Person

Steve McQueen

Essay

Rune Lykkeberg: ’Once Upon a Time … in Hollywood’ skaber nye verdener ud af det, vi troede, vi kendte

Quentin Tarantinos film om filmindustrien, ’Once Upon a Time … in Hollywood’, er ikke sentimental, den er nostalgisk. Og langt mere tankevækkende, end man umiddelbart skulle tro. Med sin æstetiske suverænitet kommer den ud med et forbløffende brag på den anden side af historien
Tarantinos forførende verden

’Django Unchained’ er en besk kritik af vores afslappede forhold til den vold, der gør ondt

Quentin Tarantinos syvende film, ’Django Unchained’, er den ultimative hævnfantasi om en sort slave, der får skovlen under de hvide herremænd

Kvinder kæmper for overlevelse i Steve McQueens fascinerende ’Widows’

Steve McQueen bedriver politik på opsigtsvækkende vis i sin nye film, den intense kupthriller ’Widows’

’Det er ikke et sort problem, det er vores allesammens problem’

Steve McQueen er den eneste Oscar-vindende sorte instruktør i filmhistorien og kræver nu et opgør med Hollywoods de facto-apartheidstruktur, der blandt andet har resulteret i, at alle oscarnominerede skuespillere igen i år er hvide. Men det virkelige problem ligger et helt andet sted, mener han

12 Years a Slave: Fortjener en Oscar

Med sin kompromisløse film ’12 Years a Slave’ pirker McQueen til den latente racisme i USA og fortjener en Oscar for det

12 Years a Slave: En forstilt affære

’12 Years a Slave’ tager på en gang afstand fra ydmygelse og svælger i den, og det gør filmen til en tvetydig affære

Slaverne gjorde faktisk ofte modstand

En 160 år gammel bog tjener som forlæg for en ny film om en fri, sort mand, der bliver kidnappet og solgt til slaveri på en plantage i Syden. Den er blevet rost af anmelderne, der samtidig sætter spørgsmålstegn ved, hvorfor det ikke er amerikanerne selv, men to sorte briter, der har lavet den hidtil mest realistiske film om dette mørke kapitel i amerikansk historie

Kold kødmekanik

’Shame’ er en uafrysteligt kølig film om at krænge sin indestængte vrede ud og ud og ud af kønnet. Instrueret af billedkunstner Steve McQueen sublimeres storbyfilmens fremmedgørelsesklicheer med en suveræn æstetisk fremstilling af glædesløs pikstikkeri

Michael Fassbenders nøgne, pinte krop

Den multifacetterede Michael Fassbenders flotte krop har fundet en hylde som erotisk og forpint. Tidligere udtrykte den sig gennem sult og overgreb, aktuelt er den eksponeret i Fassbenders rolle som depressivt sexafhængig newyorker i den anmelderpriste ’Shame’

Britiske spioner begejstrer i Venedig

Svenske Tomas Alfredson begejstrer med sin stjernespækkede, engelske filmatisering af le Carré-klassikeren 'Dame, konge, es, spion', og 'Hunger'-instruktør Steve McQueens drama 'Shame' ligner en kommende Guldløve-vinder

Sider

Mest læste

  1. Steve McQueen bedriver politik på opsigtsvækkende vis i sin nye film, den intense kupthriller ’Widows’
  2. En 160 år gammel bog tjener som forlæg for en ny film om en fri, sort mand, der bliver kidnappet og solgt til slaveri på en plantage i Syden. Den er blevet rost af anmelderne, der samtidig sætter spørgsmålstegn ved, hvorfor det ikke er amerikanerne selv, men to sorte briter, der har lavet den hidtil mest realistiske film om dette mørke kapitel i amerikansk historie
  3. Quentin Tarantinos film om filmindustrien, ’Once Upon a Time … in Hollywood’, er ikke sentimental, den er nostalgisk. Og langt mere tankevækkende, end man umiddelbart skulle tro. Med sin æstetiske suverænitet kommer den ud med et forbløffende brag på den anden side af historien
  4. Quentin Tarantinos syvende film, ’Django Unchained’, er den ultimative hævnfantasi om en sort slave, der får skovlen under de hvide herremænd
  5. ’12 Years a Slave’ tager på en gang afstand fra ydmygelse og svælger i den, og det gør filmen til en tvetydig affære
  6. Skuespilleren Mickey Rourke er tilbage i filmen 'The Wrestler' efter bevidst at have smadret sin karriere med en fascinerende cocktail af boksning, HA-rockere og film så dårlige, at de er af en anden verden
  7. ’Shame’ er en uafrysteligt kølig film om at krænge sin indestængte vrede ud og ud og ud af kønnet. Instrueret af billedkunstner Steve McQueen sublimeres storbyfilmens fremmedgørelsesklicheer med en suveræn æstetisk fremstilling af glædesløs pikstikkeri
  8. At Salman Rushdie har en lille rolle som fødselslæge er kun et af mange opsigtsvækkende indslag i skuespillerinden Helen Hunts instruktørdebut Then She Found Me