Person

Roy Andersson

Cannes

’It Must Be Heaven’ er en morsom film om den undertrykkelse og dumhed, man møder overalt i verden

Den palæstinensiske filminstruktør Elia Suleiman har med sin seneste film, Cannes-deltageren ’It Must Be Heaven’, lavet en meget morsom og sine steder absurd film om verdens og menneskers dårskab

Roy Andersson: Civilisationskritikeren, der fik nok af dårlige og overfladiske film

Filminstruktøren Roy Andersson begyndte sin karriere allerede i 1960’erne, men det var først i 1990’erne, at han fandt sin unikke stemme. Siden da har han lavet tre sorthumoristiske og dybt humanistiske mesterværker om verdens og menneskehedens miserable tilstand

Fremtidens danske filmfortællere

Det store filmiske nybrud mangler blandt de unge fiktionsinstruktører, der nu tager afgang fra Den Danske Filmskole. Men de kender deres virkemidler og forstår at fortælle historier

Det fortabte menneske

’En due sad på en gren og funderede over tilværelsen’ er Roy Anderssons tredje film i trilogien om dét at være menneske. En mesterlig film som man kan vælge enten at grine eller græde over. Eller både-og

Tableauer fra et sterilt Sverige

Roy Andersson vandt i weekenden Guldløven ved filmfestivalen i Venedig for sit tragikomiske drama ’En due sad på en gren og funderede over tilværelsen’. Joshua Oppenheimer fik Juryens Store Pris for ’The Look of Silence’

En lille film og en stor historie

Hverken østrigske Ulrich Seidl eller italienske Matteo Garrone lever op til deres bedste i hovedkonkurrencen i Cannes. Amerikanske Benh Zeitlin betager og overvælder med sin film, ’The Beasts of the Southern Wild’, der vises i sideserien Un Certain Regard

Norden rundt på 200 minutter

Lars von Triers ufuldendte 'Dimensions' er slagnummeret på en dvd med kortfilm fra de fem nordiske lande. Det er dog ikke den bedste af de 12 film, der stikker i mange forskellige retninger, men næsten alle rummer en mere eller mindre stilfærdig humor

Mennesket er et flokdyr

Det er ikke filmmediet i sig selv, men det, man kan bruge det til, der er interessant, mener den svenske filminstruktør Ruben Östlund, som står bag den biografaktuelle, kritikerroste 'De ufrivillige', der handler om gruppepres og ansvarsflugt

Hverdagens vanvid

Med 'De ufrivillige' har svenske Ruben Östlund skabt et stilfærdigt brag af en film om en på samme tid komisk og tragisk velfærdshverdag med gruppepres og ansvarsflugt

Der er så dejligt ude på landet

Mennesker myrdes, børn misbruges, kvinder voldtages og skeletter vælter ud af skabene i den danske provins. I hvert fald den provins man kan opleve i film som 'Adams æbler', 'Himlen falder', 'Frygtelig lykkelig' og Ole Bornedals premiereaktuelle 'Fri os fra det onde', hvor livet ude på landet bliver et sindbillede på råddenskaben i det omgivende samfund

Sider

Mest læste

  1. Den palæstinensiske filminstruktør Elia Suleiman har med sin seneste film, Cannes-deltageren ’It Must Be Heaven’, lavet en meget morsom og sine steder absurd film om verdens og menneskers dårskab
  2. Hverken østrigske Ulrich Seidl eller italienske Matteo Garrone lever op til deres bedste i hovedkonkurrencen i Cannes. Amerikanske Benh Zeitlin betager og overvælder med sin film, ’The Beasts of the Southern Wild’, der vises i sideserien Un Certain Regard
  3. Det er ikke filmmediet i sig selv, men det, man kan bruge det til, der er interessant, mener den svenske filminstruktør Ruben Östlund, som står bag den biografaktuelle, kritikerroste 'De ufrivillige', der handler om gruppepres og ansvarsflugt
  4. Filminstruktøren Roy Andersson begyndte sin karriere allerede i 1960’erne, men det var først i 1990’erne, at han fandt sin unikke stemme. Siden da har han lavet tre sorthumoristiske og dybt humanistiske mesterværker om verdens og menneskehedens miserable tilstand
  5. Galgenhumor. Den civilisationskritiske svensker Roy Andersson maler endnu engang et galleri af håbløse eksistenser - men sjovere end før
  6. NatFilm Festivalen viser i disse dage den svenske instruktør og billedpoet Roy Anderssons samfundsrevsende værker - fra de få unikke spillefilm over de krasse kortfilm til de skarptskårne reklamefilm
  7. Det store filmiske nybrud mangler blandt de unge fiktionsinstruktører, der nu tager afgang fra Den Danske Filmskole. Men de kender deres virkemidler og forstår at fortælle historier
  8. Kvindelige instruktører dominerer i den nordiske konkurrence ved Göteborg Film Festival, mens Lukas Moodysson trækker svenskere i de almindelige biografer med 'Mammut'