Person

Ruben Östlund

Artikler
Filmåret
31. december 2022

Årets bedste danske film skubbede både til kunsten og verden

2022 er et godt modsvar til svenske Ruben Östlunds kritik af danske film som kedelige. Filmåret har nemlig budt på både mere end god mainstream, masser af dygtige debutanter og en håndfuld film – ’Holy Spider’, ’Vanskabte land’, ’Resten af livet’, ’Du som er i himlen’ og ’Speak No Evil’ – der skubber til kunsten og verden
’Bamse’ er et nuanceret portræt af og en velfortjent hyldest til en af danskpoppens helt store skikkelser.
FILMINSTRUKTØRER
5. oktober 2022

På sporet af den europæiske auteur: Er europæiske arthousefilm blevet dårligere?

Engang flokkedes alle dannede mennesker i biografen, når der kom en ny film af Truffaut, Fassbinder eller Kieślowski. I dag er det svært at få øje på europæiske instruktører, der nyder samme status og sætter dagsordenen i den kulturelle offentlighed. Filmjournalist Freja Dam går på jagt efter den europæiske auteur
Nogle af de store europæiske auteurer, da de var på toppen i sidste århundrede: François Truffaut, Jean-Luc Godard, Agnès Varda, Rainer Werner Fassbinder og Krzysztof Kieślowski.
Langsomme samtaler
28. september 2022

Ruben Östlund: Det er ikke mennesker, som former magten, men magten, som former mennesker

Den svenske filminstruktør Ruben Östlund fortæller i denne særudgave af Langsomme samtaler om sin nye film ’Triangle of Sadness’ – og om hvorfor han mener, at situationer er vigtigere end individer
Collage: Jesse Jacob med foto af Loic Venance/Ritzau Scanpix
Leder
26. september 2022

Östlund har ret: Det konventionelle psykologiske drama er nok lidt overvurderet

Ruben Östlund slår et slag for at bytte det velkendte psykologiske perspektiv ud med et sociologisk perspektiv, der interesserer sig mere for magtforhold og deres forudsætninger end for individuelle psyker. Det er både forfriskende og nødvendigt
Ruben Östlund har en pointe i, at det psykologiske perspektiv er en smule overvurderet som drivkraft for filmkunsten. Her ses Östlund til årets Cannes-festival, hvor hans ’Triangle of Sadness’ løb med Guldpalmerne.
Podcast
24. september 2022

Podcast: Italiensk valg, dansk energikrise og ’Triangle of Sadness’

I denne uges Radio Information anmelder Rune Lykkeberg Ruben Östlunds nye film. Og så skal vi tale om valget i Italien søndag, og om hvordan den økonomiske krise herhjemme vender op og ned på den normale rollefordeling i dansk politik
Foto: Pier Marco Tacca/Getty Images, Tobias Henriksson, Keld Navntoft
Anmeldelse
23. september 2022

’Triangle of Sadness’ er en grotesk robinsonade om, hvad særlige privilegier gør ved folk

Ansigtstabets mester Ruben Östlund portrætterer i sin guldpalmevindende nye film ’Triangle of Sadness’ mennesker, der er så rige, smukke eller på anden måde privilegerede, at de slet ingen skam har i livet
Rigdom kan forhindre mange ubehagelige situationer, men virker ikke mod søsyge. Det bliver den russiske krydstogtturist Vera (Sunnyi Melles) smerteligt klar over i den sublimt ækle og allerede småfamøse opkastseance i Ruben Östlunds guldpalmevindende ’Triangle of Sadness‘.
Feature
24. juni 2022

På Fårö er Ingmar Bergmans værk levende kulturarv – og så er der en årlig Bergman-uge

I næste uge begynder den årlige Bergman-uge på Fårö, en lille ø i Østersøen, som Bergman i 1960’erne kastede sin kærlighed på, og hvor han byggede hus og filmede mesterværker som ’Persona’. I dag er øens gamle skole et Bergman Center, mens hans ejendomme er stipendiatboliger, hvor Informations Eva Novrup Redvall har tilbragt to uger
Instruktør Ingmar Bergman ankom til Fårö nordøst for Gotland, da filmen ’Som i et spejl’ (1961) skulle indspilles. Her fandt han sine landskaber.
Leder
30. maj 2022

Jovist handler Cannes om filmkunst, men også om den verden, filmkunsten bliver til i

Årets guldpalmemodtager, Ruben Östlunds ’Triangle of Sadness’, er den perfekte vinder på en festival, der i dén grad har været farvet af krigen i Ukraine og en omsiggribende ulighed, xenofobi og splittelse
Svenske Ruben Östlund blev lørdag aften tildelt Den Gyldne Palme for ’Triangle of Sadness’. Kun fem år efter han sidst vandt for filmen ’The Square’.
Cannes
27. maj 2022

Filmfestivalen i Cannes er et godt udgangspunkt for politisk diskussion

Filmfestivalen i Cannes har ikke noget ønske om at være politisk, men er det ofte, især i år, hvor man ikke har fået lov til at glemme, at der er krig i Ukraine. Og sådan skal det også være
En kvindelig aktivist tiltvang sig adgang den røde løber, hvor hun gjorde opmærksom på de seksuelle overgreb, som russiske soldater i Ukraine begår.
Folk
24. maj 2022

Ruben Östlund pisser territoriet (og muligvis de danske filminstruktører) af

Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren
Danskere laver dårlige film – sagde den svenske filminstruktør Ruben Östlund ved filmfestivalen i Cannes.

Sider

  • Filmåret
    31. december 2022

    Årets bedste danske film skubbede både til kunsten og verden

    2022 er et godt modsvar til svenske Ruben Östlunds kritik af danske film som kedelige. Filmåret har nemlig budt på både mere end god mainstream, masser af dygtige debutanter og en håndfuld film – ’Holy Spider’, ’Vanskabte land’, ’Resten af livet’, ’Du som er i himlen’ og ’Speak No Evil’ – der skubber til kunsten og verden
    ’Bamse’ er et nuanceret portræt af og en velfortjent hyldest til en af danskpoppens helt store skikkelser.
  • Anmeldelse
    23. september 2022

    ’Triangle of Sadness’ er en grotesk robinsonade om, hvad særlige privilegier gør ved folk

    Ansigtstabets mester Ruben Östlund portrætterer i sin guldpalmevindende nye film ’Triangle of Sadness’ mennesker, der er så rige, smukke eller på anden måde privilegerede, at de slet ingen skam har i livet
    Rigdom kan forhindre mange ubehagelige situationer, men virker ikke mod søsyge. Det bliver den russiske krydstogtturist Vera (Sunnyi Melles) smerteligt klar over i den sublimt ækle og allerede småfamøse opkastseance i Ruben Östlunds guldpalmevindende ’Triangle of Sadness‘.
  • Baggrund
    2. november 2011

    Den gode dokumentarfilm er manipuleret

    Grænserne mellem dokumentarfilm og fiktion er så godt som forsvundet, men det gør ikke noget. Virkeligheden bliver nemlig mere sand, når den tilsættes virkemidler
    Ruben Östlund: 'Play'.
  • Anmeldelse
    23. november 2017

    Der er altid en abe i rummet, når mennesker civiliserer sig

    Ruben Östlunds nye film, ’The Square’, som vandt Den Gyldne Palme i Cannes, er en ubehagelig samtidssatire og en vidunderlig kærlighedserklæring til menneskenes latterlige forsøg på at civilisere sig selv sammen
    ’The Square’ er en samtidssatire, der afslører idealister som hyklere og de dannede som aber.
  • Baggrund
    5. december 2019

    Derfor er Ruben Östlunds ’De ufrivillige’ en af dette århundredes bedste film

    Ruben Östlunds geniale ’De ufrivillige’ fra 2009 er et monument over, hvor pinlige, kuede og vidunderligt latterlige vi er, når vi folder os ud i fællesskab som parodier på frihed i de skandinaviske velfærdsstater. Det mener Rune Lykkeberg i femte del af Informations julekalender
    Ruben Östlunds ’De ufrivillige’ viser, hvordan de skandinaviske mennesker er uden undertrykkere, men alligevel i det, de siger og gør, fremstår fortvivlende og gribende ufrivillige.
  • Cannes
    23. maj 2022

    Ruben Östlund: »Man kan ikke gå for langt med opkast«

    I sin nye film, ’Triangle of Sadness’, der lørdag aften blev årets guldpalmemodtager i Cannes, hudfletter svenske Ruben Östlund klassesamfund og skønhed som valuta. Filmen ’ser på, hvordan vores opførsel forandrer sig alt efter den position, vi har i en social og økonomisk struktur’, siger han
    Ruben Östlund (knælende) mellem sine skuespillere under optagelserne til yacht-delen i ’Triangle of Sadness’. Det er Vicki Berlin til venstre og Zlatko Buric bagerst i den hvide skjorte.
  • Kommentar
    8. december 2017

    I filmen ’The Square’ gemmer sig en genial teori om et elendigt kunstværk

    Hvordan har Ruben Östlund pitchet ’The Square’ over for filmselskabet? Som en komedie om den franske kunstteoretiker Nicolas Bourriauds begreb ’relationel æstetik’? Næppe. Men tænk, hvis han har!
    Det interessante i Östlunds ’The Square’ er, at han i stedet for, som i en lang række samtidige kunstværker, der flytter udsatte, hjemløse og flygtninge ind i kunstens verden, placerer den priviligerede Christian hos de upriviligerede, i en boligblok hos nogle mennesker, han er bange for.
  • Anmeldelse
    11. december 2014

    Egoer i frit fald i skihelvede

    Svenske Ruben Östlunds ’Force Majeure’ er en nådesløs friskrabning af parforholdets skuffelsesøkonomi og af det mandlige egos skrøbelighed
    En familie bestående af mor, far og to børn er på skiferie, da det ser ud som en lavine rammer dem. Faderen griber iPhone og vanter og tager benene på nakken. Det viser sig, at det blot var en snesky, og da Tomas vender tilbage til sine efterladte, insisterer han tåkrummende pinligt på, at han ikke lod dem i stikken. Nederst ses Tomas sammen med sin kammerat.