Person

Stefan Hermann

Interview
14. januar 2021

Video: Vincent F. Hendricks og Stefan Herman diskuterer fremtidens dannelse

Var 2020 løsningernes eller katastrofernes år? I samtaleserien Moderne Idéer Digital Festival gør førende forskere status over tidens store udfordringer. I denne samtale diskuterer professor i filosofi Vincent F. Hendricks og rektor for Professionshøjskolen Metropol Stefan Herman, hvordan vi sikrer dannelsen i vores digitale liv
Var 2020 løsningernes eller katastrofernes år? I samtaleserien Moderne Idéer Digital Festival gør førende forskere status over tidens store udfordringer. I denne samtale diskuterer professor i filosofi Vincent F. Hendricks og rektor for Professionshøjskolen Metropol Stefan Herman, hvordan vi sikrer dannelsen i vores digitale liv
Feature
29. juni 2019

De røde kan ikke slå konkurrencestaten ihjel – den er en del af dem selv

Præstationssamfundet skal tæmmes, børn og unge have gratis psykologhjælp, og der skal mere fokus på trivsel end karakterer, mener den nye regering og støttepartierne. Et opgør med konkurrencestaten, mener samfundsmodellens kritikere. Mens andre ser den suppleret med en ny grøn ideologi og grøn konkurrenceevne
Socialdemokratiet og dets støttepartier har altid haft et anstrengt forhold til konkurrencestaten. Det kommer nu til udtryk i form af konkrete initiativer over for børn og unge. Men hvor dybt stikker opgøret?
Baggrund
17. september 2018

Har Rigsrevisionen ret i sin kritik af de videregående uddannelser?

I en ny beretning konkluderer Rigsrevisionen, at man ikke kan være sikker på, at staten får nok for de penge, den giver til de videregående uddannelser, fordi de ikke kan dokumentere de studerendes faktiske tidsforbrug. Men ifølge flere fra uddannelsessektoren og en ekspert i evaluering er Rigsrevisionens fokus på tidsforbrug misforstået
Rigsrevisionen offentliggjorde fornyligt en beretning, der viser, at hverken uddannelsesinstitutionerne eller Uddannelses- og Forskningsministeriet kan dokumentere, at de studerende faktisk studerer på fuld tid. Men ifølge flere fra uddannelsessektoren og en ekspert i evaluering er Rigsrevisionens fokus på tidsforbrug misforstået.
Feature
13. november 2017

’Opgøret med reformpædagogikken er sat på pause’

Et stort anlagt forskningsprojekt, der skulle dokumentere positive effekter af målrettede læringsindsatser i børnehaven, slog fejl, og i regeringens udspil til en ny læreplan for dagtilbuddene er det skrevet ind, at ’leg’ har værdi i sig selv. Vinden er vendt i den ideologiske kamp om landets dagtilbud, mener flere forskere
Efter en lang årrække, hvor børn skal lære mest muligt, mens de er i dagtilbud, skal der fremover være mere plads til leg for legens skyld, siger børne- og socialminister Mai Mercado (K). »Vi har valgt at gå den modsatte vej og kigge på, om der var nogle dokumentationskrav, vi kunne skære væk,« siger hun.
Interview
2. august 2017

Hvad skal der ske med dannelsen? Vi har spurgt en rektor, en professor og en gymnasieelev

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) har i forbindelse med det årlige Sorø-møde startet en diskussion om dannelse i folkeskolen og gymnasiet. I et interview i Berlingske siger ministeren, at ’den grundlæggende dannelse er blevet nedprioriteret’. Fokus er fjernet fra den almene viden og fagkundskaber til fordel for tværfaglighed og metode som følge af reformer, mener hun. Information har spurgt en rektor, en professor og en gymnasieelev, hvordan det står til med dannelsen
Dannelsesdebatten ruller igen, denne gang på foranledning af det årlige Sorø-møde. Her er et billede fra 2015, hvor daværende undervisningsminister Ellen Trane Nørby satte en række fagpersoner stævne i Politikens Hus. Temaet var: ’Har reformen afløst den almene dannelse med konkurrencesamfundets nyttetænkning?’
Læserbrev
4. marts 2017
Nyhed
19. december 2016

Talentudvikling kan være spild af talent

Det øgede fokus på at pleje det unikke talent er ofte uden effekt og risikerer tværtom at skabe større ulighed i uddannelsessystemet, påpeger uddannelsesforskere. Og der hvor talenterne er blevet isoleret fra normalundervisningen, kan elitesatsninger vise sig at være spild af talent
Opdeling af studerende i ’særligt talentfulde’ og ’almindelige’ har i bedste fald ingen effekt. Et stort internationalt studie blandt musikstuderende viser for eksempel, at det afgørende for de studerendes udvikling er, hvor meget de øver sig – ikke om de er på et særligt talenthold. Her undervisning på Aarhus Musikskole.
Interview
22. oktober 2016

Uddannelsesdebatten er en skyttegravskrig mellem 60’er-pædagogik og konkurrencestat

Der er gået sort-hvid George Bush-retorik i uddannelsesdebatten, og det er fordummende, mener Stefan Hermann, rektor på professionshøjskolen Metropol. I en ny bog gør han op med både fortalerne for konkurrencestaten og forkæmperne for ’det hele menneske’
Feature

Opskrift på en bedre verden: Sådan sætter vi gang i dannelsen igen

Debatten om dannelse er gået i hårdknude. På den ene side står en administrativ position, der vil uddanne til arbejdsmarked og effektivisering. På den anden side står lærere, pædagoger og andre, der vil uddanne 'hele mennesker'. Professor Stefan Hermann giver et bud på, hvordan vi kan komme videre.
Debatten om dannelse er gået i hårdknude. På den ene side står en administrativ position, der vil uddanne til arbejdsmarked og effektivisering. På den anden side står lærere, pædagoger og andre, der vil uddanne 'hele mennesker'. Professor Stefan Hermann giver et bud på, hvordan vi kan komme videre.
Anmeldelse
12. oktober 2016

Kvalificering af kampzonen

Stefan Hermann betjener sig både af administratorens logik og dannelsens sprog, når han ganske velgørende hudfletter yderpositionerne i den aktuelle debat om, hvordan vores uddannelser bør se ud. Hermanns alternativ er en revitalisering af dydsetik og karakterdannelse

Sider

  • Interview
    14. januar 2021

    Video: Vincent F. Hendricks og Stefan Herman diskuterer fremtidens dannelse

    Var 2020 løsningernes eller katastrofernes år? I samtaleserien Moderne Idéer Digital Festival gør førende forskere status over tidens store udfordringer. I denne samtale diskuterer professor i filosofi Vincent F. Hendricks og rektor for Professionshøjskolen Metropol Stefan Herman, hvordan vi sikrer dannelsen i vores digitale liv
    Var 2020 løsningernes eller katastrofernes år? I samtaleserien Moderne Idéer Digital Festival gør førende forskere status over tidens store udfordringer. I denne samtale diskuterer professor i filosofi Vincent F. Hendricks og rektor for Professionshøjskolen Metropol Stefan Herman, hvordan vi sikrer dannelsen i vores digitale liv
  • Leder
    26. august 2016

    Svend Brinkmann i fællesskabets tjeneste

    Med sin bestseller gav Svend Brinkmann især de offentligt ansatte en ventil til at lette trykket for nogle frustrationer i forhold til politiske reformer. Men de offentligt ansatte er ikke kun ofre
    Med sin bestseller gav Svend Brinkmann især de offentligt ansatte en ventil til at lette trykket for nogle frustrationer i forhold til politiske reformer. Men de offentligt ansatte er ikke kun ofre
  • Interview
    2. august 2017

    Hvad skal der ske med dannelsen? Vi har spurgt en rektor, en professor og en gymnasieelev

    Undervisningsminister Merete Riisager (LA) har i forbindelse med det årlige Sorø-møde startet en diskussion om dannelse i folkeskolen og gymnasiet. I et interview i Berlingske siger ministeren, at ’den grundlæggende dannelse er blevet nedprioriteret’. Fokus er fjernet fra den almene viden og fagkundskaber til fordel for tværfaglighed og metode som følge af reformer, mener hun. Information har spurgt en rektor, en professor og en gymnasieelev, hvordan det står til med dannelsen
    Dannelsesdebatten ruller igen, denne gang på foranledning af det årlige Sorø-møde. Her er et billede fra 2015, hvor daværende undervisningsminister Ellen Trane Nørby satte en række fagpersoner stævne i Politikens Hus. Temaet var: ’Har reformen afløst den almene dannelse med konkurrencesamfundets nyttetænkning?’
  • Feature

    Opskrift på en bedre verden: Sådan sætter vi gang i dannelsen igen

    Debatten om dannelse er gået i hårdknude. På den ene side står en administrativ position, der vil uddanne til arbejdsmarked og effektivisering. På den anden side står lærere, pædagoger og andre, der vil uddanne 'hele mennesker'. Professor Stefan Hermann giver et bud på, hvordan vi kan komme videre.
    Debatten om dannelse er gået i hårdknude. På den ene side står en administrativ position, der vil uddanne til arbejdsmarked og effektivisering. På den anden side står lærere, pædagoger og andre, der vil uddanne 'hele mennesker'. Professor Stefan Hermann giver et bud på, hvordan vi kan komme videre.
  • Feature
    29. juni 2019

    De røde kan ikke slå konkurrencestaten ihjel – den er en del af dem selv

    Præstationssamfundet skal tæmmes, børn og unge have gratis psykologhjælp, og der skal mere fokus på trivsel end karakterer, mener den nye regering og støttepartierne. Et opgør med konkurrencestaten, mener samfundsmodellens kritikere. Mens andre ser den suppleret med en ny grøn ideologi og grøn konkurrenceevne
    Socialdemokratiet og dets støttepartier har altid haft et anstrengt forhold til konkurrencestaten. Det kommer nu til udtryk i form af konkrete initiativer over for børn og unge. Men hvor dybt stikker opgøret?