Person

Søren Malling

Artikler
Vi anmelder ’Borgen’
4. april 2022

’Borgen’ foregreb, hvad Ruslands aggression har vist os: Klimapolitik er sikkerhedspolitik

Vestens afhængighed af fossile brændstoffer har været det betimelige omdrejningspunkt for en sæson af ’Borgen’, der har insisteret på, at politik ikke kun handler om magt, selv om den også gør det. Hvis man overgiver sig til ’Borgen’s håbefuldhed, så er det enestående dansk drama
Birgitte Nyborg mister i sidste afsnit af ‘Borgen‘ sit partis opbakning på grund af hendes støtte til udnyttelsen af den olie, der er blevet fundet i Grønland.
Anmeldelse
24. februar 2022

’Rose’ er folkelig, fornøjelig, gribende – og genialt tungspillet af Sofie Gråbøl

Den danske film ’Rose’ er baseret på instruktør Niels Arden Oplevs egen familiehistorie, og det er en virkelig rørende fortælling om den skizofrene Inger, der på ferie med sin søster og svoger besøger ’ground zero’ for sit grundtraume. Og Sofie Gråbøl stråler som en metamorfosens mester
Den danske film ’Rose’ er baseret på instruktør Niels Arden Oplevs egen familiehistorie, og det er en virkelig rørende fortælling om den skizofrene Inger, der på ferie med sin søster og svoger besøger ’ground zero’ for sit grundtraume. Og Sofie Gråbøl stråler som en metamorfosens mester
Anmeldelse
20. november 2020

Anders Thomas Jensens klub for ødelagte voksenbørn har aldrig før gjort så ondt som i ’Retfærdighedens ryttere’

’Retfærdighedens ryttere’ føles som et Susanne Bier-drama podet med genmateriale fra en Anders Thomas Jensen-film og er en magtdemonstration af Jensens evne til at mestre både det melodramatiske og det infantile
Retfærdighedens Ryttere er en magtdemonstration af at mestre både det melodramatiske og det infantile, i at trække virkemidler fra det første og bore videre med det sidste.
Anmeldelse
2. november 2020

’Efterforskningen’ er en hyldest til mindre dramatiske dyder som omhu og vedholdenhed

På Information har vi mildest talt været imponerede over Tobias Lindholms dramatisering af arbejdet med at opklare drabet på Kim Wall. Her gør de to anmeldere status over de klicheer, serien har valgt fra og til, og de ubesvarede spørgsmål, den efterlader
Hvad ser Kirstine (Charlotte Munck) i sin travle husbond Jens Møller (Søren Malling) i serie Efterforskningen.
Anmeldelse
27. oktober 2020

Brugen af billeder af det uendelige hav i ’Efterforskningen’ viser, hvor svær sagen var

Den knugende stemning i Tobias Lindholms miniserie afløses af en kortvarig jubel, da de sidste ligdele bliver fundet på havbunden, men man er ikke i tvivl om, at den er midlertidig og iblandet rædsel
Henrik Birch spiller Lars Møller, hvis anspændte ansigt har emmet af frustration over den i udgangspunktet umulige mission med at afsøge den store havområde.
Anmeldelse
20. oktober 2020

Alt det dykkerarbejde i ’Efterforskningens’ afsnit 4 er en flot fuckfinger til egen krimigenre

At Tobias Lindholms ’Efterforskningen’ er en kløgtig kommentar på krimigenren, er fjerde afsnit af serien et bevis på. Det er en forbløffende og fin hyldest til alt det manuelle og slidsomme arbejde, mænd og kvinder udfører i efterforskningsarbejde, og som vi ikke orker at se på normalt
I fjerde afsnit af ’Efterforskningen’ bjæffer en svensk politihund på en båd ude i havet ved Avedøreværket, fordi den har fået færten af den døde journalist Kim Wall. Men hvor på havets bund, hendes ligdele eventuelt så befinder sig, viser sig ikke at være til at regne ud.
Anmeldelse
5. oktober 2020

Søren Mallings øjenlåg er stjernen i ’Efterforskningen‘

Også i andet afsnit er det store drama i Tobias Lindholms ’Efterforskningen‘ i bund og grund konflikterne mellem følelser og fakta. Og Mallings nøgterne stenansigt minder os helt genialt om samfundets – og eget – hysteri i dagene efter drabet på Kim Wall
Anmeldelse
28. september 2020

Tobias Lindholms ’Efterforskningen’ skildrer ubådssagen så respektfuldt, som det kan gøres

TV 2’s nye miniserie skildrer Danmarkshistoriens måske mest bestialske drab set fra efterforskernes side, og det gør den godt. Information anmelder samtlige seks afsnit, her det første
Tobias Lindholms dramatisering af ubådssagen fravælger klogt og hensynsfuldt nok at iscenesætte noget som helst af, hvad der skete ombord på ubåden i august 2017, skriver Lone Nikolajsen. På billedet ses Søren Malling til venstre i rollen som drabschef i Københavns Politi. Til højre på billedet er det Pernilla August og Rolf Lassgård i rollerne som Kim Walls forældre.
Anmeldelse
24. januar 2018

DR1’s kulturmagasin Gejst påstår, at kultur er noget særligt, men formår ikke at vise det

En evig fælde i kulturjournalistikken er, at man håber, at det kedelige bliver spændende, og det banale dybt, fordi det lugter af kultur eller kommer ud af munden på en kunstner. Det gør det ikke. Heller ikke på DR1
Gejst foregår ude blandt hovedpersonerne – i første program hos skuespilleren Søren Malling (t.h.) på et filmset. Problemet er, at der ikke rigtig sker noget.
Anmeldelse
29. september 2017

Filmatiseringen af ’Gud taler ud’ er grov og sjov og ufarlig som en dansk julefrokost

Filmatiseringen af Jens Blendrups faderroman ’Gud taler ud’ er et portræt af en mand, der hader sig selv – og af en familie, der elsker ham vredt. Det er også den slags milde film, som vi danskere elsker at se for at kigge lidt på egne dæmoner, men uden at det må gøre for ondt
Uffe er inkarnationen af den kulturelle middelklasses bristede drømme i 1980’erne. Han er den indebrændte mand, der ikke føler sig realiseret nok, ikke stor nok, ikke dyb nok. Og han dømmer alle andre hårdt for heller ikke at være det.

Sider