Person

Sara Omar

»Jeg er den lille pige, jeg er den gamle kone, jeg er de unge kvinder og mænd«

Sara Omar kom til Danmark fra det irakiske Kurdistan, da hun flygtede i slutningen af 1990’erne. Nu bruger hun sit forfatterskab til at invitere læserne ind i den krig og forfølgelse, som i hendes øjne er blevet et kurdisk livsvilkår

Sara Omar: ’Jeg er blevet klar over, at litteratur kan have en styrke, der kan ændre verden’

Sara Omars ’Dødevaskeren’ om kvindeundertrykkelse i Allahs navn udråbes som årets vigtigste bog. Den er blevet modtaget som debatbog, men den er en roman, siger forfatteren, og det er hun glad for. For romaner kan som ingen andre steder tilbyde plads til at udfolde komplekse fortællinger

Idedebat: Disse kvinder kaster perler – og vi opfører os som svin

Sara Omar og Brooke Harrington har begge ydet væsentlige bidrag til at oplyse offentligheden om strukturel uretfærdighed, og de er begge forfulgte som konsekvens – den ene af morderiske fundamentalister, den anden af den danske stat

Fiktionen er den bedste måde at aflægge vidnesbyrd på

Nogle af de bedste skildringer af virkeligheden er skrevet som autofiktive romaner, og ikke som dokumentariske beretninger, netop fordi forfatteren i romanformen kan forbinde den personlige skæbne med en større og dermed give den almen gyldighed. Seneste stærke bevis på det er Sara Omars debutroman ’Dødevaskeren’
Anmeldelse

Først Yahya Hassan, nu Sara Omar

Sara Omar leverer med sin debutroman ’Dødevaskeren’ en kras skildring af muslimsk kvindeundertrykkelse og ekstremt udsat pigeliv. Den rummer grusomme erkendelser, men er samtidig en berigelse af dansk litteratur

Mest læste

  1. Sara Omar leverer med sin debutroman ’Dødevaskeren’ en kras skildring af muslimsk kvindeundertrykkelse og ekstremt udsat pigeliv. Den rummer grusomme erkendelser, men er samtidig en berigelse af dansk litteratur
  2. Sara Omars ’Dødevaskeren’ om kvindeundertrykkelse i Allahs navn udråbes som årets vigtigste bog. Den er blevet modtaget som debatbog, men den er en roman, siger forfatteren, og det er hun glad for. For romaner kan som ingen andre steder tilbyde plads til at udfolde komplekse fortællinger
  3. Sara Omar kom til Danmark fra det irakiske Kurdistan, da hun flygtede i slutningen af 1990’erne. Nu bruger hun sit forfatterskab til at invitere læserne ind i den krig og forfølgelse, som i hendes øjne er blevet et kurdisk livsvilkår
  4. Nogle af de bedste skildringer af virkeligheden er skrevet som autofiktive romaner, og ikke som dokumentariske beretninger, netop fordi forfatteren i romanformen kan forbinde den personlige skæbne med en større og dermed give den almen gyldighed. Seneste stærke bevis på det er Sara Omars debutroman ’Dødevaskeren’
  5. Sara Omar og Brooke Harrington har begge ydet væsentlige bidrag til at oplyse offentligheden om strukturel uretfærdighed, og de er begge forfulgte som konsekvens – den ene af morderiske fundamentalister, den anden af den danske stat