Person

Søren Sætter-Lassen

Først lokker kunsten, og så går der Temalørdag på DR2 i ’Adressaten ubekendt’ på Det Kongelige Teater

Det Kongelige Teater byder med en kunstnerisk opsætning af en brevroman om 1930’ernes Tyskland, ’Adressaten ubekendt’, både på klassisk drama og efterfølgende historietime med live dramatisering. Man bliver bestemt klogere, men kunstnerisk er det lidt kedeligt

Uden kærlighed er der ingen Kieslowski

Betty Nansen Teatrets ’Dekalog’ byder på en dårlig teatertekst over Kieslowskis inderlige tv-serie. Men skuespillerne spiller sig op over tekstens gudløshed

’Det er en alvorlig sag at spille komedie’

Når Søren Sætter-Lassen på torsdag spiller Per Degn i ’Erasmus Montanus’ på Det Kongelige Teater, er det niende gang, han optræder i en Holberg-forestilling. Men selv om det er en komedie, skal man tage rollen alvorligt, siger han – ellers bliver det bare pjat

Sætter-Lassens mirakuløse fald i ’Faderen’

Strindbergs ’Faderen’ på Skuespilhuset er blevet til en uafrystelig forestilling med Søren Sætter-Lassen som manisk faderfigur. Og med medfølelsen som trumf

Teater om at blive skuffet – og om at blive skudt

Teatret i 2012 bød på store tanker om verden og jordnære bekymringer om Udkantsdanmark

Lær af ulykken

Scenografer fortæller, hvordan de arbejder under hårdt tidspres og i konkurrencen med eksempelvis film skal præstere mere og mere

’Spyddene stod løst i hullerne’

Ulykken under prøven på ’Lulu’ på Det Kongelige Teater var et resultat af adskillige sikkerhedsbrist. Det viser rapporten fra Arbejdstilsynet, som Information har fået aktindsigt i. Oplysningerne om, hvad der præcis gik galt, får nu flere danske teatre til at revurdere sikkerheden

Monsterfiasko

Uheldet forfulgte også ’Lulu’ under premieren. Og selv om Jens Albinus var en fabelagtig forfører af den skønne, unge Danica Curcic, så blev forestillingen en pinlig oplevelse

Teatrets scenografi er blevet vildere

Teaterscenografi er over de sidste ti år blevet større og mere vovet. Det er sket i takt med et øget fokus på visualitet, og fordi vi er forvænte med filmens klippeteknik og imponerende effekter. Ulykken i sidste uge på Det Kongelige Teater har skabt øget opmærksomhed om sikkerheden på scenerne

Jeg helst dog grine vil af Wessels vilde spil

Klassikerteatret blomstrer. Med Shakespeare, Wessel og Ionesco på stribe. Og med patos og revyhumor for fuld udblæsning

Sider

Mest læste

  1. Det Kongelige Teater byder med en kunstnerisk opsætning af en brevroman om 1930’ernes Tyskland, ’Adressaten ubekendt’, både på klassisk drama og efterfølgende historietime med live dramatisering. Man bliver bestemt klogere, men kunstnerisk er det lidt kedeligt
  2. Uheldet forfulgte også ’Lulu’ under premieren. Og selv om Jens Albinus var en fabelagtig forfører af den skønne, unge Danica Curcic, så blev forestillingen en pinlig oplevelse
  3. Som skuespiller er den største udfordring at undgå at læne sig tilbage i de lidt for kendte roller. Det kan virke lammende, hvis man ikke nyfortolker en klassiker, men der er grænser. Også for skuespillere
  4. Hvordan kan man tro på offeret i Tartuffe? Hvordan kan man tro på, at en mand er parat til forære alt til en svindler som Tartuffe - sin kone, sin datter, sine penge - uden at tøve overhovedet? Denne skepsis er ofte omdrejningspunktet for iscenesættelser af Molieres Tartuffe
  5. Danskernes frådende forbrugsflip og neomaterialisme hudflettes i ny komedie af Line Knutzon. Friværdier, livsstilsnarcissisme og sort (øst-)arbejde dyppes i et ætsende satirisk syrebad, som opløser alt, desværre også iscenesættelsen
  6. 'At spille en klassiker, bare fordi den er en god tekst, giver ikke mening for mig,' erklærer en af de mest vidtspændende danske teaterinstruktør Christoffer Berdal, der vil have teatret ud af elfenbenstårnet
  7. Teatret i 2012 bød på store tanker om verden og jordnære bekymringer om Udkantsdanmark
  8. Betty Nansen Teatrets ’Dekalog’ byder på en dårlig teatertekst over Kieslowskis inderlige tv-serie. Men skuespillerne spiller sig op over tekstens gudløshed