Person

Stefan Hermann

velfærdsfag
21. marts 2022

Hvad kan man gøre for at få flere til at læse til sygeplejerske eller pædagog? Her er nogle bud

Sygeplejerske-, pædagog- eller læreruddannelserne har i årevis oplevet et fald i antallet af ansøgere. Tendensen går igen i årets kvote 2-ansøgninger. Information har spurgt eksperter, en rektor og uddannelsesministeren, hvad der skal til for at ændre på det
Sygeplejerske-, pædagog- eller læreruddannelserne har i årevis oplevet et fald i antallet af ansøgere. Tendensen går igen i årets kvote 2-ansøgninger. Information har spurgt eksperter, en rektor og uddannelsesministeren, hvad der skal til for at ændre på det
Anmeldelse
4. februar 2022

Stefan Hermanns lille debatbog er veloplagt og velformuleret trods den manglende dokumentation

Som modsvar til tidens overophedning – af naturen, af vores forhold til hinanden og til os selv – sætter Stefan Hermann i et veloplagt samtidskritisk essay noget så ’old school’ som selvbeherskelse og beskedenhed
Med rod i uddannelsesverdenen ligger dannelsesbegrebet som en klangbund for hele Hermanns diagnose i ’En varm tid’.
Interview
2. februar 2022

Stefan Hermann savner en god gammeldags fortrængning i vores følelsesmættede, overophedede samfund

I et nyt essay problematiserer rektor på Københavns Professionshøjskole Stefan Hermann vores fremmedgørelse over for naturen, identitetspolitik og udbrændte unge. Vi er nødt til at få nedkølet vores samfund, mener han. Og her spiller vores uddannelsessystem en afgørende rolle
Stefan Hermann, rektor på Københavns Professionshøjskole, har skrevet essayet ’En varm tid’.
Interview
14. januar 2021

Video: Vincent F. Hendricks og Stefan Herman diskuterer fremtidens dannelse

Var 2020 løsningernes eller katastrofernes år? I samtaleserien Moderne Idéer Digital Festival gør førende forskere status over tidens store udfordringer. I denne samtale diskuterer professor i filosofi Vincent F. Hendricks og rektor for Professionshøjskolen Metropol Stefan Herman, hvordan vi sikrer dannelsen i vores digitale liv
Var 2020 løsningernes eller katastrofernes år? I samtaleserien Moderne Idéer Digital Festival gør førende forskere status over tidens store udfordringer. I denne samtale diskuterer professor i filosofi Vincent F. Hendricks og rektor for Professionshøjskolen Metropol Stefan Herman, hvordan vi sikrer dannelsen i vores digitale liv
Feature
29. juni 2019

De røde kan ikke slå konkurrencestaten ihjel – den er en del af dem selv

Præstationssamfundet skal tæmmes, børn og unge have gratis psykologhjælp, og der skal mere fokus på trivsel end karakterer, mener den nye regering og støttepartierne. Et opgør med konkurrencestaten, mener samfundsmodellens kritikere. Mens andre ser den suppleret med en ny grøn ideologi og grøn konkurrenceevne
Socialdemokratiet og dets støttepartier har altid haft et anstrengt forhold til konkurrencestaten. Det kommer nu til udtryk i form af konkrete initiativer over for børn og unge. Men hvor dybt stikker opgøret?
Baggrund
17. september 2018

Har Rigsrevisionen ret i sin kritik af de videregående uddannelser?

I en ny beretning konkluderer Rigsrevisionen, at man ikke kan være sikker på, at staten får nok for de penge, den giver til de videregående uddannelser, fordi de ikke kan dokumentere de studerendes faktiske tidsforbrug. Men ifølge flere fra uddannelsessektoren og en ekspert i evaluering er Rigsrevisionens fokus på tidsforbrug misforstået
Rigsrevisionen offentliggjorde fornyligt en beretning, der viser, at hverken uddannelsesinstitutionerne eller Uddannelses- og Forskningsministeriet kan dokumentere, at de studerende faktisk studerer på fuld tid. Men ifølge flere fra uddannelsessektoren og en ekspert i evaluering er Rigsrevisionens fokus på tidsforbrug misforstået.
Feature
13. november 2017

’Opgøret med reformpædagogikken er sat på pause’

Et stort anlagt forskningsprojekt, der skulle dokumentere positive effekter af målrettede læringsindsatser i børnehaven, slog fejl, og i regeringens udspil til en ny læreplan for dagtilbuddene er det skrevet ind, at ’leg’ har værdi i sig selv. Vinden er vendt i den ideologiske kamp om landets dagtilbud, mener flere forskere
Efter en lang årrække, hvor børn skal lære mest muligt, mens de er i dagtilbud, skal der fremover være mere plads til leg for legens skyld, siger børne- og socialminister Mai Mercado (K). »Vi har valgt at gå den modsatte vej og kigge på, om der var nogle dokumentationskrav, vi kunne skære væk,« siger hun.
Interview
2. august 2017

Hvad skal der ske med dannelsen? Vi har spurgt en rektor, en professor og en gymnasieelev

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) har i forbindelse med det årlige Sorø-møde startet en diskussion om dannelse i folkeskolen og gymnasiet. I et interview i Berlingske siger ministeren, at ’den grundlæggende dannelse er blevet nedprioriteret’. Fokus er fjernet fra den almene viden og fagkundskaber til fordel for tværfaglighed og metode som følge af reformer, mener hun. Information har spurgt en rektor, en professor og en gymnasieelev, hvordan det står til med dannelsen
Dannelsesdebatten ruller igen, denne gang på foranledning af det årlige Sorø-møde. Her er et billede fra 2015, hvor daværende undervisningsminister Ellen Trane Nørby satte en række fagpersoner stævne i Politikens Hus. Temaet var: ’Har reformen afløst den almene dannelse med konkurrencesamfundets nyttetænkning?’
Læserbrev
4. marts 2017
Nyhed
19. december 2016

Talentudvikling kan være spild af talent

Det øgede fokus på at pleje det unikke talent er ofte uden effekt og risikerer tværtom at skabe større ulighed i uddannelsessystemet, påpeger uddannelsesforskere. Og der hvor talenterne er blevet isoleret fra normalundervisningen, kan elitesatsninger vise sig at være spild af talent
Opdeling af studerende i ’særligt talentfulde’ og ’almindelige’ har i bedste fald ingen effekt. Et stort internationalt studie blandt musikstuderende viser for eksempel, at det afgørende for de studerendes udvikling er, hvor meget de øver sig – ikke om de er på et særligt talenthold. Her undervisning på Aarhus Musikskole.

Sider

  • Anmeldelse
    4. februar 2022

    Stefan Hermanns lille debatbog er veloplagt og velformuleret trods den manglende dokumentation

    Som modsvar til tidens overophedning – af naturen, af vores forhold til hinanden og til os selv – sætter Stefan Hermann i et veloplagt samtidskritisk essay noget så ’old school’ som selvbeherskelse og beskedenhed
    Med rod i uddannelsesverdenen ligger dannelsesbegrebet som en klangbund for hele Hermanns diagnose i ’En varm tid’.
  • Interview
    2. februar 2022

    Stefan Hermann savner en god gammeldags fortrængning i vores følelsesmættede, overophedede samfund

    I et nyt essay problematiserer rektor på Københavns Professionshøjskole Stefan Hermann vores fremmedgørelse over for naturen, identitetspolitik og udbrændte unge. Vi er nødt til at få nedkølet vores samfund, mener han. Og her spiller vores uddannelsessystem en afgørende rolle
    Stefan Hermann, rektor på Københavns Professionshøjskole, har skrevet essayet ’En varm tid’.
  • velfærdsfag
    21. marts 2022

    Hvad kan man gøre for at få flere til at læse til sygeplejerske eller pædagog? Her er nogle bud

    Sygeplejerske-, pædagog- eller læreruddannelserne har i årevis oplevet et fald i antallet af ansøgere. Tendensen går igen i årets kvote 2-ansøgninger. Information har spurgt eksperter, en rektor og uddannelsesministeren, hvad der skal til for at ændre på det
    Sygeplejerske-, pædagog- eller læreruddannelserne har i årevis oplevet et fald i antallet af ansøgere. Tendensen går igen i årets kvote 2-ansøgninger. Information har spurgt eksperter, en rektor og uddannelsesministeren, hvad der skal til for at ændre på det
  • Feature
    29. juni 2019

    De røde kan ikke slå konkurrencestaten ihjel – den er en del af dem selv

    Præstationssamfundet skal tæmmes, børn og unge have gratis psykologhjælp, og der skal mere fokus på trivsel end karakterer, mener den nye regering og støttepartierne. Et opgør med konkurrencestaten, mener samfundsmodellens kritikere. Mens andre ser den suppleret med en ny grøn ideologi og grøn konkurrenceevne
    Socialdemokratiet og dets støttepartier har altid haft et anstrengt forhold til konkurrencestaten. Det kommer nu til udtryk i form af konkrete initiativer over for børn og unge. Men hvor dybt stikker opgøret?
  • Anmeldelse
    12. oktober 2016

    Kvalificering af kampzonen

    Stefan Hermann betjener sig både af administratorens logik og dannelsens sprog, når han ganske velgørende hudfletter yderpositionerne i den aktuelle debat om, hvordan vores uddannelser bør se ud. Hermanns alternativ er en revitalisering af dydsetik og karakterdannelse
  • Interview
    14. januar 2021

    Video: Vincent F. Hendricks og Stefan Herman diskuterer fremtidens dannelse

    Var 2020 løsningernes eller katastrofernes år? I samtaleserien Moderne Idéer Digital Festival gør førende forskere status over tidens store udfordringer. I denne samtale diskuterer professor i filosofi Vincent F. Hendricks og rektor for Professionshøjskolen Metropol Stefan Herman, hvordan vi sikrer dannelsen i vores digitale liv
    Var 2020 løsningernes eller katastrofernes år? I samtaleserien Moderne Idéer Digital Festival gør førende forskere status over tidens store udfordringer. I denne samtale diskuterer professor i filosofi Vincent F. Hendricks og rektor for Professionshøjskolen Metropol Stefan Herman, hvordan vi sikrer dannelsen i vores digitale liv
  • Interview
    26. august 2016

    ’Problematisk at sige ja til det hele. Men nej er ikke svaret’

    Psykologiprofessor Svend Brinkmann peger på vigtige problemer i konkurrencestaten. Men rektor Stefan Hermann har også en pointe, når han kritiserer Brinkmann for at udbrede et forsimplet syn på offentlig styring, mener iagttagere
    Debatten om lærere og andre offentligt ansatte bliver nemt for unuanceret fra begge fløje, mener to eksperter.
  • Interview
    2. august 2017

    Hvad skal der ske med dannelsen? Vi har spurgt en rektor, en professor og en gymnasieelev

    Undervisningsminister Merete Riisager (LA) har i forbindelse med det årlige Sorø-møde startet en diskussion om dannelse i folkeskolen og gymnasiet. I et interview i Berlingske siger ministeren, at ’den grundlæggende dannelse er blevet nedprioriteret’. Fokus er fjernet fra den almene viden og fagkundskaber til fordel for tværfaglighed og metode som følge af reformer, mener hun. Information har spurgt en rektor, en professor og en gymnasieelev, hvordan det står til med dannelsen
    Dannelsesdebatten ruller igen, denne gang på foranledning af det årlige Sorø-møde. Her er et billede fra 2015, hvor daværende undervisningsminister Ellen Trane Nørby satte en række fagpersoner stævne i Politikens Hus. Temaet var: ’Har reformen afløst den almene dannelse med konkurrencesamfundets nyttetænkning?’