Person

Samuel Beckett

Peter Adolphsens bogspalte

Alle vil skrive den store bog om Suleimani

Forlæggere fra over 13 lande har i kølvandet på angrebet på generalmajor Qassem Suleimani, henvendt sig til det litterære agentur Pol i Teheran for, at købe rettighederne til en bog om Suleimani. Desværre findes en sådan bog ikke. Men der arbejdes på sagen
Interview med instruktøren

Neil Jordan: »Min moderne ’Hans og Grete’-fortælling handler om et menneske drevet til vanvid af isolation«

’Stalker’ er et absurd og grotesk eventyr a la Samuel Beckett og ’Hans og Grete’ forklædt som thriller. Det siger manden bag, den alsidige irske filmskaber Neil Jordan, som også mener, at menneskets kompleksitet bedst udtrykkes gennem drama

Samuel Beckett elskede ham. Nu opstår glemt fransk forfatter på dansk

Ligesom sine ensomme hovedpersoner har franske Emmanuel Bove længe været fortrængt fra hjemlandets bevidsthed. Nu genopstår forfatterskabet på dansk med en elegant lille roman om at forsøge at få fred blandt naboer fra helvede
Fra arkivet

Grunwalds ansigt mejslet i skønhed

Morten Grunwalds sidste optræden på de skrå brædder var i ’3 x Beckett’ på Østre Gasværk Teater. Det blev en dybt bevægende forestilling om døden, der banker på

Ellen Hillingsø: ’Når jeg arbejder med en tekst som denne, skal jeg se ned i min egen afgrund’

Ellen Hillingsø viser en minimal del af sin krop gennem et hul i en sort kasse på Østerbro. Hun har sjældent givet så meget af sig selv, som hun gør i Samuel Becketts ’Not I’

Grinebiderens sortsyn

Mikkel Bruun Zangenberg ved en masse om Beckett, men har ikke i sin indføring fundet balancen mellem formidling og forskning

Den meningsløse komik

Henrik Bjelke læste Beckett. Han læste Nabokov, Joyce og Kafka. Det var det, og egentlig ikke andet, jeg havde tilfælles med ham. Det irriterede ham, at jeg uden besvær kunne finde de steder i hans bøger, hvor han henviste til så den ene, så den anden. Han ville godt være alene om kyndighed i de omtalte forfattere

Winnie er okay

Teatret ved Sorte Hest spiller ’Glade Dage’ med understregning af det glade. For Sarah Boberg smiler og smiler, indtil solen går ned. Og indtil tilskueren møder sin egen skønne, gamle dødsangst

1950’erne: Søgen og tvivl på sandheden

Samuel Beckett kredser om identitetsspørgsmålet i tomrummet efter Anden Verdenskrig
Fra arkivet

Morten Grunwald: »Jeg vil gerne spille Becketts partitur«

Morten Grunwalds temperament var mere til Beckett end til Shakespeare. Som 78-årig dyrkede han fortsat Becketts livsbekræftende sortsyn. Vi talte med ham i anledningen af den skamroste opsætning af ’Mens vi venter på Godot’

Sider

Mest læste

  1. Udsyn. Mellemøstlige forfattere fortæller en masse, vi aldrig får at vide i vestlige medier, hvor fokus er på politiske begivenheder og generel information. Romanernes sprog, billeder og tanker åbner en anden dør til virkeligheden
  2. Prosa af den norske dramatiker Jon Fosse, der har taget det gale geni Lars Hertervig op til romananalyse
  3. Min morfar var en stor stout mand, som ikke var bange for at sige, at han elskede mig, skriver forfatteren Iselin C. Hermann, der netop har udsendt romanen 'Domino'
  4. Det er lykkedes at realisere Becketts usentimentale humor i 'Glade dage' på Aalborg Teater TEATER Bodil Udsen fæstnede Samuel Becketts Glade dage ufor-glemmeligt i tilskuernes erindring, med den banebrydende Fiolteater-opførelse i 1962, - og langt videre ud via TV...
  5. Robert Walser skrev et hemmeligt modernistisk hovedværk
  6. Hvem læser overhovedet Marcel Proust? - Forfatterne gør i hvert fald - også de danske. Lørdags-kronikken følger de spor, som Proust har efterladt hos danske forfattere med sine overvejelser om den tabte tids mærkelige nærvær i os Mange mennesker ved, hvordan erindringsprocessen i Marcel Prousts romankatedral På sporet efter den tabte tid udløses...
  7. Samuel Beckett kredser om identitetsspørgsmålet i tomrummet efter Anden Verdenskrig
  8. De to ventende vagabonder gør, hvad de kan for at få tiden til at gå. Samuel Becketts tragikomiske syn på den menneskelige natur står lyslevende i en stramt komponeret opsætning af ’Mens vi venter på Godot’