Vestens afhængighed af fossile brændstoffer har været det betimelige omdrejningspunkt for en sæson af ’Borgen’, der har insisteret på, at politik ikke kun handler om magt, selv om den også gør det. Hvis man overgiver sig til ’Borgen’s håbefuldhed, så er det enestående dansk drama
Den danske film ’Rose’ er baseret på instruktør Niels Arden Oplevs egen familiehistorie, og det er en virkelig rørende fortælling om den skizofrene Inger, der på ferie med sin søster og svoger besøger ’ground zero’ for sit grundtraume. Og Sofie Gråbøl stråler som en metamorfosens mester
’Retfærdighedens ryttere’ føles som et Susanne Bier-drama podet med genmateriale fra en Anders Thomas Jensen-film og er en magtdemonstration af Jensens evne til at mestre både det melodramatiske og det infantile
På Information har vi mildest talt været imponerede over Tobias Lindholms dramatisering af arbejdet med at opklare drabet på Kim Wall. Her gør de to anmeldere status over de klicheer, serien har valgt fra og til, og de ubesvarede spørgsmål, den efterlader
Den knugende stemning i Tobias Lindholms miniserie afløses af en kortvarig jubel, da de sidste ligdele bliver fundet på havbunden, men man er ikke i tvivl om, at den er midlertidig og iblandet rædsel
At Tobias Lindholms ’Efterforskningen’ er en kløgtig kommentar på krimigenren, er fjerde afsnit af serien et bevis på. Det er en forbløffende og fin hyldest til alt det manuelle og slidsomme arbejde, mænd og kvinder udfører i efterforskningsarbejde, og som vi ikke orker at se på normalt
Også i andet afsnit er det store drama i Tobias Lindholms ’Efterforskningen‘ i bund og grund konflikterne mellem følelser og fakta. Og Mallings nøgterne stenansigt minder os helt genialt om samfundets – og eget – hysteri i dagene efter drabet på Kim Wall
TV 2’s nye miniserie skildrer Danmarkshistoriens måske mest bestialske drab set fra efterforskernes side, og det gør den godt. Information anmelder samtlige seks afsnit, her det første
En evig fælde i kulturjournalistikken er, at man håber, at det kedelige bliver spændende, og det banale dybt, fordi det lugter af kultur eller kommer ud af munden på en kunstner. Det gør det ikke. Heller ikke på DR1
Filmatiseringen af Jens Blendrups faderroman ’Gud taler ud’ er et portræt af en mand, der hader sig selv – og af en familie, der elsker ham vredt. Det er også den slags milde film, som vi danskere elsker at se for at kigge lidt på egne dæmoner, men uden at det må gøre for ondt
Den danske film ’Rose’ er baseret på instruktør Niels Arden Oplevs egen familiehistorie, og det er en virkelig rørende fortælling om den skizofrene Inger, der på ferie med sin søster og svoger besøger ’ground zero’ for sit grundtraume. Og Sofie Gråbøl stråler som en metamorfosens mester
’Retfærdighedens ryttere’ føles som et Susanne Bier-drama podet med genmateriale fra en Anders Thomas Jensen-film og er en magtdemonstration af Jensens evne til at mestre både det melodramatiske og det infantile
Filmatiseringen af Jens Blendrups faderroman ’Gud taler ud’ er et portræt af en mand, der hader sig selv – og af en familie, der elsker ham vredt. Det er også den slags milde film, som vi danskere elsker at se for at kigge lidt på egne dæmoner, men uden at det må gøre for ondt
På Information har vi mildest talt været imponerede over Tobias Lindholms dramatisering af arbejdet med at opklare drabet på Kim Wall. Her gør de to anmeldere status over de klicheer, serien har valgt fra og til, og de ubesvarede spørgsmål, den efterlader
Flot billetsalg, interessante film, adskillige filmpriser, for dårlige børnefilm. Sådan kunne man opsummere spillefilmåret 2012, der lige straks er forbi. Informations filmredaktør ser tilbage
Vestens afhængighed af fossile brændstoffer har været det betimelige omdrejningspunkt for en sæson af ’Borgen’, der har insisteret på, at politik ikke kun handler om magt, selv om den også gør det. Hvis man overgiver sig til ’Borgen’s håbefuldhed, så er det enestående dansk drama