Person

Sargun Oshana

Interview
4. december 2020

To nye teaterchefer drømmer om at gøre teatret til et tempel for fremtidens mennesker

Liv Helm og Sargun Oshana tilhører en generation af yngre teaterchefer, der hellere vil skabe arbejdsfællesskaber med plads til at gøre og sige noget uventet end stå stejlt på deres egne kompromisløse ideer. Information har talt med dem om, hvad der skal ske, når de om lidt overtager ansvaret for hver sit københavnske teater
Liv Helm og Sargun Oshana vil som ledere af henholdsvis Husets Teater og Teater Grob gerne gøre op med den tradition, der er etableret her på Hofteatret (der i dag huser Teatermuseet), hvor teatret var underholdning for kongen. De ønsker at teatret skal have samme væsentlighed som i lande, der har oplevet revulotioner.
Anmeldelse
20. december 2019

Aarhus Teaters version af den originale emodreng Werther er en forestilling til alle urolige hjerter

’denungewertherslidelser’ på Aarhus Teater er en nygotisk fortolkning af Goethes klasssiker, som har blik for alle de forskellige former for kærlighed og sorg, der findes i originalen. For Werther som afvigernes fortaler, der både længes og væmmes ved normerne
Med så enkelt et udgangspunkt som tre skuespillere, en musiker og Aarhus Teaters mindste scene, formår Oshana og holdet bag forestillingen at skabe noget virkelig smukt og originalt ud fra Goethes forlæg.
Anmeldelse
17. april 2019

Både den virkelige og den fiktive instruktør i ’Audition’ på Aarhus Teater opfører sig som dumme svin

Sargun Oshanas sidste forestilling som husinstruktør på Aarhus Teater er et interessant, men ubehageligt formeksperiment, hvor grænser udviskes og overskrides – og hvor publikum spiller en aktiv rolle
De mange metalag ændrer ikke på, at såvel Sargun Oshana som Anders Baggesen er overbevisende som ubehagelige instruktører i ’Audition’ på Aarhus Teater.
Anmeldelse
1. marts 2019

Fuld smæk på farverne i ny opsætning af Soyas ’Parasitterne’

Soyas satire, der var knivskarp, da den blev skrevet i 1926, får en noget blødere klang anno 2019. Alligevel formår instruktør Sargun Oshana – ikke mindst i samspillet med David Gehrts fantasifulde scenografi – at skabe en ret underholdende forestilling om mennesker, der ligner nogen, vi også kender i dag
Den største oplevelse ved Aarhus Teaters ’Parasitterne’ er scenografien
Anmeldelse
8. november 2018

4:48 er det klokkeslæt, hvor klarheden kommer på besøg, og psykosen holder pause

Aarhus Teater demonstrerer med ’4:48 Psychosis’, at de med ganske få virkemidler kan skabe en unik teateroplevelse, der med sit intimiderende nærvær og en kraftpræstation fra skuespiller Mette Døssing fylder et helt lokale med intensitet
Aarhus Teaters Mette Døssing leverer en kraftpræstation i Sarah Kanes monolog ’4:48 Psychosis’.