Person

Signe Munk

»Absurd«: Staten kan have brugt over en milliard på klimarabat til biler, der ikke er grønne

Som følge af den politiske bilaftale tyder nyt svar fra skatteministeren på, at staten i årets fire første måneder har givet mere end en milliard i afgiftsrabat til pluginhybridbiler, som EU fra 2026 ikke anser for at være grønne. Eksperter ryster på hovedet, og Enhedslisten vil have genåbnet aftalen

Politisk flertal vil aktivere ’handlepligt’: Kræver nu større klimaindsats fra regeringen

Klimarådet har fredag dumpet regeringens klimaindsats. Nu vil et flertal uden om regeringen afkræve ministeren svar i en hastedebat og tvinge flere klimatiltag igennem. Alt andet vil være ’klimatonedøvt’, siger Venstre. Regeringen er på rette spor, mener klimaministeren

Regeringen bør droppe strudsetaktikken og fremlægge udspillet om landbruget

Først udskyder regeringen forhandlingerne om landbrugets forurening, og så nægter ministeren at spille ud med sit eget forslag. Vi er målløse over, at regeringen stikker hovedet i busken i forhold til noget, der er så afgørende for klimamålene, skriver to ordførere fra SF i dette debatindlæg

Den grønne opposition er ved at få tæsk med en hockeystav

Et ambitiøst reduktionsmål i 2025 er altafgørende, hvis ikke den danske klimastrategi skal ende som en hockeystav-model. Støttepartierne må derfor vise, de reelt er en grøn opposition til S-regeringen

Regeringen skåner Danmarks største udleder af CO2 Aalborg Portland i grønt skatteudspil

I sit udspil til en grøn skattereform lægger regeringen op til, at cementindustrien først skal betale en højere energiafgift i 2025, mens den allerede får en skattelettelse i 2021. Det er for at sikre, at erhvervet ikke flytter ud af landet, lyder argumentet. Men støttepartierne er kritiske og mener, at regeringen er for venlig over for Aalborg Portland

Regeringens store klimasatsning risikerer at øge den globale klimabelastning

En stor del af transportens klimabesparelse skal bero på biobrændstoffer, viser udkast fra de politiske forhandlinger. Eksperter kritiserer manøvren for at rydde skov og skade klimaet mere end benzin og diesel. Støttepartier vil presse på for højere krav. Minister: Vi skal sikre bæredygtighed

Udkast til aftale: Regeringen vil nu have 700.000 grønne biler i 2030. Ikke nok, lyder kritikken

Et udkast til en politisk aftale viser, at regeringen har øget målet for antallet af grønne biler i 2030. Men flere partier kritiserer finansieringsmodellen for at ramme socialt skævt og presser på for større ambitioner. S afviser kritikken

Pluginhybridbiler udleder CO2 som dieselbiler, men får klimarabat. Politikere vil forlænge støtten

Pluginhybridbiler forurener lige så meget som fossilbiler, vurderer Klimarådet. Alligevel vil Venstre, De Konservative og De Radikale fortsætte afgiftsfradraget til pluginhybrider. SF og Enhedslisten støtter ikke op, ligesom eksperter mener, afgiftsfradraget bør afskaffes

Nu begynder kampen om bilerne: Nyt regeringsudspil vil øge antallet af fossilbiler i 2030

Regeringen vil sikre 600.000 grønne biler samt 1,5 millioner ton CO2-reduktion på persontransporten i 2030, viser forhandlingsudspil. Det er langtfra tilstrækkeligt, vurderer eksperter. Både blå og røde partier kalder regeringen håbløs uambitiøs, og SF kræver dobbelt så stor CO2-besparelse. Torsdag begynder de centrale forhandlinger

Partier og fagfolk: Hvad blev der af den grønne genopretning?

Den økonomiske genopretning skal være grøn, lyder appellerne både i Danmark og resten af verden. Men regeringens nye flyaftale er endnu et eksempel på, at klimaet ikke tænkes nok ind i coronapakkerne, lyder kritikken fra partier og fagfolk. Det grønne er en rød tråd i genopretningen, siger S

Sider

Mest læste

  1. Som følge af den politiske bilaftale tyder nyt svar fra skatteministeren på, at staten i årets fire første måneder har givet mere end en milliard i afgiftsrabat til pluginhybridbiler, som EU fra 2026 ikke anser for at være grønne. Eksperter ryster på hovedet, og Enhedslisten vil have genåbnet aftalen
  2. Den økonomiske genopretning skal være grøn, lyder appellerne både i Danmark og resten af verden. Men regeringens nye flyaftale er endnu et eksempel på, at klimaet ikke tænkes nok ind i coronapakkerne, lyder kritikken fra partier og fagfolk. Det grønne er en rød tråd i genopretningen, siger S
  3. Coronakrisen er ikke længere en undskyldning for ikke at sætte gang i forhandlingerne om klimahandlingsplanerne. Sådan lyder kritikken fra støttepartierne og De Konservative, som mener, at forhandlingerne er uløseligt forbundet med forhandlinger om at stimulere økonomien. Klimaminister Dan Jørgensen forstår utålmodigheden
  4. Regeringen vil sikre 600.000 grønne biler samt 1,5 millioner ton CO2-reduktion på persontransporten i 2030, viser forhandlingsudspil. Det er langtfra tilstrækkeligt, vurderer eksperter. Både blå og røde partier kalder regeringen håbløs uambitiøs, og SF kræver dobbelt så stor CO2-besparelse. Torsdag begynder de centrale forhandlinger
  5. Et ambitiøst reduktionsmål i 2025 er altafgørende, hvis ikke den danske klimastrategi skal ende som en hockeystav-model. Støttepartierne må derfor vise, de reelt er en grøn opposition til S-regeringen
  6. Danmark vil ikke være det første land, der bremser jagten på fossile reserver, hvis regeringen afviser olieselskabernes ansøgninger om nye tilladelser til olie- og gasudvinding i Nordsøen. De Økonomiske Vismænd fastslår nu, at et reduceret udbud vil have positive klimaeffekter. Samtidig bliver indtægterne til statskassen stadig mindre og mindre
  7. Mette Frederiksen siger i tale, at idéen om, at voldsom teknologisk udvikling vil sikre klimamål, er død.
  8. Først udskyder regeringen forhandlingerne om landbrugets forurening, og så nægter ministeren at spille ud med sit eget forslag. Vi er målløse over, at regeringen stikker hovedet i busken i forhold til noget, der er så afgørende for klimamålene, skriver to ordførere fra SF i dette debatindlæg