Person

Ruben Östlund

Anmeldelse
27. februar 2020

I det fremragende norske drama ’Barn’ spørger instruktøren, hvem der skal have skylden, når en 13-årig dør i skoletiden

En 13-årig drengs død udfordrer relationerne mellem menneskene omkring en helt almindelig norsk skole i Dag Johan Haugeruds spørgelystne drama ’Barn’. For hvordan forholder man sig til spørgsmål om skyld, ansvar og straf, når det handler om 13-årige børn?
Dag Johan Haugerud vil ikke give svar i ’Barn’, men sender i stedet en svada af spørgsmål af sted for at prikke til vores holdninger.
Baggrund
5. december 2019

Derfor er Ruben Östlunds ’De ufrivillige’ en af dette århundredes bedste film

Ruben Östlunds geniale ’De ufrivillige’ fra 2009 er et monument over, hvor pinlige, kuede og vidunderligt latterlige vi er, når vi folder os ud i fællesskab som parodier på frihed i de skandinaviske velfærdsstater. Det mener Rune Lykkeberg i femte del af Informations julekalender
Ruben Östlunds ’De ufrivillige’ viser, hvordan de skandinaviske mennesker er uden undertrykkere, men alligevel i det, de siger og gør, fremstår fortvivlende og gribende ufrivillige.
Anmeldelse
21. marts 2019

’Cutterhead’ gør for en tur med Københavns Metro, hvad ’Dødens gab’ gjorde for badeferier

Spillefilmdebutanten Rasmus Kloster Bro tager os med dybt ned under Københavns gader i sin intense katastrofethriller ’Cutterhead’, der handler om kampen for overlevelse, og hvad den kamp gør ved et menneske
Pr-medarbejderen Rie (Christine Sønderris) bliver fanget i metrobyggeriet under jorden i Rasmus Kloster Bros katastrofethriller, ’Cutterhead’.
Klumme
24. december 2018

Jeg arbejder til stadighed på ikke at blive handlingslammet

Journalist Mette-Line Thorup er hverdagshykler. Hun vil gerne gøre verden bedre, men når ikke i mål med alle sine idealer. Det paradoks vil hun arbejde på at blive bedre til at leve i. Ellers kommer handlingslammelsen – og den er værre
Journalist Mette-Line Thorup er hverdagshykler. Hun vil gerne gøre verden bedre, men når ikke i mål med alle sine idealer. Det paradoks vil hun arbejde på at blive bedre til at leve i. Ellers kommer handlingslammelsen – og den er værre
Anmeldelse
19. oktober 2018

’Searching for Ingmar Bergman’ er et meget fint portræt af en usikker, selvoptaget og dybt personlig kunstner

Den tyske filminstruktør Margarethe von Trotta tegner et personligt, kalejdoskopisk portræt af den svenske auteur i sin nye film, ’Searching for Ingmar Bergman’
Margarethe von Trotta (th.) taler med Liv Ullmann om Ingmar Bergman, der både var Ullmanns instruktør på mange film og nære ven og elsker i mange år.
Anmeldelse
6. oktober 2018

Hvis samtidskunsten virker elitær, er det, fordi den er det

Kunsthistoriker Diego Mantoan viser os, hvorfor så meget kunst hæver sig op i luftlag så høje, at den er helt uden for rækkevidde for det ’jævne’ publikum
Baggrund
4. august 2018

Ingen kan som Ruben Östlund pille vores rollespil i civilisationen fra hinanden i én enkelt scene

Det at være et socialt væsen er en evigt akavet dans foran andres blikke. Det udstiller Ruben Östlund med et køligt, skævt smil bedre end nogen anden filmkunstner
Det at være et socialt væsen er en evigt akavet dans foran andres blikke. Det udstiller Ruben Östlund med et køligt, skævt smil bedre end nogen anden filmkunstner
Feature
21. juli 2018

Roy Andersson: Civilisationskritikeren, der fik nok af dårlige og overfladiske film

Filminstruktøren Roy Andersson begyndte sin karriere allerede i 1960’erne, men det var først i 1990’erne, at han fandt sin unikke stemme. Siden da har han lavet tre sorthumoristiske og dybt humanistiske mesterværker om verdens og menneskehedens miserable tilstand
Filminstruktøren Roy Andersson begyndte sin karriere allerede i 1960’erne, men det var først i 1990’erne, at han fandt sin unikke stemme. Siden da har han lavet tre sorthumoristiske og dybt humanistiske mesterværker om verdens og menneskehedens miserable tilstand
Feature
23. februar 2018

Ruben Östlunds vej fra skuffelse til Oscarpodiet: »Det er ligesom en præsidentvalgkamp«

Oscarprisen hænger som en skygge over Ruben Östlund. Den er den anerkendelse, han mangler at få. Nu er han nomineret for ’The Square’. Men kan han vinde? Passer filmen til tidsånden? I anledning af prisuddelingen næste søndag fortæller en enerådig instruktør, hovedrolleindehaveren Claes Bang og en række Oscar-eksperter om, hvordan man satser hele butikken og vinder filmverdenens største pris, når det er et fåtal af dem, der stemmer, der overhovedet har set filmene
Oscarprisen hænger som en skygge over Ruben Östlund. Den er den anerkendelse, han mangler at få. Nu er han nomineret for ’The Square’. Men kan han vinde? Passer filmen til tidsånden? I anledning af prisuddelingen næste søndag fortæller en enerådig instruktør, hovedrolleindehaveren Claes Bang og en række Oscar-eksperter om, hvordan man satser hele butikken og vinder filmverdenens største pris, når det er et fåtal af dem, der stemmer, der overhovedet har set filmene
Kronik
8. januar 2018

Vi vil have samfundskritisk kunst, der ikke forstyrrer alt for meget

Der er en næsten uovervindelig afstand mellem den moderne samfundskunsts ønske om at være politisk bevidstgørende og samfundsomstyrtende og så de mennesker, kunsten ønsker at redde. Den afstand viser filmen ’The Square’ os
I filmen The Square bliver vores tids syn på samtidskunst karikeret. Både vores forventninger til dens provokatoriske formåen, vores dyrkelse af den store mandlige kunstnerprofil og vores oplevelse af, at dens verden befolkes af et kulturaristokrati uden jordforbindelse, skriver Mikkel Bogh.

Sider