Person

Roy Andersson

Artikler
Interview
2. juni 2022

I sine film skildrer Sean Baker de mennesker, han selv savner at se på det store lærred

Sean Bakers nye film, ’Red Rocket’, handler om splittelse, ikke mindst den store splittelse, der præger USA lige nu. Information har talt med den socialt engagerede, amerikanske filmskaber, der er inspireret af Roy Andersson og Ken Loach
Sean Baker, siddende i midten, under optagelserne til ’Red Rocket’. Det er hovedrolleindehaver Simon Rex, der sidder helt til højre.
Anmeldelse
21. oktober 2021

Hvis man ikke kender Wes Anderson, er det ikke ’The French Dispatch’, man skal begynde med

Til gengæld får Wes Anderson-fans alt, man kan ønske sig i hans nye film ’The French Dispatch’: Excentriske personer, en skæv, vittig historie og et vidunderligt univers at gå på opdagelse i
'The French Dispatch' er om et The New Yorker-agtigt magasintillæg til en amerikansk avis – titlens Dispatch, i en fransk by, Ennui, engang i 1960’erne og de journalister, der skriver for magasinet. Redaktøren og udgiveren, Arthur Howitzer Jr. (Bill Murray) sidder til venstre i billedet og diskuterer med stjernereporteren Roebuck Wright (Jeffrey Wright).
Filmfestival i Cannes
14. juli 2021

Wes Anderson er mere virkelighedsfjern end nogensinde i sin nye film, ’The French Dispatch’

Wes Anderson har med ’The French Dispatch’, der deltager i årets hovedkonkurrence i Cannes, lavet en smuk film fuld af vidunderlige og excentriske indslag. Det er dog også en fragmentarisk oplevelse, der mangler følelsesmæssig og menneskelig klangbund
Chefredaktør Arthur Howitzer (Bill Murray) på den franske avis 'Dispatch' i Wes Andersons 'The French Dispatch.'
Anmeldelse
17. juni 2021

Også i sin nye film, ’Om det uendelige’, skildrer Roy Andersson mennesket med omsorg og humor

En ulykkelig præst, der har mistet troen. En irriteret tandlæge, der drikker. En modfalden Hitler i sin bunker i Anden Verdenskrigs sidste dage. Det er blot nogle af de på én gang gruopvækkende og morsomme tableauer, svenske Roy Andersson serverer for publikum i sin nyeste film, ’Om det uendelige’
En præst, der har mistet sin tro, har mareridt om at blive korsfæstet ligesom Jesus i Roy Anderssons sorthumoristiske portræt af menneskeheden.
Essay
2. december 2019

Derfor er Roy Anderssons ’Sange fra anden sal’ en af dette århundredes bedste film

Efter 25 års spillefilmpause begik svenske Roy Andersson i 2000 sin forunderligt nedslående ’Sange fra anden sal’. I kunstpausen havde han instrueret omkring 300 reklamefilm, der kan ses som forstudier til mesterværket om det neoliberale samfunds knusende effekt. Og den er en af de 24 bedste film i det 21. århundrede i Informations filmjulekalender
Svenske Roy Andersson gransker nådesløst menneskeheden i al sin komik og tragik i ’Sange fra anden sal’.
Interview
3. august 2019

Phie Ambo ville lave en ’coming of age’-film om teenagere i byen og på landet, men så …

Dokumentarfilmen har nogle indbyggede begrænsninger, og det er en af grundene til, at Phie Ambo endnu ikke har fået lavet den nærgående film om unge på grænsen til voksenlivet, som hun har drømt om at lave i 20 år. Men måske er det i virkeligheden ikke så skidt for filmen, at tiden går, og hun bliver ældre
Dokumentarfilminstruktøren Phie Ambo.
Anmeldelse
25. maj 2019

’It Must Be Heaven’ er en morsom film om den undertrykkelse og dumhed, man møder overalt i verden

Den palæstinensiske filminstruktør Elia Suleiman har med sin seneste film, Cannes-deltageren ’It Must Be Heaven’, lavet en meget morsom og sine steder absurd film om verdens og menneskers dårskab
Den palæstinensiske filmskaber Elia Suleiman spiller en version af sig selv i sin sorthumoristiske nye film, ’It Must Be Heaven‘. Foto: Carole Bethuel
Feature
21. juli 2018

Roy Andersson: Civilisationskritikeren, der fik nok af dårlige og overfladiske film

Filminstruktøren Roy Andersson begyndte sin karriere allerede i 1960’erne, men det var først i 1990’erne, at han fandt sin unikke stemme. Siden da har han lavet tre sorthumoristiske og dybt humanistiske mesterværker om verdens og menneskehedens miserable tilstand
Filminstruktøren Roy Andersson begyndte sin karriere allerede i 1960’erne, men det var først i 1990’erne, at han fandt sin unikke stemme. Siden da har han lavet tre sorthumoristiske og dybt humanistiske mesterværker om verdens og menneskehedens miserable tilstand
Anmeldelse
9. juni 2017

Fremtidens danske filmfortællere

Det store filmiske nybrud mangler blandt de unge fiktionsinstruktører, der nu tager afgang fra Den Danske Filmskole. Men de kender deres virkemidler og forstår at fortælle historier
Fra ’Atalier’.
Anmeldelse
12. marts 2015

Det fortabte menneske

’En due sad på en gren og funderede over tilværelsen’ er Roy Anderssons tredje film i trilogien om dét at være menneske. En mesterlig film som man kan vælge enten at grine eller græde over. Eller både-og
’Det er dejligt at høre, I har det godt,’ bliver der sagt, med pistolen i hånden. En forslidt høflighedsfrase, der går igen flere steder i Roy Anderssons aktuelle, polyfoniske skæbnesymfoni, som har mange satser og medvirkende, der alle rager rundt i tågen, rådvilde, afmægtige.

Sider

  • Essay
    2. december 2019

    Derfor er Roy Anderssons ’Sange fra anden sal’ en af dette århundredes bedste film

    Efter 25 års spillefilmpause begik svenske Roy Andersson i 2000 sin forunderligt nedslående ’Sange fra anden sal’. I kunstpausen havde han instrueret omkring 300 reklamefilm, der kan ses som forstudier til mesterværket om det neoliberale samfunds knusende effekt. Og den er en af de 24 bedste film i det 21. århundrede i Informations filmjulekalender
    Svenske Roy Andersson gransker nådesløst menneskeheden i al sin komik og tragik i ’Sange fra anden sal’.
  • Interview
    31. oktober 2009

    Mennesket er et flokdyr

    Det er ikke filmmediet i sig selv, men det, man kan bruge det til, der er interessant, mener den svenske filminstruktør Ruben Östlund, som står bag den biografaktuelle, kritikerroste 'De ufrivillige', der handler om gruppepres og ansvarsflugt
    Det er ikke filmmediet i sig selv, men det, man kan bruge det til, der er interessant, mener den svenske filminstruktør Ruben Östlund, som står bag den biografaktuelle, kritikerroste 'De ufrivillige', der handler om gruppepres og ansvarsflugt
  • Anmeldelse
    17. juni 2021

    Også i sin nye film, ’Om det uendelige’, skildrer Roy Andersson mennesket med omsorg og humor

    En ulykkelig præst, der har mistet troen. En irriteret tandlæge, der drikker. En modfalden Hitler i sin bunker i Anden Verdenskrigs sidste dage. Det er blot nogle af de på én gang gruopvækkende og morsomme tableauer, svenske Roy Andersson serverer for publikum i sin nyeste film, ’Om det uendelige’
    En præst, der har mistet sin tro, har mareridt om at blive korsfæstet ligesom Jesus i Roy Anderssons sorthumoristiske portræt af menneskeheden.
  • Anmeldelse
    30. oktober 2009

    Hverdagens vanvid

    Med 'De ufrivillige' har svenske Ruben Östlund skabt et stilfærdigt brag af en film om en på samme tid komisk og tragisk velfærdshverdag med gruppepres og ansvarsflugt
    Skævt. Det skæve ligger ikke i scenografien ellet set uppet, men i en anderledes iagttagelse, som trænger bag den umiddelbare, velspillede realisme og forstærker følelsen af absurditet.
  • 28. marts 2008

    Filmisk er den forråede jord

    NatFilm Festivalen viser i disse dage den svenske instruktør og billedpoet Roy Anderssons samfundsrevsende værker - fra de få unikke spillefilm over de krasse kortfilm til de skarptskårne reklamefilm
    NatFilm Festivalen viser i disse dage den svenske instruktør og billedpoet Roy Anderssons samfundsrevsende værker - fra de få unikke spillefilm over de krasse kortfilm til de skarptskårne reklamefilm
  • 30. januar 2009

    Billeder der tager ansvar for verden

    Kvindelige instruktører dominerer i den nordiske konkurrence ved Göteborg Film Festival, mens Lukas Moodysson trækker svenskere i de almindelige biografer med 'Mammut'
    Konfrontation. Festivalen åbnede med- Dronningen og jeg- af den iranskfødte instruktør Nahid Persson Sarvestani (t.v.). I filmen opsøger instruktøren den tidligere kejserinde af Iran, Farah Diba (t.h.) og konfronterer hende med hendes mands gerninger som regent i Iran.
  • Feature
    21. juli 2018

    Roy Andersson: Civilisationskritikeren, der fik nok af dårlige og overfladiske film

    Filminstruktøren Roy Andersson begyndte sin karriere allerede i 1960’erne, men det var først i 1990’erne, at han fandt sin unikke stemme. Siden da har han lavet tre sorthumoristiske og dybt humanistiske mesterværker om verdens og menneskehedens miserable tilstand
    Filminstruktøren Roy Andersson begyndte sin karriere allerede i 1960’erne, men det var først i 1990’erne, at han fandt sin unikke stemme. Siden da har han lavet tre sorthumoristiske og dybt humanistiske mesterværker om verdens og menneskehedens miserable tilstand
  • Anmeldelse
    2. september 2010

    Norden rundt på 200 minutter

    Lars von Triers ufuldendte 'Dimensions' er slagnummeret på en dvd med kortfilm fra de fem nordiske lande. Det er dog ikke den bedste af de 12 film, der stikker i mange forskellige retninger, men næsten alle rummer en mere eller mindre stilfærdig humor
    200 minutters kortfilm giver ikke ligefrem et forkromet overblik over kortfilmens tilstand nu og her, men de viser, hvad kortfilmformatet kan og understreger samtidig, at det i nogen grad er en glemt kunstart i en tid, der er så fokuseret på spillefilm.