Person

Simon Bennebjerg

Vi anmelder ’Borgen’
7. marts 2022

’Borgen’ viser os konsekvenserne af et system, hvor ingen betvivler sin egen berettigelse

I fjerde afsnit af ’Borgen’ røg masken af, og den danske stat råbte ’sandheden’ om Grønland lige ind i hovedet på det grønlandske folk. Det er tv, der gør naller og gør godt
I sin egen selvfortælling er Birgitte Nyborg den eneste lever i virkeligheden. Hendes kolleger, pressen, grønlænderne, hendes egen stab bør være taknemmelige for, at hun er der, siger hendes logik
Anmeldelse
21. februar 2022

Noller mænd klæder ’Borgen’ og gør den følelsesmæssigt vedkommende

Som noget helt nyt og rigtig godt i forhold til de tidligere sæsoner er der komiske karakterer med i ’Borgen’: to unge og ivrige embedsmænd med hvert sit sæt neuroser. Vi anmelder her andet afsnit og sætter pris på, at der er blevet plads til humor
Et af ’Borgens’ nye morsomme indslag er embedsmanden Asger Holm Kirkegaard (Mikkel Boe Følsgaard), der til sin egen store bekymring bliver konstitueret som ny arktisk ambassadør – og som lider af panisk flyangst.
Anmeldelse
5. august 2021

Birthe Neumanns Blixen er både djævelsk, rørende og sjov i Bille Augusts storfilm

Bille August har filmatiseret digteren Thorkild Bjørnvigs bog om, dengang Karen Blixen tog ham under sine vinger og forlangte, at han frigjorde sig som kunstner og menneske – på hendes betingelser. Det er blevet til en imponerende storfilm, hvor Birthe Neumann lyser op i rollen som hårdt prøvet geni
Birthe Neumann i rollen som Karen Blizen i 'Pagten'.
Anmeldelse
4. maj 2018

Elisa Kragerup gør alt gammelt til noget nyt og rørende

Elisa Kragerups sidste fysiske og følelsesfulde klassikerfortolkning som husinstruktør på Det Kongelige Teater står i mange gode gensyns tegn. Den intime iscenesættelse af Klaus Rifbjergs debutroman ’Den kroniske uskyld’ om kærlighedens første og evige flyv og fald får igen alt det gamle til at føles rørende nyt og råt
Når teatret varedeklarerer ’Den kroniske uskyld’ som et »intimt drama«, er det ikke bare det intime livs uskyldstema, det henviser til. Man sidder så tæt på scenen på Det Kongelige Teaters Mellemgulvet, at skuespillerne med deres meget kropslige optræden kan røre og flirte med publikum.
Feature
28. april 2018

’Den kroniske uskyld’ beskriver uskyldstabet til alle generationer og livsfaser

60 år efter udgivelsen sætter Elisa Kragerup nu en af de mest læste danske romaner nogensinde, Klaus Rifbjergs hovedværk ’Den kroniske uskyld’, op som teater. Romanen, der forvirrede og splittede samtidens anmeldere, er stadig helt relevant, siger eksperter. Og måske netop derfor har det i dramatiseringen ikke været nødvendigt at skrive så meget som et nyt ord i manuskriptet, der ikke i forvejen stod i romanen
Klaus Rifbjergs Tore og Janus portrætteret af Morten Hee Andersen og Simon Bennebjerg.
  • Anmeldelse
    5. august 2021

    Birthe Neumanns Blixen er både djævelsk, rørende og sjov i Bille Augusts storfilm

    Bille August har filmatiseret digteren Thorkild Bjørnvigs bog om, dengang Karen Blixen tog ham under sine vinger og forlangte, at han frigjorde sig som kunstner og menneske – på hendes betingelser. Det er blevet til en imponerende storfilm, hvor Birthe Neumann lyser op i rollen som hårdt prøvet geni
    Birthe Neumann i rollen som Karen Blizen i 'Pagten'.
  • Feature
    28. april 2018

    ’Den kroniske uskyld’ beskriver uskyldstabet til alle generationer og livsfaser

    60 år efter udgivelsen sætter Elisa Kragerup nu en af de mest læste danske romaner nogensinde, Klaus Rifbjergs hovedværk ’Den kroniske uskyld’, op som teater. Romanen, der forvirrede og splittede samtidens anmeldere, er stadig helt relevant, siger eksperter. Og måske netop derfor har det i dramatiseringen ikke været nødvendigt at skrive så meget som et nyt ord i manuskriptet, der ikke i forvejen stod i romanen
    Klaus Rifbjergs Tore og Janus portrætteret af Morten Hee Andersen og Simon Bennebjerg.
  • Anmeldelse
    21. februar 2022

    Noller mænd klæder ’Borgen’ og gør den følelsesmæssigt vedkommende

    Som noget helt nyt og rigtig godt i forhold til de tidligere sæsoner er der komiske karakterer med i ’Borgen’: to unge og ivrige embedsmænd med hvert sit sæt neuroser. Vi anmelder her andet afsnit og sætter pris på, at der er blevet plads til humor
    Et af ’Borgens’ nye morsomme indslag er embedsmanden Asger Holm Kirkegaard (Mikkel Boe Følsgaard), der til sin egen store bekymring bliver konstitueret som ny arktisk ambassadør – og som lider af panisk flyangst.
  • Anmeldelse
    4. maj 2018

    Elisa Kragerup gør alt gammelt til noget nyt og rørende

    Elisa Kragerups sidste fysiske og følelsesfulde klassikerfortolkning som husinstruktør på Det Kongelige Teater står i mange gode gensyns tegn. Den intime iscenesættelse af Klaus Rifbjergs debutroman ’Den kroniske uskyld’ om kærlighedens første og evige flyv og fald får igen alt det gamle til at føles rørende nyt og råt
    Når teatret varedeklarerer ’Den kroniske uskyld’ som et »intimt drama«, er det ikke bare det intime livs uskyldstema, det henviser til. Man sidder så tæt på scenen på Det Kongelige Teaters Mellemgulvet, at skuespillerne med deres meget kropslige optræden kan røre og flirte med publikum.
  • Vi anmelder ’Borgen’
    7. marts 2022

    ’Borgen’ viser os konsekvenserne af et system, hvor ingen betvivler sin egen berettigelse

    I fjerde afsnit af ’Borgen’ røg masken af, og den danske stat råbte ’sandheden’ om Grønland lige ind i hovedet på det grønlandske folk. Det er tv, der gør naller og gør godt
    I sin egen selvfortælling er Birgitte Nyborg den eneste lever i virkeligheden. Hendes kolleger, pressen, grønlænderne, hendes egen stab bør være taknemmelige for, at hun er der, siger hendes logik