Axel Borup-Jørgensen kunne have sagt med Mahlers ord: Min tid vil komme. For det er sket inden for de seneste år, og samme profeti kunne også gælde den engang så foragtede Rued Langgaard. To markante udgivelser beviser til fulde, hvor store komponister de var
Den netop overståede Langgaard Festival i Ribe havde sædvanen tro den spirituelle fordybelse som sit hovedsigte, i år med Bach, Debussy og Messiaen i Langgaards selskab. Valdemar Lønsted beretter om sin festivalvandring
Med klaverværket ’Insektarium’ foregreb Rued Langgaard i 1917 den modernistiske avantgarde med mindst 50 år. Desværre var der ingen, som opdagede sensationen. Værket blev nemlig først opført efter hans død, og geniet Langgaard endte som en sær og bitter mand – isoleret fra dansk musikliv og frarøvet den anerkendelse, han hele sit liv havde higet efter
Jeg kan ikke se, at det er noget problem, at to forskellige forfattere begge er ved at skrive en roman om den samme mand. Andet end at det er sjovt, at Rued Langgaard pludselig er in
NDR Symfoniorkestret fra Hamburg er kultureksport på højt niveau. Det vidste vi godt i forvejen. Overraskelsen denne gang var den amerikanske dirigent Alan Gilbert
DR SymfoniOrkestret, DR's kor og en række verdenssolister lod ved lørdagens gallakoncert publikum opleve det store Studie 1's ufattelige akustiske potentiale. Intensitet, præcision og en fantastisk klanglig brillans gennemsyrede aftenens musikalske præstationer
NEVE DEKALIM Der er ikke pakket så meget som en flyttekasse i familien Sapersteins luftige hus i Gazabosættelsen Neve Dekalim.
Der er bare fire dage tilbage af den frist, som Israels hær har sat for frivillig rømning af bosættelsen og rundt omkring på de velfriserede villaveje støder man jævnligt på containere med bohave, som står klar til flytning...
Med klaverværket ’Insektarium’ foregreb Rued Langgaard i 1917 den modernistiske avantgarde med mindst 50 år. Desværre var der ingen, som opdagede sensationen. Værket blev nemlig først opført efter hans død, og geniet Langgaard endte som en sær og bitter mand – isoleret fra dansk musikliv og frarøvet den anerkendelse, han hele sit liv havde higet efter
DR SymfoniOrkestret, DR's kor og en række verdenssolister lod ved lørdagens gallakoncert publikum opleve det store Studie 1's ufattelige akustiske potentiale. Intensitet, præcision og en fantastisk klanglig brillans gennemsyrede aftenens musikalske præstationer
Axel Borup-Jørgensen kunne have sagt med Mahlers ord: Min tid vil komme. For det er sket inden for de seneste år, og samme profeti kunne også gælde den engang så foragtede Rued Langgaard. To markante udgivelser beviser til fulde, hvor store komponister de var