Person

Sofie Gråbøl

Artikler
Filmåret
31. december 2022

Årets bedste danske film skubbede både til kunsten og verden

2022 er et godt modsvar til svenske Ruben Östlunds kritik af danske film som kedelige. Filmåret har nemlig budt på både mere end god mainstream, masser af dygtige debutanter og en håndfuld film – ’Holy Spider’, ’Vanskabte land’, ’Resten af livet’, ’Du som er i himlen’ og ’Speak No Evil’ – der skubber til kunsten og verden
’Bamse’ er et nuanceret portræt af og en velfortjent hyldest til en af danskpoppens helt store skikkelser.
Folk
6. september 2022

Rasmus Paludan stiler mod både Rigsdagen og Folketinget

Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren
Stram Kurs-lederen Rasmus Paludan, der her er i gang med en af sine koranafbrændinger i Stockholm i maj, pønser på at udnytte sit dobbelte statsborgersskab på demokratisk vis.
Anmeldelse
28. juli 2022

’Natten har øjne’ er en forførende gyserfilm om, hvad mennesker vil gøre af kærlighed

Gabriel Bier Gislason blander jødisk mysticisme, gys og fuldfedt kærlighedsdrama i sin velformede spillefilmdebut, ’Natten har øjne’
Leah (Ellie Kendrick) og Maja (Josephine Park) forelsker sig, men noget er ikke, som det skal være, i Gabriel Bier Gislasons gyserfilm, ’Natten har øjne’.
Podcast
3. juni 2022

Podcast: Hvor efterlader jaet det venstreorienterede nej?

I denne uges Radio Information ser Lars Trier Mogensen og Rune Lykkeberg på perspektiverne efter onsdagens ja til det europæiske sikkerhedssamarbejde, mens Lone Nikolajsen anmelder en ny tv-serie om velfærdsstatens engle og dem, der vil spare på dem
I denne uges Radio Information ser Lars Trier Mogensen og Rune Lykkeberg på perspektiverne efter onsdagens ja til det europæiske sikkerhedssamarbejde, mens Lone Nikolajsen anmelder en ny tv-serie om velfærdsstatens engle og dem, der vil spare på dem
Anmeldelse
2. juni 2022

Både fødeklare kvinder og samfundsaktuelle pointer står i kø på Lone Scherfigs fiktive fødselsafdeling

Lone Scherfigs nye sympatiske TV 2-serie skildrer livets gang på en velrenommeret fødeafdeling ledet af jordemoderen Ella (Sofie Gråbøl). Sådan et sted er den perfekte ramme for en livsbekræftende tv-serie med en bred vifte af problemstillinger
Birthe Neumann spiller Sofie Gråbøl’s mor i serien ’Dag & nat’.
Interview
25. februar 2022

Sofie Gråbøl om en af karrierens sværeste roller, den skizofrene Inger, og balancen mellem humor og smerte

Som yngre tænkte Sofie Gråbøl, at hun havde løst opgaven godt, hvis hun fik en rolle til at gå op. Men jo ældre hun bliver, jo mere optaget bliver hun af, at tingene ikke nødvendigvis går op, og at modsætninger mødes i hendes figurer. Det gør det mere interessant for hende som skuespiller. Vi har talt med 53-årige Gråbøl, der er aktuel i Niels Arden Oplevs morsomme og rørende ’Rose’
Som yngre tænkte Sofie Gråbøl, at hun havde løst opgaven godt, hvis hun fik en rolle til at gå op. Men jo ældre hun bliver, jo mere optaget bliver hun af, at tingene ikke nødvendigvis går op, og at modsætninger mødes i hendes figurer. Det gør det mere interessant for hende som skuespiller. Vi har talt med 53-årige Gråbøl, der er aktuel i Niels Arden Oplevs morsomme og rørende ’Rose’
Anmeldelse
24. februar 2022

’Rose’ er folkelig, fornøjelig, gribende – og genialt tungspillet af Sofie Gråbøl

Den danske film ’Rose’ er baseret på instruktør Niels Arden Oplevs egen familiehistorie, og det er en virkelig rørende fortælling om den skizofrene Inger, der på ferie med sin søster og svoger besøger ’ground zero’ for sit grundtraume. Og Sofie Gråbøl stråler som en metamorfosens mester
Den danske film ’Rose’ er baseret på instruktør Niels Arden Oplevs egen familiehistorie, og det er en virkelig rørende fortælling om den skizofrene Inger, der på ferie med sin søster og svoger besøger ’ground zero’ for sit grundtraume. Og Sofie Gråbøl stråler som en metamorfosens mester
Anmeldelse
18. november 2021

’Venuseffekten’ er af og til hvinende sød, men tilfører den romantiske komedie noget nyt

Anna Emma Haugdal fortsætter i sin debutfilm, ’Venuseffekten’, den fortryllelse af den danske provins, man kender fra hendes DR3-serie, ’Doggystyle’. Det passer godt til filmen, der er en romantisk komedie
Anna Emma Haugdal fortsætter i sin debutfilm, ’Venuseffekten’, den fortryllelse af den danske provins, man kender fra hendes DR3-serie, ’Doggystyle’. Det passer godt til filmen, der er en romantisk komedie
Baggrund
10. december 2020

Julen har bragt – om ikke andet – velsignede julefilm. Her er seks nye til juledagene

’Alene hjemme’, ’Muppets juleeventyr’, ’Fars fede juleferie’? Vi har alle vores foretrukne julefilmklassikere. Men er det ikke på tide med nye favoritter? Filmredaktør Christian Monggaard præsenterer seks nyere film og vurderer deres klassikerpotentiale
Ifølge filmanmelder Christian Monggaard er der blandt andet klassikerpotentiale i Paprika Steens ’Den tid på året’ fra 2018.
Anmeldelse
20. november 2020

Anders Thomas Jensens klub for ødelagte voksenbørn har aldrig før gjort så ondt som i ’Retfærdighedens ryttere’

’Retfærdighedens ryttere’ føles som et Susanne Bier-drama podet med genmateriale fra en Anders Thomas Jensen-film og er en magtdemonstration af Jensens evne til at mestre både det melodramatiske og det infantile
Retfærdighedens Ryttere er en magtdemonstration af at mestre både det melodramatiske og det infantile, i at trække virkemidler fra det første og bore videre med det sidste.

Sider