Person

Sofie Gråbøl

Interview
25. februar 2022

Sofie Gråbøl om en af karrierens sværeste roller, den skizofrene Inger, og balancen mellem humor og smerte

Som yngre tænkte Sofie Gråbøl, at hun havde løst opgaven godt, hvis hun fik en rolle til at gå op. Men jo ældre hun bliver, jo mere optaget bliver hun af, at tingene ikke nødvendigvis går op, og at modsætninger mødes i hendes figurer. Det gør det mere interessant for hende som skuespiller. Vi har talt med 53-årige Gråbøl, der er aktuel i Niels Arden Oplevs morsomme og rørende ’Rose’
Som yngre tænkte Sofie Gråbøl, at hun havde løst opgaven godt, hvis hun fik en rolle til at gå op. Men jo ældre hun bliver, jo mere optaget bliver hun af, at tingene ikke nødvendigvis går op, og at modsætninger mødes i hendes figurer. Det gør det mere interessant for hende som skuespiller. Vi har talt med 53-årige Gråbøl, der er aktuel i Niels Arden Oplevs morsomme og rørende ’Rose’
Anmeldelse
24. februar 2022

’Rose’ er folkelig, fornøjelig, gribende – og genialt tungspillet af Sofie Gråbøl

Den danske film ’Rose’ er baseret på instruktør Niels Arden Oplevs egen familiehistorie, og det er en virkelig rørende fortælling om den skizofrene Inger, der på ferie med sin søster og svoger besøger ’ground zero’ for sit grundtraume. Og Sofie Gråbøl stråler som en metamorfosens mester
Den danske film ’Rose’ er baseret på instruktør Niels Arden Oplevs egen familiehistorie, og det er en virkelig rørende fortælling om den skizofrene Inger, der på ferie med sin søster og svoger besøger ’ground zero’ for sit grundtraume. Og Sofie Gråbøl stråler som en metamorfosens mester
Anmeldelse
18. november 2021

’Venuseffekten’ er af og til hvinende sød, men tilfører den romantiske komedie noget nyt

Anna Emma Haugdal fortsætter i sin debutfilm, ’Venuseffekten’, den fortryllelse af den danske provins, man kender fra hendes DR3-serie, ’Doggystyle’. Det passer godt til filmen, der er en romantisk komedie
Anna Emma Haugdal fortsætter i sin debutfilm, ’Venuseffekten’, den fortryllelse af den danske provins, man kender fra hendes DR3-serie, ’Doggystyle’. Det passer godt til filmen, der er en romantisk komedie
Baggrund
10. december 2020

Julen har bragt – om ikke andet – velsignede julefilm. Her er seks nye til juledagene

’Alene hjemme’, ’Muppets juleeventyr’, ’Fars fede juleferie’? Vi har alle vores foretrukne julefilmklassikere. Men er det ikke på tide med nye favoritter? Filmredaktør Christian Monggaard præsenterer seks nyere film og vurderer deres klassikerpotentiale
Ifølge filmanmelder Christian Monggaard er der blandt andet klassikerpotentiale i Paprika Steens ’Den tid på året’ fra 2018.
Anmeldelse
20. november 2020

Anders Thomas Jensens klub for ødelagte voksenbørn har aldrig før gjort så ondt som i ’Retfærdighedens ryttere’

’Retfærdighedens ryttere’ føles som et Susanne Bier-drama podet med genmateriale fra en Anders Thomas Jensen-film og er en magtdemonstration af Jensens evne til at mestre både det melodramatiske og det infantile
Retfærdighedens Ryttere er en magtdemonstration af at mestre både det melodramatiske og det infantile, i at trække virkemidler fra det første og bore videre med det sidste.
Interview
23. oktober 2020

Susanne Bier: »Ligene vælter ud af lasten. Det, tror jeg, vi alle har oplevet i en eller anden form«

Susanne Bier, der er vokset op i en familie med advokater og altid har elsket retsdramaserier, har med den længe ventede HBO-thrillerminiserie ’The Undoing’ endelig fået muligheden for selv at lave en. Stjerneinstruktøren kan bedre lide genre- end dramaproduktioner og »nyder ikke langsomme, underfortalte fortællinger«, siger hun
Susanne Bier, der er vokset op i en familie med advokater og altid har elsket retsdramaserier, har med den længe ventede HBO-thrillerminiserie ’The Undoing’ endelig fået muligheden for selv at lave en. Stjerneinstruktøren kan bedre lide genre- end dramaproduktioner og »nyder ikke langsomme, underfortalte fortællinger«, siger hun
Anmeldelse
13. december 2019

Når man melder sig ud af samfundet, bliver man åbenbart skør

Den danske film ’Harpiks’ fortæller en knugende historie om en lille, delvist skør familie, der har meldt sig helt ud af samfundet. Den er stærk i sine virkemidler og æstetik – men den virker ikke tilstrækkelig interesseret i sine hovedpersoner og deres drift væk fra normaliteten
Familien i Daniel Borgmans ’Harpiks’ har meldt sig ud af samfundet og lever et primitivt, men frit liv dybt inde i skoven. 
Anmeldelse
8. november 2018

Julen er højsæson for skuffelser (men Paprika Steens nye film er ikke en af dem)

Den julefejrende familie i Paprika Steens charmerende julefilm, ’Den tid på året’, har en bred vifte af konflikter at bore i over julemiddagen, men filmen tager også julefilmgenren alvorligt nok til at levere et (heldigvis troværdigt) lille håb for familiesammenholdet
Paprika Steens julekomedie, ’Den tid på året’, skildrer gruppedynamikker og fastlåste familieroller, som vil være velkendte for de fleste.
Anmeldelse
26. februar 2018

Den store søndagsdramadyst: TV 2’s ’Greyzone’ mod DR1’s ’Liberty’

DR1 og TV 2 sender henholdsvis Jakob Ejersbo-filmatiseringen ’Liberty’ og spændingsserien ’Greyzone’ samtidigt de næste mange søndag aftener. Der er lagt op til konkurrence om at blive danske tv-seeres foretrukne mandagssamtaleemne
DR1’s ’Liberty’, med blandt andre Connie Nielsen og Carsten Bjørnlund på rollelisten, virker som et mere interessant søndagsdrama end TV 2’s klichefyldte ’Greyzone’.
Anmeldelse
2. september 2017

Ildsprudlende og komisk endevending af kønnene

Bergmans ’Scener fra et ægteskab’ bliver på Det Kongelige Teater en ildsprudende, men også komisk endevending af kønnene. Uden at nogen bliver klogere eller lykkeligere
Sofie Gråbøl og Morten Kirkskov spiller ægteparret Marianne og Johan fra Ingmar Bergmans 'Scener fra et ægteskab'. Men i forhold til originalen, er der i udgaven på Det Kongelige Teater bytter om på replikkerne. Johans bliver sagt af Sofie Gråbøl og Mariannes bliver sagt af Morten Kirkskov.

Sider