Person

Sonja Ferlov Mancoba

Anmeldelse
17. december 2021

’Gennembrud’ er på ingen måde en woke bog, men er gennemgående klassisk, seriøs kunsthistorie

’Gennembrud’ samler for første gang en overset generation af kvindelige kunstnere. Den er bedst, når den fortolker livligt løs, og kedeligst når den refererer tørt
’Gennembrud’ samler forfatterens viden og passion for feltet i en bog, der rækker helt tilbage til 1600-tallet og til i dag og præsenterer henved 100 kunstnerportrætter. Her Kirsten Justesen.
Anmeldelse
10. juli 2021

Dansk kunsthistorie når den er bedst

Vilhelm Bjerke Petersen var med i frontlinjen af dansk kunst i mellemkrigstiden, og ny udstilling på Øregaard Museum folder endelig hele hans vigtige virke ud
Vilhelm Bjerke Petersen var ikke en kunstner, der holdt sig til én stil igennem sit virke. Han gør fra abstraktion til figuration og tilbage igen og bekender sig til forskellige retninger, der kan virke indbyrdes modstridige – som for eksempel konkret kunst og surrealisme.
Anmeldelse
9. februar 2019

Sonja Ferlov Mancobas spirituelle værker på SMK er dansk kunsthistorie, når den er allerbedst

Det er ikke skænket synderlig meget opmærksomhed i den klassiske kunsthistorie, men der ligger en dyb optagethed af det åndelige i det meste af den abstrakte kunst i det tyvende århundrede. Således også, og med rytme, liv og bevægelse, i Sonja Ferlov Mancobas værker, der for første gang bliver foldet helt ud i ny smuk udstilling på Statens Museum for Kunst
Udstillingen Sonja Ferlov Mancobas værker på Statens Museum på Kunst giver hende den plads i kunsthistorien, som hun fortjener. På billeder ses Levende Grene, 1935, Museum Jorn, Silkeborg.
8. oktober 2007

Locus Dei og kunsten at udvide blikket

Kan en teolog og en kunstner blive enige om noget som helst? Kan man forene to felter, som længe har været skilt ad? Og hvad har et 1500-tals-krucifiks fra Løgumkloster - 'Locus Dei', som munkene kaldte det - til fælles med Bjørn Nørgaards 'Hesteofring' og en bunke skiffertegl fra Sønderho Kirke? Intet, hvis du ikke kigger efter ...
Kunsten og religionen er stivnet i en dogmatik, som tilnærmer sig fundamentalismens indskrænkethed. Efterårets udstilling -Ansigt- på Esbjerg Kunstmuseum forsøger at bryde denne dogmatik og blander rask væk kunst og religiøse relikvier hentet fra blandt andet Løgumkloster. Målet er at udvide publikums blik og påpege, at religionen og kunsten udspringer fra det samme forhold til virkeligheden. Installationsview,
11. april 2000

Tegninger, der tænder

Tegningen er kunstens ursprog. Den oplever for tiden en renæssance Udstilling "Noget om tegninger" hedder en udstilling med såvel klassiske, modernistiske kunstnere som nogle af de næsten helt ubeskrevne blade på kunstscenen...
6. april 2000

KULTUR

Af LISBETH BONDE,ANDERS BEYER,ERIK WIEDEMANN,PAW MATHIASEN og ANNE MIDDELBOE CHRISTENSEN Udstillinger *Stilhed er titlen på en udstilling, der sætter fokus på det tyste og stille billedudtryk...
30. marts 2000

KULTUR

Af CHRISTIAN MONGSGAARD LISBETH BONDE ANDERS BEYER ERIK WIEDEMANN PAW MATHIASEN og NINA DAVIDSEN Udstillinger *Charlottenborgs Forårsudstilling 2000 viser i år 119 kunstnere med 243 værker...
23. april 1998

Maskeret til genkendelighed

COBRA-maleren Egill Jacobsen malede masker. Han var det abstrakte maleris virtuose livgiver Nekrolog Egill Jacobsen døde natten til tirsdag i en alder af 87 år. Han fik åndedrætsbesværligheder, hvorefter man hasteindlagde ham på hospitalet...
1. november 1997

Heldigvis er der ikke meget kunst i tv

Den 71 årige billedkunstner, Richard Winther har meldt sig ud af kunstlivet og er gået på pension. Fra sit eremitbo beretter han om kvinderne, kroppene, skeletterne og myterne i sin kunst INTERVIEW Vindeby på Vestlolland er en flække ved verdens ende, men fra førstesalen i Richard Winthers 700 kvadratmeter store, nu nedlagte, alderdomshjem i rødsten kan man om aftenen se lysene blinke i det fjerne fra Storebæltsbroens kabler og ståltårne...
31. oktober 1997

Kvinder i kunsten

Nyt stort leksikon portrætterer kvindelige kunstnere - og dem er der fortsat ikke mange af i toppen af det kunstneriske hieraki Hvad skal vi med kvinder? Vi kender sangen, der på ironisk vis ender med at udstille mænds begærende forhold til og totale afhængighed af kvinden, af de andet...
  • Anmeldelse
    17. december 2021

    ’Gennembrud’ er på ingen måde en woke bog, men er gennemgående klassisk, seriøs kunsthistorie

    ’Gennembrud’ samler for første gang en overset generation af kvindelige kunstnere. Den er bedst, når den fortolker livligt løs, og kedeligst når den refererer tørt
    ’Gennembrud’ samler forfatterens viden og passion for feltet i en bog, der rækker helt tilbage til 1600-tallet og til i dag og præsenterer henved 100 kunstnerportrætter. Her Kirsten Justesen.
  • 31. oktober 1997

    Kvinder i kunsten

    Nyt stort leksikon portrætterer kvindelige kunstnere - og dem er der fortsat ikke mange af i toppen af det kunstneriske hieraki Hvad skal vi med kvinder? Vi kender sangen, der på ironisk vis ender med at udstille mænds begærende forhold til og totale afhængighed af kvinden, af de andet...
  • Anmeldelse
    10. juli 2021

    Dansk kunsthistorie når den er bedst

    Vilhelm Bjerke Petersen var med i frontlinjen af dansk kunst i mellemkrigstiden, og ny udstilling på Øregaard Museum folder endelig hele hans vigtige virke ud
    Vilhelm Bjerke Petersen var ikke en kunstner, der holdt sig til én stil igennem sit virke. Han gør fra abstraktion til figuration og tilbage igen og bekender sig til forskellige retninger, der kan virke indbyrdes modstridige – som for eksempel konkret kunst og surrealisme.
  • Anmeldelse
    9. februar 2019

    Sonja Ferlov Mancobas spirituelle værker på SMK er dansk kunsthistorie, når den er allerbedst

    Det er ikke skænket synderlig meget opmærksomhed i den klassiske kunsthistorie, men der ligger en dyb optagethed af det åndelige i det meste af den abstrakte kunst i det tyvende århundrede. Således også, og med rytme, liv og bevægelse, i Sonja Ferlov Mancobas værker, der for første gang bliver foldet helt ud i ny smuk udstilling på Statens Museum for Kunst
    Udstillingen Sonja Ferlov Mancobas værker på Statens Museum på Kunst giver hende den plads i kunsthistorien, som hun fortjener. På billeder ses Levende Grene, 1935, Museum Jorn, Silkeborg.