Person

Steve McQueen

Kommentar
6. juni 2020

I år skal vi selv uddele Guldpalmen til den bedste film på filmfestivalen i Cannes

Selv om filmfestivalen i Cannes ikke finder sted i år, tager festivalen sit kunstneriske ansvar alvorligt og har udvalgt 56 film til sit officielle program, deriblandt Thomas Vinterbergs nye film, ’Druk’
Thomas Bo Larsen, Lars Ranthe, Mads Mikkelsen og Magnus Millang i Thomas Vinterbergs nye film, ’Druk’, der er udtaget til filmfestivalen i Cannes, selv om festivalen ikke bliver afholdt.
Anmeldelse
16. august 2019

Rune Lykkeberg: ’Once Upon a Time … in Hollywood’ skaber nye verdener ud af det, vi troede, vi kendte

Quentin Tarantinos film om filmindustrien, ’Once Upon a Time … in Hollywood’, er ikke sentimental, den er nostalgisk. Og langt mere tankevækkende, end man umiddelbart skulle tro. Med sin æstetiske suverænitet kommer den ud med et forbløffende brag på den anden side af historien
Quentin Tarantinos film om filmindustrien, ’Once Upon a Time … in Hollywood’, er ikke sentimental, den er nostalgisk. Og langt mere tankevækkende, end man umiddelbart skulle tro. Med sin æstetiske suverænitet kommer den ud med et forbløffende brag på den anden side af historien
Baggrund
14. august 2019

’Django Unchained’ er en besk kritik af vores afslappede forhold til den vold, der gør ondt

Quentin Tarantinos syvende film, ’Django Unchained’, er den ultimative hævnfantasi om en sort slave, der får skovlen under de hvide herremænd
Quentin Tarantinos syvende film, ’Django Unchained’, er den ultimative hævnfantasi om en sort slave, der får skovlen under de hvide herremænd
Anmeldelse
22. november 2018

Kvinder kæmper for overlevelse i Steve McQueens fascinerende ’Widows’

Steve McQueen bedriver politik på opsigtsvækkende vis i sin nye film, den intense kupthriller ’Widows’
Tre enker (spillet af Michelle Rodriguez, Viola Davis og Elizabeth Debicki) må fuldføre et af deres afdøde forbrydermænds kup for at overleve i Steve McQueens melankolske ’Widows’.
Interview
5. februar 2016

’Det er ikke et sort problem, det er vores allesammens problem’

Steve McQueen er den eneste Oscar-vindende sorte instruktør i filmhistorien og kræver nu et opgør med Hollywoods de facto-apartheidstruktur, der blandt andet har resulteret i, at alle oscarnominerede skuespillere igen i år er hvide. Men det virkelige problem ligger et helt andet sted, mener han
Instruktør Steve McQueen skrev filmhistorie, da han i 2014 vandt en Oscar for Bedste Film med ’12 Years a Slave’. I dag kalder han på et opgør med filmindustriens hvide tænkning.
20. februar 2014

12 Years a Slave: Fortjener en Oscar

Med sin kompromisløse film ’12 Years a Slave’ pirker McQueen til den latente racisme i USA og fortjener en Oscar for det
Med Steve McQueens Oscarnominering til prisen for bedste instruktion er det tredje gang en sort instruktør kan vinde prisen. I 1992 var John Singleton nomineret for ’Boyz n the Hood’, og i 2009 havde Lee Daniels chancen med ’Precious’
Anmeldelse
20. februar 2014

12 Years a Slave: En forstilt affære

’12 Years a Slave’ tager på en gang afstand fra ydmygelse og svælger i den, og det gør filmen til en tvetydig affære
’12 Years a Slave’ tager på en gang afstand fra ydmygelse og svælger i den, og det gør filmen til en tvetydig affære
Baggrund
6. februar 2014

Slaverne gjorde faktisk ofte modstand

En 160 år gammel bog tjener som forlæg for en ny film om en fri, sort mand, der bliver kidnappet og solgt til slaveri på en plantage i Syden. Den er blevet rost af anmelderne, der samtidig sætter spørgsmålstegn ved, hvorfor det ikke er amerikanerne selv, men to sorte briter, der har lavet den hidtil mest realistiske film om dette mørke kapitel i amerikansk historie
Kidnapninger af frie, sorte amerikanere tog til, efter at Kongressen i 1850 vedtog en lov, der lod slaveejere i Syden fange slaver, som var flygtet til Nordstaterne. Her ses Michael Fassbender som Edwin Epps, Lupita Nyongo som Patsey og Chiwetel Ejiofor som Solomon Northup i filmen ’12 Years of Slavery’, som skabte stor debat i USA, da den havde premiere.
Anmeldelse
8. marts 2012

Kold kødmekanik

’Shame’ er en uafrysteligt kølig film om at krænge sin indestængte vrede ud og ud og ud af kønnet. Instrueret af billedkunstner Steve McQueen sublimeres storbyfilmens fremmedgørelsesklicheer med en suveræn æstetisk fremstilling af glædesløs pikstikkeri
Modsætning. Carey Mulligan spiller den kærlighedsafhængige søster Sissy.
Kommentar
12. januar 2012

Michael Fassbenders nøgne, pinte krop

Den multifacetterede Michael Fassbenders flotte krop har fundet en hylde som erotisk og forpint. Tidligere udtrykte den sig gennem sult og overgreb, aktuelt er den eksponeret i Fassbenders rolle som depressivt sexafhængig newyorker i den anmelderpriste ’Shame’

Sider

  • Anmeldelse
    16. august 2019

    Rune Lykkeberg: ’Once Upon a Time … in Hollywood’ skaber nye verdener ud af det, vi troede, vi kendte

    Quentin Tarantinos film om filmindustrien, ’Once Upon a Time … in Hollywood’, er ikke sentimental, den er nostalgisk. Og langt mere tankevækkende, end man umiddelbart skulle tro. Med sin æstetiske suverænitet kommer den ud med et forbløffende brag på den anden side af historien
    Quentin Tarantinos film om filmindustrien, ’Once Upon a Time … in Hollywood’, er ikke sentimental, den er nostalgisk. Og langt mere tankevækkende, end man umiddelbart skulle tro. Med sin æstetiske suverænitet kommer den ud med et forbløffende brag på den anden side af historien
  • Anmeldelse
    20. februar 2014

    12 Years a Slave: En forstilt affære

    ’12 Years a Slave’ tager på en gang afstand fra ydmygelse og svælger i den, og det gør filmen til en tvetydig affære
    ’12 Years a Slave’ tager på en gang afstand fra ydmygelse og svælger i den, og det gør filmen til en tvetydig affære
  • Baggrund
    14. august 2019

    ’Django Unchained’ er en besk kritik af vores afslappede forhold til den vold, der gør ondt

    Quentin Tarantinos syvende film, ’Django Unchained’, er den ultimative hævnfantasi om en sort slave, der får skovlen under de hvide herremænd
    Quentin Tarantinos syvende film, ’Django Unchained’, er den ultimative hævnfantasi om en sort slave, der får skovlen under de hvide herremænd
  • Baggrund
    6. februar 2014

    Slaverne gjorde faktisk ofte modstand

    En 160 år gammel bog tjener som forlæg for en ny film om en fri, sort mand, der bliver kidnappet og solgt til slaveri på en plantage i Syden. Den er blevet rost af anmelderne, der samtidig sætter spørgsmålstegn ved, hvorfor det ikke er amerikanerne selv, men to sorte briter, der har lavet den hidtil mest realistiske film om dette mørke kapitel i amerikansk historie
    Kidnapninger af frie, sorte amerikanere tog til, efter at Kongressen i 1850 vedtog en lov, der lod slaveejere i Syden fange slaver, som var flygtet til Nordstaterne. Her ses Michael Fassbender som Edwin Epps, Lupita Nyongo som Patsey og Chiwetel Ejiofor som Solomon Northup i filmen ’12 Years of Slavery’, som skabte stor debat i USA, da den havde premiere.
  • Anmeldelse
    8. marts 2012

    Kold kødmekanik

    ’Shame’ er en uafrysteligt kølig film om at krænge sin indestængte vrede ud og ud og ud af kønnet. Instrueret af billedkunstner Steve McQueen sublimeres storbyfilmens fremmedgørelsesklicheer med en suveræn æstetisk fremstilling af glædesløs pikstikkeri
    Modsætning. Carey Mulligan spiller den kærlighedsafhængige søster Sissy.
  • Baggrund
    29. maj 2009

    Smukke Mickey vender tilbage

    Skuespilleren Mickey Rourke er tilbage i filmen 'The Wrestler' efter bevidst at have smadret sin karriere med en fascinerende cocktail af boksning, HA-rockere og film så dårlige, at de er af en anden verden
    Skuespilleren Mickey Rourke er tilbage i filmen 'The Wrestler' efter bevidst at have smadret sin karriere med en fascinerende cocktail af boksning, HA-rockere og film så dårlige, at de er af en anden verden
  • Anmeldelse
    22. november 2018

    Kvinder kæmper for overlevelse i Steve McQueens fascinerende ’Widows’

    Steve McQueen bedriver politik på opsigtsvækkende vis i sin nye film, den intense kupthriller ’Widows’
    Tre enker (spillet af Michelle Rodriguez, Viola Davis og Elizabeth Debicki) må fuldføre et af deres afdøde forbrydermænds kup for at overleve i Steve McQueens melankolske ’Widows’.