Kunst er bedst, når det ikke blot spejler vores følelser – men udfordrer eller ligefrem undergraver dem. Sådan en udstilling er kraftpræstationen ’Angst’ på Kunstmuseet i Tønder, hvor uro i nervetrådene får en helt ny karakter
Jeg læste første gang ’Forførerens Dagbog’ som teenager og ærgrede mig over, så lidt jeg kunne lære om praktisk forførelseskunst. Men måske rummer skriftet nøglen til, hvordan Kierkegaard fandt ikke Gud, men sig selv som forfatter
Hvis Kierkegaard var her i dag, ville han fortælle os, at vi ikke skulle glemme alt om coronakrisen her på den anden side, men aktivt tage lidelsen med os videre. Sådan vælger vi nemlig selve livet til, skriver filosofistuderende Helena Schou Nørby, Hans Fabricius-Rahbek og Helene Kemp i dette debatindlæg.
Alle vores herskende ideer og fortællinger fremhæver mennesket som det handlende og naturen som en passiv baggrund. Vores liv med klimaforandringerne bliver derfor både uhyggeligt, men også en inspirerende opgave i at skabe en ny fortælling om verden, skriver Rune Lykkeberg i denne klumme
Ny bog forsøger at transformere Kierkegaards tungt teologisk prægede psykologi til en sekulær eksistenspsykologi, så både fagfolk og lægfolk kan blive klogere. Det er ikke en ubetinget succes
For at komme igennem coronakrisen skal vi ifølge Svend Brinkmann acceptere det, vi ikke kan gøre noget ved, og gøre noget ved det, vi kan. Jeg er meget enig, så her er fem konkrete ting, man kan gøre for at overkomme sin corona-træthed, skriver sognepræst Laila Bomose i dette debatindlæg
Hvad vil det sige at være lystfisker midt i en global klimakrise, og hvad kan fiskeriet lære os om det, der er fremmed for os? Vi er taget på fisketur på Farum Sø med litteraturforskeren Jacob Bøggild for at få svar på de spørgsmål
Kierkegaard ligger trygt død og begravet på Assistens Kirkegården i København, men hvis han var i live, ville han fortælle dig, at du skal tage ansvar for dine handlinger på Facebook, Instagram og Twitter
I 2018 kommer sorgdiagnosen. Vil det omsider give mennesker i sorg et frirum til at sørge i fred? Eller vil det tværtimod opstille nye krav om, hvordan man sørger rigtigt? Bliver sorg noget, vi skal leve op til? Og hvad med dem, der sørger for lidt?
Det er hårdt at være småborger. Der er altid noget i vejen. Men måske bør vi tage småborgerens utilpashed på os – i stedet for at tildække den med spidsborgerlige værdier?
Selv om vort ordvalg er korrekt dansk, kan tanken være mudret. Mange bruger kritikløst udtryk som 'i min optik' og 'i din retorik'. Ligeledes beskrives alle klageberettigede i dag med forkærlighed som 'gidsler' for regeringen, udviklingen, medicinalindustrien, skolevæsenet osv.
Den amerikanske filosof Eugene Thacker har skrevet en pessimistisk bog om pessimisme. Den lægger i lidt for høj grad op til, at læseren nyder sit eget sortsyn
Islamiske retslærde, der bryder med traditionelle fortolkninger, har opnået anerkendelse i udlandet. Men herhjemme negligerer imamerne de nye fortolkninger af islam. Blandt årsagerne er sprogbarrierer og udbredt social kontrol, skriver Tessie Jørgensen, der har kandidatgrader i islam fra både København og Qom, i kronikserien Islamskolen
Der er drama for alle pengene og infight med Kant og Heidegger i K.E. Løgstrups ’Opgør med Kierkegaard’, der har næstekærligheden og den etiske fordring i centrum