliver ældre
Cannes

’It Must Be Heaven’ er en morsom film om den undertrykkelse og dumhed, man møder overalt i verden

Den palæstinensiske filminstruktør Elia Suleiman har med sin seneste film, Cannes-deltageren ’It Must Be Heaven’, lavet en meget morsom og sine steder absurd film om verdens og menneskers dårskab

Roy Andersson: Civilisationskritikeren, der fik nok af dårlige og overfladiske film

Filminstruktøren Roy Andersson begyndte sin karriere allerede i 1960’erne, men det var først i 1990’erne, at han fandt sin unikke stemme. Siden da har han lavet tre sorthumoristiske og dybt humanistiske mesterværker om verdens og menneskehedens miserable tilstand

Fremtidens danske filmfortællere

Det store filmiske nybrud mangler blandt de unge fiktionsinstruktører, der nu tager afgang fra Den Danske Filmskole. Men de kender deres virkemidler og forstår at fortælle historier

Det fortabte menneske

’En due sad på en gren og funderede over tilværelsen’ er Roy Anderssons tredje film i trilogien om dét at være menneske. En mesterlig film som man kan vælge enten at grine eller græde over. Eller både-og

Tableauer fra et sterilt Sverige

Roy Andersson vandt i weekenden Guldløven ved filmfestivalen i Venedig for sit tragikomiske drama ’En due sad på en gren og funderede over tilværelsen’. Joshua Oppenheimer fik Juryens Store Pris for ’The Look of Silence’

En lille film og en stor historie

Hverken østrigske Ulrich Seidl eller italienske Matteo Garrone lever op til deres bedste i hovedkonkurrencen i Cannes. Amerikanske Benh Zeitlin betager og overvælder med sin film, ’The Beasts of the Southern Wild’, der vises i sideserien Un Certain Regard

Norden rundt på 200 minutter

Lars von Triers ufuldendte 'Dimensions' er slagnummeret på en dvd med kortfilm fra de fem nordiske lande. Det er dog ikke den bedste af de 12 film, der stikker i mange forskellige retninger, men næsten alle rummer en mere eller mindre stilfærdig humor

Mennesket er et flokdyr

Det er ikke filmmediet i sig selv, men det, man kan bruge det til, der er interessant, mener den svenske filminstruktør Ruben Östlund, som står bag den biografaktuelle, kritikerroste 'De ufrivillige', der handler om gruppepres og ansvarsflugt

Hverdagens vanvid

Med 'De ufrivillige' har svenske Ruben Östlund skabt et stilfærdigt brag af en film om en på samme tid komisk og tragisk velfærdshverdag med gruppepres og ansvarsflugt

Sider

Mest læste

  1. Den palæstinensiske filminstruktør Elia Suleiman har med sin seneste film, Cannes-deltageren ’It Must Be Heaven’, lavet en meget morsom og sine steder absurd film om verdens og menneskers dårskab
  2. Filminstruktøren Roy Andersson begyndte sin karriere allerede i 1960’erne, men det var først i 1990’erne, at han fandt sin unikke stemme. Siden da har han lavet tre sorthumoristiske og dybt humanistiske mesterværker om verdens og menneskehedens miserable tilstand
  3. Dokumentarfilmen har nogle indbyggede begrænsninger, og det er en af grundene til, at Phie Ambo endnu ikke har fået lavet den nærgående film om unge på grænsen til voksenlivet, som hun har drømt om at lave i 20 år. Men måske er det i virkeligheden ikke så skidt for filmen, at tiden går, og hun bliver ældre
  4. Det store filmiske nybrud mangler blandt de unge fiktionsinstruktører, der nu tager afgang fra Den Danske Filmskole. Men de kender deres virkemidler og forstår at fortælle historier
  5. Med 'De ufrivillige' har svenske Ruben Östlund skabt et stilfærdigt brag af en film om en på samme tid komisk og tragisk velfærdshverdag med gruppepres og ansvarsflugt
  6. Instruktøren Roy Andersson er tilbage med en ny spillefilm, ’Sange fra anden sal’. Information har talt med ham om hans beske civilisationskritik
  7. Det er ikke filmmediet i sig selv, men det, man kan bruge det til, der er interessant, mener den svenske filminstruktør Ruben Östlund, som står bag den biografaktuelle, kritikerroste 'De ufrivillige', der handler om gruppepres og ansvarsflugt
  8. Den herlige cd-rom ’Den svenska långfilmen’ giver interaktivt besked om svensk spillefilm i 100 år