Person

Sorella Englund

Anmeldelse
28. januar 2022

Den Kongelige Ballets ’Et folkesagn’ inviterer til queerparty i Bournonvilles troldehøj

Balletten ’Et folkesagn’ er blevet genopsat med komik og danseglæde hos Den Kongelige Ballet. Med Andreas Kaas som den længselsfulde Bournonville-helt, der lyser op i alt det groteske
Scenen, hvor elverpigerne forsøger at danse den unge Junker Ove til døde, er en af de smukkeste i genopsætningen af Bournonvilles ’Et folkesagn’. Her med Andreas Kaas som Junker Ove.

 
Anmeldelse
1. december 2017

Hyldestballet om danseren Sorella Englund er ren kærlighedskunst

’Det er succes, der knækker de fleste. Ikke fiasko,’ lyder balletdanseren Sorella Englunds sprøde stemme i Pernille Gardes billedstærke hyldestforestilling til den elskede balletdanser
Sløret er det bærende symbol i Pernille Gardes hjertevarme forestilling ’Sorella’ om balletdanseren Sorella Englund. Her er det solodanseren Susanne Grinder i armene på Bo Madvig.
Anmeldelse
14. marts 2011

Skønhedsgys i elverhøjen

Nyopsætningen af Et Folkesagn blev en æstetisk sejr for scenografen Mia Stensgaard. Og en modig kærlighedserklæring fra Nikolaj Hübbe til balletmester Bournonville
Analyse
14. marts 2011

Jordskælv i den danske balletidyl

Dronning Margrethes hyggetrolde og nationalromantik er viftet væk. Den nye fortolkning af Et Folkesagn viser danskerne som sexfikserede og magtsyge storbymennesker
Sådan så Hilda og troldefamilien ud i Dronning Margrethes scenografi til Et folkesagn fra 1991. Silja Schandorff som uskyldsren Hilda og Jette Buchwalds troldemor Muri med drikkehorn og vikingehjelm - og Michael Bastian og Sorella Englund som troldebrødrene.
Anmeldelse
12. januar 2010

Slinger i tåspidsland

'Sylfiden' betager ikke så meget som før. Kompagniet får lange ben og eksotiske ansigter, men historierne forsvinder. Hvor er egentlig balletmesterens fokus?
Anmeldelse
12. november 2009

Scooterballet med dykkerdrømme

Det klæder ’Napoli’ at blive plantet om til 1950’erne i Maja Ravns skæve scenografi. Også selv om koreografien i 2. akten er ikke så vovet, som Nikolaj Hübbe har lagt op til
Det klæder ’Napoli’ at blive plantet om til 1950’erne i Maja Ravns skæve scenografi. Også selv om koreografien i 2. akten er ikke så vovet, som Nikolaj Hübbe har lagt op til
Nyhed
19. august 2009

’Et sted, hvor man kan gnubbe sig op ad hinanden’

Dansepublikummet stormede Dansehal-lerne med danselystne fødder, da Carlsbergs gamle tappehal mirakuløst blev indviet som Nord-europas største bofælles-skab for moderne dans
Baggrund
8. april 2009

Tåspidsdronning på tryk

I aften viser Silja Schandorff sin sublime tåspidskunst for sidste gang. Og Ole Nørlyng fejrer hende med en skøn bog om hemmeligheder og lange ben
Fødderne lokker, og blikket siger resten hos den underskønne Silja Schandorff. Her på Henrik Stenbergs smukke forsidefoto til Ole Nørlyngs poetiske bog om hendes karriere - ikke privatliv.
Kommentar
11. marts 2009

Prins Passion og prins Eftertænksom

Det Kongelige Teaters chef lader sine trillingechefer styre et slot hver i Nationalscenens kongerige med opera, ballet og skuespil. Tilsyneladende i ro og harmoni
Balletten går retro, når Nikolaj Hübbe nyfortolker Bournonvilles -Napoli- til 1950-ernes pastelfarvede Napoli. Og skuespillet zoomer ind på tidens trang til bedrag i næste sæson.
Anmeldelse
16. september 2008

Svæv væk med Silja

Det er nu eller aldrig: Nyd Silja Schandorffs underskønne Giselle. Piget som en 17-årig, genfærdsagtig som en 200-årig - og farlig for sjælefreden
Nehemiah Kish og Silja Schandorff i -Giselle-.

Sider