Person

Solvej Balle

Solvej Balle var 90’ernes store litterære stjerne, men så forsvandt hun. Nu er hun tilbage

33 år var Solvej Balle om at skrive sin nye roman, men hendes hovedperson vågner hver morgen op til den samme dag. Vi har besøgt forfatteren i Marstal på Ærø, hvor hun i årtier har levet og skrevet på sin nye store romanserie i syv bind

Solvej Balles lykkelige og bemærkelsesværdige comeback

Solvej Balle er tilbage som stor romanforfatter og skriver med ubønhørlig konsekvens, koncis uhygge og en egen tør intensitet. Det er originalt og tindrende smukt

Op og ned ad blindgaden

Solvej Balle er lykkeligvis tilbage som digter, men betræder atter sine gamle, lidt for velkendte spor

’Man lærer mere ved at være ansat på en salatfabrik end ved at gå på forfatterskole’

Modstanden var massiv, da Poul Borum og Per Aage Brandt i 1987 besluttede at oprette en dansk forfatterskole. I store dele af kulturlivet fnyste man ved tanken. I dag, 25 år senere, er det svært at forestille sig et litterært miljø uden arven fra kældereksperimentet i Nansensgade. Information tegner her et rids af begyndelsen

Midt i verden, midt i mig

Ny litteratur afviser den sondring mellem privat og personligt, som har betydet så meget i dansk litteraturkritik. De vil ikke forklæde deres værker med en alment-subjektiv patina. I stedet er de optaget af ærlighed, åbenhed og intensitet. Det er værd at tage alvorligt som æstetisk strategi

Det er sjovest, når der ikke er en facitliste

Det kniber med læselysten blandt danske gymnasieelever, erkender danskfagets fagkonsulent Susan Mose. Navnlig den ældre litteratur bliver stadig mere fremmed for eleverne

Svære bøger skal læses med kniv og gaffel

Når Solvej Balle skriver, blander hun filosofi, erindring og fiktion, som det passer hende. Efter en række smalle, men roste, udgivelser, søger hun ny inspiration uden for sig selv

Både bredde og detaljer i litteraturen

På Testrup højskole mødes et bredt udsnit af danske læsere. Men over kalvestegen ved middagsbordet er enigheden om, hvad der er god litteratur, alligevel ganske udbredt

Litteraturen under træet

Godt og skidt. Informations anmeldere opsummerer året, der gik, og anbefaler litteratur, der jo eventuelt kan lægges under juletræet

Ned blandt tingene

Årets gang. Sikker sans for detaljens etik er det mest opløftende nye i denne bogsæson, hvor strømmen, styrken, rigdommene og engagementet findes i romanen

Sider

Mest læste

  1. Solvej Balle er tilbage som stor romanforfatter og skriver med ubønhørlig konsekvens, koncis uhygge og en egen tør intensitet. Det er originalt og tindrende smukt
  2. 33 år var Solvej Balle om at skrive sin nye roman, men hendes hovedperson vågner hver morgen op til den samme dag. Vi har besøgt forfatteren i Marstal på Ærø, hvor hun i årtier har levet og skrevet på sin nye store romanserie i syv bind
  3. Duchamps pissekumme og Manzonis ’Merde d’artiste’ er ikke kunst. Det er konsekvensen af den radikale og modige kunstteori, som forfatteren Solvej Balle udkaster i sin nye bog, der er på trapperne og som nok skal vække debat
  4. Solvej Balle har forladt udvalget med en kritik af dets arbejde. Kriterierne for at modtage støtte sigter ikke på, hvorvidt forfatterne skriver gode bøger eller ej, men i stedet på, hvor gode de er til at skitsere deres arbejdsgang, siger hun. Hun mener, at arbejdet i udvalget er mere kuriøst end seriøst
  5. Når Solvej Balle skriver, blander hun filosofi, erindring og fiktion, som det passer hende. Efter en række smalle, men roste, udgivelser, søger hun ny inspiration uden for sig selv
  6. Måske den danske forfatterstand kunne lære noget, hvis den ikke var så skidtvigtig, fordomsfuld og frankofil, mener forfatteren Michael Larsen
  7. Det kniber med læselysten blandt danske gymnasieelever, erkender danskfagets fagkonsulent Susan Mose. Navnlig den ældre litteratur bliver stadig mere fremmed for eleverne
  8. Modstanden var massiv, da Poul Borum og Per Aage Brandt i 1987 besluttede at oprette en dansk forfatterskole. I store dele af kulturlivet fnyste man ved tanken. I dag, 25 år senere, er det svært at forestille sig et litterært miljø uden arven fra kældereksperimentet i Nansensgade. Information tegner her et rids af begyndelsen