Person

Stellan Skarsgård

Artikler
Interview
7. september 2017

Borg fra Velfærdssverige og McEnroe fra det ultraliberale USA delte længslen efter mening

På tennisbanen var de som dag og nat, men i virkeligheden havde svenskeren Björn Borg og amerikaneren John McEnroe meget til fælles. De delte den samme eksistentielle smerte, siger instruktøren Janus Metz, der med ’Borg’ har lavet en stort anlagt film om de to tennismestre og om to meget forskellige forestillinger om en helt
Shia Labeouf som John McEnroe (t.v.) og Sverrir Gudnason som Björn Borg (t.h.) i Janus Metz’ ’Borg’.
Anmeldelse
13. maj 2016

Vor mand i Marokko

Et ægtepar bliver trukket ind i en livsfarlig skyggeverden befolket af russiske mafiafolk og britiske spioner i Susanna Whites begavede John le Carré-filmatisering, ’Our Kind of Traitor’
Stellan Skarsgård spiller den flamboyante russer Dima i Susanna Whites ’Our Kind of Traitor’. Han er med til at trække et britisk ægtepar, der på en ferie forsøger at reparere deres skrantende ægteskab, ind i en skyggeverden, hvor menneskeliv ikke betyder alverden.
Interview
4. juli 2014

’Jeg vil ikke vide, hvad jeg laver om et år’

Mennesket er den smukkeste livsform, der findes, men det er også den farligste, mener Stellan Skarsgård, biografaktuel med den sorthumoristiske ’Kraftidioten’. Information har mødt den svenske skuespiller til en snak om Lars von Trier, roller i Skandinavien og Hollywood, humor og kontraster og behovet for hele tiden at udfordre sig selv
Stellan Skarsgård – ikke bare en god skuespiller, men også et rart og engageret menneske.
Anmeldelse
3. juli 2014

Sårbare, lidt latterlige fædre

Hvid som sne, sort som Coen-brødrenes universer og rød som Tarantinos blodparader. Krimikomedien ’Kraftidioten’ er en norsk ’Fargo’ om machofaderskabers ømhed og latterlighed
Blodet er ikke kun fis og ballade, det er også ubehageligt at se på, groft, nærmest.
Anmeldelse
23. december 2013

Min yndlingsperversion

Lars von Trier rammer hjernen, maven og skridtet med sin nye film, den fire timer lange ’Nymphomaniac’, en på én gang brutal, morsom og fascinerende fortælling om en kvindes seksuelle og eksistentielle opdagelsesrejse
’Nymphomaniac’ er på mange måder et monstrum af en film, en krævende og svært definerbar blanding af mainstream og eksperiment, erotisk dannelsesrejse og filosofisk diskurs og selvfølgelig menneskelig tragedie og sort komedie, som gør den voldsomme historie nemmere at kapere.
Nyhed
21. september 2012

Den største stjerne i Lars von Triers nye film er ham selv

Den danske mesterinstruktør Lars von Trier vil udforske de dunkleste sider af det kvindelige begær. På et pressemøde i Köln overlod Lars von Trier præsentationen ’Nymphomaniac’ til filmens stjerner
Lars von Trier stillede kun op til fotografering, og overlod pressemødet til Stellan Skarsgård og Charlotte Gainsbourg.
Anmeldelse
18. maj 2011

Lars von Triers ’Melancholia’ er en smuk film om verdens undergang

Publikum tog pænt imod Lars von Triers nye film, ’Melancholia’, der havde sin verdenspremiere onsdag formiddag på filmfestivalen i Cannes og er en af hans mest tilgængelige og mindst kontroversielle
Publikum tog pænt imod Lars von Triers nye film, ’Melancholia’, der havde sin verdenspremiere onsdag formiddag på filmfestivalen i Cannes og er en af hans mest tilgængelige og mindst kontroversielle
Nyhed
25. november 2010

Øretæver i luften

Filminstruktøren Gus Van Sant og skuespillerinden Holly Hunter er blandt de filmpersonligheder, som har kastet stjernestøv over Stockholm International Film Festival
Filminstrukøren Gus Van Sant, som i lørdags modtog en Visionary Award i Stockholm, begyndte sit kunstneriske virke som maler, men det var filmen, som tiltrak ham mest.
Anmeldelse
2. september 2010

Norden rundt på 200 minutter

Lars von Triers ufuldendte 'Dimensions' er slagnummeret på en dvd med kortfilm fra de fem nordiske lande. Det er dog ikke den bedste af de 12 film, der stikker i mange forskellige retninger, men næsten alle rummer en mere eller mindre stilfærdig humor
200 minutters kortfilm giver ikke ligefrem et forkromet overblik over kortfilmens tilstand nu og her, men de viser, hvad kortfilmformatet kan og understreger samtidig, at det i nogen grad er en glemt kunstart i en tid, der er så fokuseret på spillefilm.
Anmeldelse
2. september 2010

En ganske rar film

Svenske Stellan Skarsgård stråler i norske Hans Petter Molands komediedrama 'En ganske rar mand', der har manuskript af danske Kim Fupz Aakeson
Det er især skue-spillerne med Stellan Skarsgård i spidsen, der holder publikums interesse fangen i den ganske rare film 'En ganske rar mand'.

Sider

  • Anmeldelse
    18. maj 2011

    Lars von Triers ’Melancholia’ er en smuk film om verdens undergang

    Publikum tog pænt imod Lars von Triers nye film, ’Melancholia’, der havde sin verdenspremiere onsdag formiddag på filmfestivalen i Cannes og er en af hans mest tilgængelige og mindst kontroversielle
    Publikum tog pænt imod Lars von Triers nye film, ’Melancholia’, der havde sin verdenspremiere onsdag formiddag på filmfestivalen i Cannes og er en af hans mest tilgængelige og mindst kontroversielle
  • Interview
    4. juli 2014

    ’Jeg vil ikke vide, hvad jeg laver om et år’

    Mennesket er den smukkeste livsform, der findes, men det er også den farligste, mener Stellan Skarsgård, biografaktuel med den sorthumoristiske ’Kraftidioten’. Information har mødt den svenske skuespiller til en snak om Lars von Trier, roller i Skandinavien og Hollywood, humor og kontraster og behovet for hele tiden at udfordre sig selv
    Stellan Skarsgård – ikke bare en god skuespiller, men også et rart og engageret menneske.
  • 4. juni 2003

    I køterens tegn

    I den kølige, Brecht-inspirerede ’Dogvillle’ lægger Lars Von Trier en ny alen til sin stilistiske vækst med en suverænt kontrolleret sejtrækker af et lærestykke om småborgerskabets ondskab
  • Anmeldelse
    3. juli 2014

    Sårbare, lidt latterlige fædre

    Hvid som sne, sort som Coen-brødrenes universer og rød som Tarantinos blodparader. Krimikomedien ’Kraftidioten’ er en norsk ’Fargo’ om machofaderskabers ømhed og latterlighed
    Blodet er ikke kun fis og ballade, det er også ubehageligt at se på, groft, nærmest.